reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

KRRiT: Lokowanie produktu i nowe oznaczenia wiekowe

dodano: 2011-07-22 10:55 | aktualizacja: 2011-07-22 14:50
autor: Janusz Sulisz | źródło: KRRiT/mediarun.pl

KRRiT oznaczenia W najbliższym czasie audycje telewizyjne zostaną oznaczone nowymi symbolami graficznymi. Widzowie i radiosłuchacze zostaną także poinformowani o product placement w audycjach. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) wydała nowe rozporządzenie, dostosowujące polskie prawo do wymogów Unii Europejskiej.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Lokowanie produktu

Product placement polega na umieszczeniu towarów czy usług w audycji w celach marketingowych. Unijna dyrektywa 2010/13/UE zobowiązuje nadawców do oznakowania i ewidencji takich audycji.

Rozporządzenie KRRiT z 30 czerwca 2011 roku wprowadza ten obowiązek do polskiego prawa. Zgodnie z jego brzmieniem, nadawca programu telewizyjnego obowiązany jest do oznaczania audycji, w których zastosowano lokowanie produktu znakiem graficznym, według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia. Znak graficzny musi zostać umieszczony zarówno na początku audycji, po wznowieniu audycji po przerwie reklamowej jak i na końcu. Wyświetlony musi być nie krócej, niż przez cztery sekundy, zajmując powierzchnię minimum 5 proc. ekranu. Znak ma być też wyświetlany przez cały czas trwania napisów końcowych.

W przypadku audycji radiowych, w których zastosowano lokowanie produktu, nadawca zobowiązany jest wyemitować (tak, jak w przypadku audycji telewizyjnych - na początku, po wznowieniu oraz na końcu audycji radiowej) sygnał dźwiękowy. Jest to czytany przez lektora komunikat: "audycja zawiera lokowanie produktu" oraz "audycja zawierała lokowanie produktu".

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Wzory symboli graficznych dla nadawców telewizyjnych:




Nowe oznaczenia ochrony małoletnich

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po sześciu latach funkcjonowania rozporządzenia (rozporządzenie KRRiT z dnia 23 czerwca 2005 r., Dz. U. Nr 130, poz. 1089) w sprawie kwalifikowania audycji mogących mieć negatywny wpływ na rozwój małoletnich, przeprowadziła debatę na temat skuteczności obowiązującego systemu ochrony. Uczestniczyli w niej badacze zajmujący się wpływem mediów na rozwój dzieci, nadawcy i przedstawiciele urzędu Rzecznika Praw Dziecka oraz organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci.

Zarówno wyniki badań naukowych, oczekiwania urzędów i organizacji zajmujących się problemami rozwoju małoletnich, jak też doświadczenia i regulacje przyjęte w innych krajach europejskich (Francja, Węgry, Belgia, Holandia) jednoznacznie potwierdzają konieczność utrzymania oznakowania audycji na ekranach telewizyjnych. Niezbędne okazały się jednak niewielkie modyfikacje aktualnie stosowanych znaków, polegające na zwiększeniu ich czytelności i widoczności.

12 lipca 2011 roku KRRiT dokonała nowelizacji rozporządzenia. Zamieniono czerwone kółko na czerwony kwadrat z białym kluczykiem w środku, jako oznakowanie audycji przeznaczonych dla osób powyżej 18 roku życia. Zielone kółko - oznaczenia audycji dla wszystkich widzów, także tych najmłodszych - zamieniono na zielony kwadrat z uśmiechniętą buźką w środku. Pozostałe znaki zostały również przeprojektowane, by harmonizowały z wprowadzonym wcześniej oznaczeniem lokowania produktu. Nowe wzory symboli graficznych zaprojektowało studio Platige Image.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Wzory symboli graficznych dla nadawców telewizyjnych:


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polonica


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Transmiter HDMI Megasat Premium do max. 100m

Bezprzewodowy transmiter HDMI firmy Megasat. Urządzenie pozwala na przesłanie na...

670 zł Więcej...

Odbiornik AB CryptoBox 700HD

AB CryptoBox 700HD to tani satelitarny dekoder HD oparty na...

235 zł Więcej...

DJI Osmo Pocket

1 590 zł Więcej...
reklama