3 m asteroida zbliżyła się do orbity geostacjonarnej

dodano: 2010-11-17 15:27 | aktualizacja: 2010-11-17 16:56
autor: Anita Dąbek | źródło: rian

Astronomowie z amerykańskiego Obserwatorium Mount Lemmon odkryli planetoidę o średnicy około 3 m, która w środę, 17 listopada br. zbliżyła się do Ziemi, powiedział Leonid Jelenin, astronom z Instytutu Matematyki Stosowanej im. Kiełdysza. Asteroida, oznaczona 2010 WA, została odkryta w zeszłym tygodniu przez NASA. We wtorek, 16 listopada około godz. 23:30 ciało niebieskie minęło Księżyc w odległości 265.000 km, z prędkością 12 km/s. Następnego dnia około 6:45 asteroida minęła Ziemię w odległości ok. 33.000 km, czyli tylko 2.000 km poniżej satelitów geostacjonarnych.

Jednakże punktem zbieżności było około 45 stopni szerokości geograficznej północnej - z dala od zespołu satelitów geostacjonarnych nad równikiem. Według Jelenina, trzymetrowa asteroida należy do rodziny Apollo - grupy planetoid, które przecinają orbitę Ziemi. Nawet jeśli taka planetoida wejdzie w atmosferę Ziemi, to nie stworzy żadnego zagrożenia - planetoida o tej wielkości ulega całkowitemu zniszczeniu w atmosferze.

W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że mamy teraz do czynienia z „deszczem meteorów”. Zjawisko to polega na jednoczesnym przelocie przez atmosferę ziemską wielu meteorów należących do tego samego roju meteorów - w tym przypadku są to Leonidy. Zjawisko osiągnie swoje maksimum w nocy z 17 na 18 listopada br. Zenitalna liczba godzinna roju wyniesie wtedy ponad 100 obiektów.

Więcej z kategorii Kosmos