dodano: 2011-07-01 13:40 | aktualizacja:
2011-07-01 13:50
autor: Anita Dąbek |
źródło: KRRiT
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Psycholodzy, medioznawczy i nadawcy wspólnie z Krajową Radą zastanawiali się nad skutecznością aktualnego stanu prawnego i rzeczywistą rolą obecnie stosowanych oznaczeń.
–
W związku z dynamicznym rozwojem mediów elektronicznych, szczególnie Internetu, i znacznie łatwiejszym niż kilka lat temu dostępem do wielu treści, chcemy rozmawiać z ekspertami o wpływie, jaki mają media na rozwój małoletnich. Chcemy także wspólnie z nadawcami zastanowić się, czy dotychczas stosowane kryteria oznaczeń audycji, z ich punktu widzenia są skuteczne, czy może warto wypracowywać nowe – powiedział rozpoczynając seminarium Jan Dworak, Przewodniczący KRRiT.
W ocenie dr Lucyny Kirwil ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, która od lat prowadzi badania nad wpływem przekazów medialnych na rozwój młodych ludzi, bardzo wiele zależy od tego, jak są oznaczane treści. Ważną rolę w tym procesie odgrywają
nadawcy, którzy kwalifikują audycje według kategorii wiekowych i ustalają ich pory emisji. Wyniki badań wskazują jednoznacznie, że drastyczne treści mogą wpływać na zwiększone poczucie lęku, zagrożenia, mogą wzbudzać agresję. Kluczowe zdaniem psychologów jest jednak pytanie: czy media trafnie oznaczają audycje i czy oznaczenia pomagają rodzicom w wyborze oferty dla swoich dzieci.
W trakcie seminarium zaprezentowane zostały sposoby oznaczania programów we
Francji, Belgii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii, Szwecji i na Węgrzech (obszerna analiza dostępna na stronach
www.krrit.gov.pl). Przedstawiono także dotychczasowe polskie doświadczenia w stosowaniu oznaczeń przez nadawców oraz wskazywano związane z tym skargi odbiorców, jakie wpływają do KRRiT.
Jakub Śpiewak z fundacji Kidprotect.pl zwracał uwagę na treści, które nadawcy telewizyjni pokazują często w audycjach „na żywo” emitowanych w tzw. porze chronionej czyli w godz. 6.00 - 23.00. Jego zdaniem są one niewłaściwe dla małoletnich, a nadawcy powinni dochować większej staranności wyznaczając pory ich emisji. –
Zapowiedzi programów informacyjnych, reklamy zawierające przemoc emitowane tuż przed programami dla dzieci uniemożliwiają szybką reakcję rodziców i skuteczną ochronę dzieci – wskazywała Barbara Sochal z Biura Rzecznika Praw Dziecka.
Przedstawiciele Biura
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podkreślali, że wprowadzony rozporządzeniem z 2005 roku system oznaczania audycji, dotyczy zarówno nadawców radiowych jak i telewizyjnych. Nie jest jednak stosowany przez nadawców
radiowych, co skłania do zastanowienia nad nowymi rozwiązaniami ustawowymi umożliwiającymi rzeczywiste stosowanie oznaczeń w radiu.
Wszyscy uczestnicy spotkania podkreślali, że bardzo ważną rolę odgrywa edukacja zarówno dorosłych jak i dzieci i młodzieży, w szczególności kształcenie kompetencji do odbioru treści emitowanych w mediach elektronicznych. Działania podejmowane w ramach edukacji medialnej, których prekursorem w Polsce jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji to zadanie, jakie spoczywa na wszystkich podmiotach zaangażowanych w tworzenie mediów w Polsce. Nadawcy wspólnie podkreślali, że widzą tu także swoją rolę gdyż oznaczanie audycji ma sens tylko wtedy, jeśli jest zrozumiałe, ma swoje uzasadnienie w opinii widzów oraz spełnia swoją rolę w stosunku do najmłodszych.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zadeklarowała organizowanie w podobnym gronie, seminariów dotyczących ważnych społecznie zagadnień.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.