reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

DVB-T i słabe wyniki platform?

dodano: 2011-08-09 09:42 | aktualizacja: 2011-08-09 10:49
autor: Janusz Sulisz | źródło: Rzeczpospolita/inf. wł.

Platformy W najbliższych tygodniach polskie platformy satelitarne powinny przedstawić wyniki za pierwsze półrocze 2011 roku. Bliżej nieokreśleni analitycy cytowani przez Rzeczpospolitą wyszacowali, że w II kwartale tego roku operatorzy płatnych platform satelitarnych pozyskali łącznie zaledwie 10 tys. nowych abonentów. Byłaby to porażka pay-tv w Polsce. Wiadomo, że nie jest aż tak źle jak szacują analitycy, bo z nieoficjalnych informacji wynika, że sama CYFRA+ w czerwcu i lipcu odnotowała rekordowe wyniki.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Wsparta przez TP platforma n też dobrze sprzedawała, szczególnie, że zamykając TNK HD przyciągnęła nowych klientów. Nie pomaga zainteresowanie widzów ofertą DVB-T, ale dotyczy to już III kwartału 2011. Szybko rośnie sprzedaż tunerów DVB-T.

Analitycy Rzeczpospolitej szacują, że największa platforma satelitarna w Polsce - Cyfrowy Polsat, drugi kwartał 2011 mogła zakończyć z zerowym lub minimalnym przyrostem nowych klientów. Kilka lat temu bywało, że przyrost miesięczny w Cyfrowym Polsacie był na poziomie 10-20.000 nowych abonentów. Wtedy podobne wyniki notowała też CYFRA+. Teraz według tychże analityków Rzeczpospolitej, tylko CYFRA+ i telewizja n miałyby zanotować lepszy wzrost w II kwartale od Cyfrowego Polsatu.

Czy to prawda okaże się wkrótce, ale szacunki analityków wydają się nieco wyssane z palca, aczkolwiek krytyczne były miesiące kwiecień, maj i czerwiec, gdy z rynku było wiele skarg dystrybutorów platform, że nie ma żadnej sprzedaży. Powoli zaczęła się kruszyć sieć sprzedaży CYFRY+ i Cyfrowego Polsatu - odpadają najsłabsi, bo nic nie sprzedawali. Może być jeszcze gorzej, gdy Cyfrowy Polsat zacznie być sprzedawany w sieci Plusa - wtedy odpadną kolejne punkty APS wśród firm tv-sat, a to grozi zapaścią branży instalatorskiej (będą instalować anteny na DVB-T, przez co stracą platformy satelitarne?).

Tak słabiutkie wyniki platform DTH mogą mieć różne przyczyny:

1. Może to być oznaka tego, że rynek płatnej telewizji w Polsce jest już nasycony. O klientów mocno konkurują ze sobą kablówki z platformami satelitarnymi i ofertą Internetu (sharing i kanały po sieci). Operatorzy w walce o klientów musieliby oferować coraz bardziej atrakcyjne pakiety usług i nowe kanały, najlepiej HD. Nie pomagają nowe promocje, nawet 0 zł. Klienci są bardzo wymagający, wiedzą jakie kanały tematyczne są im potrzebne.

2. Wzrosła konkurencja wśród samych platform, a klienci coraz częściej szukają alternatywnej oferty prepaidowej, niekoniecznie chcąc w niepewnych czasach kryzysu podpisywać umowy na 2-3 lata. działy sprzedaży tego nie dostrzegły, chcąc na siłę utrzymać abonentów jak najdłużej, co wydaje się ekonomicznie uzasadnione. Klienci zaś przy pierwszej okazji utraty jednego kanału i tak mają podstawę do zerwania umowy i przejścia do konkurencji.  Cyfrowemu Polsatowi dużo klientów odebrała oferta TNK SD, w mniejszym stopniu TNK HD czy sama n-ka. Cyfrowy Polsat chyba nie dostrzegł w porę tego zagrożenia licząc, że utrzyma status quo z pozycji najsilniejszej platformy. Być może wspólny zakup z CYFRĄ+ praw do Ekstraklasy oraz szczęście polskich drużyn piłkarskich w Lidze Mistrzów i Lidze Europejskiej zaowocuje ew. wzrostami w drugim półroczu 2011.

3. Część klientów już korzysta z oferty nadajników naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T, bo jednorazowy zakup odbiornika dla NTC lub wbudowany tuner DVB-T w płaskim ekranie pozwala na niepłacenie za oglądanie ze zwykłej anteny naziemnej. Od 31 lipca oferta z mux2 zwiększyła zasięg, więc DVB-T może być potencjalnym zagrożeniem dla oferty tych platform, które miały pakiety Mini. Nie powinno byc zagrożenia utraty klientów, którzy oglądają droższe pakiety platform DTH z ofertą sportową lub filmową Premium. NTC nigdy nie zastąpi takiej oferty z satelity lub kabla. Może być jedynie jej uzupełnieniem w drugim lub trzecim pomieszczeniu tego samego gospodarstwa domowego.

W tym tygodniu wyniki za I półrocze zaprezentuje ITI, a pod koniec sierpnia swoje wyniki za drugi kwartał poda spółka Cyfrowy Polsat. Wtedy okaże się jaka jest prawda co do rynku platform DTH w Polsce. I tak jeśli utraciły abonentów I półroczu to nadrobią w II półroczu. Zimą Polacy i tak kupują ofertę platform i kablówek, a DVB-T to tylko tańsza alternatywa zamiast multiroomu.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C

Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...

539 zł Więcej...

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5520) EVOBOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C AB TereBox 2T HEVC

Najnowszy hybrydowy (naziemno- kablowy) odbiornik DVB-T/T2/C (bez LAN) z MPEG-4/H.264...

119 zł Więcej...