Discovery Science: Jakie tajemnice kryje kosmos?

dodano: 2010-10-01 10:45 | aktualizacja: 2010-10-01 12:19
autor: Paulina Nietrzpiel | źródło: Discovery

discovery science Wyjdź poza granice swojej wyobraźni! "Wszechświat wg Stephena Hawkinga" to program, który zmieni Twoje postrzeganie kosmosu. Jaka była przeszłość kosmosu, jaki jest i jaki będzie za tysiące lat? Najbardziej niezwykła z kosmicznych opowieści zaczęła się dokładnie 13,7 miliarda lat temu. Do dziś naukowcy zastanawiają się, w jaki sposób doświadczalnie udowodnić istnienie tzw. „boskiej cząstki” – bozonu Higgsa, która miała zapoczątkować Wielki Wybuch. Co sądzi o niej Stephen Hawking?

"Wszechświat wg Stephena Hawkinga" (ang. Stephen Hawking’s Universe)
Premiera: niedziela, 17 października, godz. 22:00 na kanale Discovery Science
Emisja kolejnych odcinków: niedziele, godz. 22:00

Niepozorny, schorowany mężczyzna w średnim wieku siedzi na inwalidzkim wózku - wydaje się, że nie ma kontaktu z rzeczywistością. Kiedy wydobywa z głębi gardła niekontrolowane dźwięki, które dla nieznajomych wydają się zwykłym bełkotem, to wrażenie jeszcze się pogłębia. Gdyby nie „drobny szczegół” – pracujący na 120% genialny umysł, Stephen Hawking podzieliłby los tysięcy osób, cierpiących na bardzo rzadką chorobę – stwardnienie zanikowe boczne.

Właśnie ten człowiek przewrócił do góry nogami nasze myślenie o kosmosie. Uznawany za jednego z najwybitniejszych naukowców wszech czasów, Hawking pozwoli widzom kanału Discovery Science odbyć podróż w czasie i poznać historię wszechświata.
Jaka była przeszłość kosmosu, jaki jest i jaki będzie za tysiące lat? Najbardziej niezwykła z kosmicznych opowieści zaczęła się dokładnie 13,7 miliarda lat temu. Do dziś naukowcy zastanawiają się, w jaki sposób doświadczalnie udowodnić istnienie tzw. „boskiej cząstki” – bozonu Higgsa, która miała zapoczątkować Wielki Wybuch. Co sądzi o niej Stephen Hawking? Czy jego zdaniem początku wszystkiego należy upatrywać w interwencji boskiej siły, a może to tylko logiczna konsekwencja praw fizyki? Widzowie dowiedzą się nie tylko, jak powstały planety, Słońce czy przestrzeń kosmiczna, ale także dlaczego w dalekiej przyszłości wszystko dobiegnie końca.

Czy gdzieś w przestrzeni kosmicznej istnieją inteligentne formy życia? Czy my, Ziemianie, nie popadamy w nadmierną pychę, sądząc, że w tak ogromnym miejscu tylko ludzki gatunek może nazwać siebie „rozumnym”? Stephen Hawking w programie mierzy się z jedną z najważniejszych ludzkich tajemnic – istnieniem pozaziemskiej inteligencji. Prowadzi widzów w podróż od księżyców Jowisza aż do galaktyk, które być może nie znajdują się tak daleko, jak nam się wydaje. Naukowiec spróbuje również obliczyć prawdopodobieństwo nawiązania kontaktu z obcą cywilizacją.

Stephen Hawking zastanowi się również nad fantastyczną wizją „podróży w czasie”. Odpowie na pytanie, czy kiedyś będzie możliwe cofnięcie się w czasoprzestrzeni i poznanie swoich prapradziadków. Czy tunelem, który posłuży do odwrócenia biegu rzeczywistości okażą się, niezgłębione do końca, tajemnicze czarne dziury? Jeśli kiedyś taka podróż będzie możliwa, jakie niebezpieczeństwa będą czekały na wędrujących wbrew wskazówkom zegara?

Wszelkie wątpliwości widzów rozwieje już w październiku sam Stephen Hawking.

Kabel HDMI 2.0 4K Light 3,0m