reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Wywiad z Pawłem Tutką - wiceprezesem firmy 4vod

dodano: 2012-06-13 14:31 | aktualizacja: 2012-06-13 15:14
autor: Anita Dąbek | źródło: SAT Kurier

Paweł Tutka, wiceprezes firmy 4vod, aktywnie uczestniczy w rozwoju rynku Smart TV. Zainicjował w Polsce rozwój telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV rozpoczynając wspólnie z telewizją TVN oraz TVP pierwsze testy HbbTV. W latach 2000-2005 pracując w telewizji TVN odpowiadał za rozwój interaktywnej telewizji bazującej na interakcji za pośrednictwem wiadomości SMS Premium. Paweł Tutka uruchomił tym samym pierwsze w Polsce konkursy i głosowania SMS Premium dla formatu telewizyjnego „Big Brother”. Pracując w TVN zrealizował ponad 500 projektów interaktywnych dla wielu międzynarodowych formatów telewizyjnych (Taniec z Gwiazdami, Milionerzy, Miss Świata, formaty Call TV, itp.).



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

1. Telewizja hybrydowa może być nadawana przy użyciu różnych standardów. TVP zdecydowała się na HbbTV. Czym wyróżnia się ten standard na tle innych?
 

Jest kilka standardów, za pośrednictwem których można realizować projekty telewizji hybrydowej. Należą do nich MHP, MHEG-5 czy też HbbTV.

MHP jest dostępne w Polsce od kilku dobrych lat. Pierwsze STB z MHP zaoferowała Platforma N. Jednakże ze względu na wysoki koszt przygotowania aplikacji w MHP oraz złożoność procesów produkcyjnych MHP nie zdobyło szerokiego uznania u nadawców telewizyjnych. Na rynku jest bardzo wąskie grono specjalistów mogących przygotować aplikację w MHP, dodatkowo aplikacje te muszą przejść bardzo złożony proces certyfikacji, by zostały dopuszczone do uruchomienia na STB. To sprawia, że rozwijanie telewizji hybrydowej na bazie MHP jest bardzo trudne i kosztowne.

HbbTV bazując na otwartych standardach umożliwia na szybkie przygotowanie aplikacji, a koszt wdrożenia sygnalizacji HbbTV i przygotowania aplikacji sprawia, że jest to w zasięgu każdego nadawcy telewizyjnego. W przypadku HbbTV całkowitą kontrolę nad aplikacją telewizyjną posiada nadawca telewizyjny, co pozwala w bardzo krótkim czasie na modyfikowanie i rozwijanie aplikacji. HbbTV jest standardem stale rozwijającym się i w ramach kolejnych wersji uwzględniane są zapotrzebowania nadawców telewizyjnych.

2. Widzowie TVP mogą zapoznać się z zaletami HbbTV podczas meczów Euro. Jakie inne zastosowania może mieć taka forma emisji? Jakie daje korzyści dla widzów?

Aplikacja udostępniona przez TVP na Euro 2012, prezentuje zaledwie ułamek możliwości jakie drzemią w potencjale telewizji hybrydowej. Proszę sobie wyobrazić sytuację, gdy z emitowanego kanału telewizyjnego całkowicie znika „grafika ekranowa”, a wszystkie prezentowane tabelki, liczby, zestawienia są prezentowane względem preferencji danego widza.

W ramach HbbTV możliwe jest prezentowanie na ekranie dowolnego tekstu, grafiki, zdjęć oraz materiałów wideo. Od kreatywności nadawców telewizyjnych w głównej mierze zależy, jak będzie wyglądało to, co zaoferują swoim widzom. Możliwe jest dostarczenie prostych aplikacji prezentujących treści na ekranie TV, bardziej skomplikowanych aplikacji będących niemalże „cyfrowym teletextem” czy też typowych dla Smart TV usług wideo na żądanie.

Interakcja oraz personalizacja przekazu, to główne zalety HbbTV.

3. Widzowie obawiają się, że po szerszym wprowadzeniu HbbTV w Polsce połowę ekranu będą zajmować reklamy i zbędne im gadżety. Czy będzie je można całkowicie wyłączyć - innymi słowy - czy HbbTV to wybór widza, czy narzucony z góry dodatek?

W większości telewizorów dostępna jest opcja umożliwiająca całkowite wyłączenie przez widza HbbTV. Przy odpowiednim podejściu nadawców do tematu telewizji hybrydowej HbbTV będzie ciekawą i akceptowalną formą dostępu do interaktywnych oraz multimedialnych treści dostarczanych przez widzów.

Oczywiście wszystko zależy od tego, jak nadawcy będą obchodzić się z tą nową formą dotarcia do widza. Reklama w HbbTV w dużej mierze będzie opierać się na modelach biznesowych reklamy internetowej. Dzisiaj w Internecie mamy do czynienia z reklamą mniej lub bardziej inwazyjną, a to przekłada się na postrzeganie i wizerunek właściciela serwisu. Podobnie będzie z reklamą w HbbTV.

4. Czy na sygnalizację HbbTV potrzebna jest duża przepływność? Jaką przepustowość wykorzystuje TVP na sygnalizację HbbTV podczas Euro? Pojawiają się obawy, że nadawcy będą „zmuszeni” pogorszyć jakość emisji na rzecz sygnalizacji HbbTV.

Te obawy są nieuzasadnione. W rozmowach z nadawcami telewizyjnymi sugeruję im by 100% treści w ramach HbbTV została udostępniona przez Internet. Dzięki temu wraz z emitowanym sygnałem telewizyjnym transmitowany były tylko do telewizora adres URL. W takiej sytuacji mamy bitrate na poziomie 3kbps, co może stanowić około 0,1% pasma zajmowanego przez kanał SD. Takie zużycie pasma będzie niezauważalne dla ekspertów, nie mówiąc już o widzach.

Od strony technologicznej możliwe jest przesyłanie multimedialnych treści drogą satelitarną, jednakże związane z tym koszty uniemożliwią dopięcie się jakiegokolwiek modelu biznesowego. Na przesyłanie treści multimedialnych wraz z sygnałem telewizyjnym wymagane jest bardzo duże pasmo. Jestem przekonany, że polscy nadawcy telewizyjni będą dostarczać treści do TV tylko i wyłącznie za pośrednictwem Internetu.

5. Do HbbTV wymagane jest połączenie z Internetem. Jaka minimalna prędkość jest zalecana, by treści Euro w kanałach TVP na ekranie telewizora wyświetlały się prawidłowo?

W przypadku obecnej aplikacji Euro 2012 wystarczy połączenie z Internetem o dowolnej prędkości. Obecnie udostępniona aplikacja nie oferuje dzisiaj dostępu do treści wideo oraz rozbudowanych galerii ze zdjęciami w HD.

HbbTV umożliwia dostarczanie treści wideo i zapewne pojawią się one przy kolejnych aplikacjach. Zalecana przepustowość do odtwarzania wideo w aplikacjach HbbTV będzie taka sama jak dla aplikacji telewizyjnych w Smart TV. Warto zwrócić uwagę, że większość telewizorów odbierających telewizję hybrydową w standardzie HbbTV posiada też funkcjonalność Smart TV, w ramach której udostępniane są treści wideo na żądanie. Z podobnego założenia wychodzą dzisiaj nadawcy telewizyjni oraz developerzy aplikacji telewizyjnych w HbbTV.

6. Czy TVP jest pierwszym w Polsce nadawcą, który zdecydował się na wdrożenie telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV? A jak wygląda to w skali całej Europy? Który kraj jest przodownikiem?

Dołączyliśmy do Europejskiej czołówki w dziedzinie telewizji hybrydowej. By było to możliwe musiał nastąpić pewien ciąg wydarzeń przerywających zamknięte koło. Producenci TV nie oferowali dotychczas w swoich produktach wsparcia dla HbbTV, bo nadawcy nie udostępniali aplikacji w HbbTV. Nadawcy nie oferowali aplikacji w HbbTV ze względu na brak telewizorów wspierających HbbTV. Dostrzegając tą sytuacje postanowiłem to zmienić.

Udało mi się namówić TVN do rozpoczęcia testów HbbTV. Jako firma 4vod.tv dostarczyliśmy własny sygnalizator HbbTV oraz przygotowaliśmy testową aplikację.

Testy HbbTV na kanale TVN HD emitowanym z PKiN w Warszawie zostały zaprezentowane 13 marca 2012 r. podczas konferencji aplikacje.tv o Smart TV.  Kilka dni po tej konferencji firma Sony zapowiedziała oficjalne wsparcie dla HbbTV w swoich nowych modelach telewizorów wprowadzanych na polski rynek. Kilku innych producentów TV przekazało do swoich central informacje o rozpoczęciu testów telewizji hybrydowej HbbTV w Polsce, co przełożyło się na udostępnienie tej funkcjonalności w nowych TV.

Trzy tygodnie później jako firma 4vod.tv udostępniliśmy kolejny sygnalizator HbbTV dla TVP umożliwiając tym samym 4 kwietnia 2012 r. rozpoczęcie testów HbbTV w TVP. Dzień później, Telewizja Polska w wydanym komunikacie prasowym oficjalnie zapowiedziała udostępnienie telewizji hybrydowej przed Euro 2012.

Telewizja TVN nadal prowadzi testy HbbTV na kanale TVN HD emitowanym z DVB-T w Warszawie.

Moim zdaniem Polska dołączyła w najlepszym z możliwych momentów do wąskiego grona Państw oferujących telewizję hybrydową w standardzie HbbTV. Udostępnienie aplikacji ze statystykami meczy przy bardzo ważnym wydarzeniu sportowym oraz udostępnieniu kanałów TVP1 HD i TVP2 HD w telewizji cyfrowej to idealny moment do zaprezentowania czym jest telewizja hybrydowa.  

Na rynku niemieckim bardzo spora liczba nadawców telewizyjnych oferuje telewizję hybrydową w standardzie HbbTV. Jednakże na tym rynku rozwój HbbTV trwa od paru lat. Jestem przekonany, że pod koniec 2012 roku rynek HbbTV w Polsce może być porównywalny z rynkiem niemieckim. By to było możliwe pozostali nadawcy telewizyjni powinni zapoznać się z potencjałem możliwości jakie niesie ze sobą HbbTV. Będzie ku temu bardzo dobra okazja 4 lipca 2012 roku podczas konferencji HbbTV Summit Poland, nad którą to patronat medialny objęła redakcja SAT Kuriera.
 


7. Czy HbbTV ma szansę odnieść sukces w Polsce, biorąc pod uwagę że telewizja hybrydowa nie jest nowością w Europie i nie we wszystkich krajach dobrze się przyjęła?

Bardzo dobrze w Polsce rozwija się rynek Smart TV szczególnie w kontekście regionalnych aplikacji telewizyjnych. Na wielu konferencjach firma Samsung pokazuje, jak aplikacje TVN Player, Ipla, Iplex, vod.tvp.pl cieszą się znacznie większą popularnością niż aplikacja Youtube w Samsung Smart TV. Liczby z miesiąca na miesiąc są coraz większe i ciekawsze. Kilkanaście lat temu wraz z pojawieniem się reality show Big Brother w TVN widzowie polubili interakcję za pośrednictwem wiadomości SMS Premium. Gdy połączymy korzyści płynące z połączenia prostej, bezpłatnej interakcji z dostępem do spersonalizowanych multimedialnych treści, to naprawdę trzeba byłoby się bardzo mocno postarać by to zepsuć.

Istnieje inne zagrożenie dotyczące przyszłości telewizji hybrydowej – takim zagrożeniem może być próba regulacji tej nowej formy przekazu. Osobiście jestem wielkim przeciwnikiem tego typu działań. Regulowanie telewizji hybrydowej może ją zabić na starcie. Proszę zobaczyć jak po wprowadzeniu przepisów dotyczących wiadomości SMS Premium konkursy SMS i Call TV praktycznie zniknęły z anten nadawców TV.

Telewizja hybrydowa to jedyna szansa dla nadawców telewizyjnych, by istnieć w przyszłości i bronić się przed nieograniczoną ekspansją internetu. Na telewizję hybrydową nie patrzmy więc z perspektywy jednego roku czy też dwóch lat. Postrzegajmy dzisiaj telewizję hybrydową, a w szczególności HbbTV jako podstawowe elementy do budowy fundamentów tej telewizji, z którą będzie miało do czynienia młode pokolenie za 10 czy też 20 lat.

8. Czy na polskim rynku można kupić tuner DVB-T z obsługą HbbTV?

Nie udało mi się znaleźć w Polsce tunera DVB-T, który zapewniałby odbiór telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV. Kilka miesięcy temu miałem problem z zakupem jakiegokolwiek urządzenia wspierającego HbbTV, niezależnie czy byłby to telewizor czy STB DVB-S. Wraz z rozpoczęciem testów HbbTV w Polsce przez TVN, które miało miejsce 12 marca 2012 r. sytuacja znacząco się zmieniła. Bardzo szybko na te testy zareagowała firma Sony udostępniając HbbTV w nowych modelach TV wprowadzanych na rynek. Dzisiaj kilku producentów TV oferuje telewizory wspierające HbbTV. Aktualna lista telewizorów wspierających HbbTV publikowana jest na stronie http://hbbtv.pl Myślę, że wkrótce pojawią się odbiorniki STB DVB-T wspierające HbbTV. Naturalne jest to, że będą kilkukrotnie droższe od najtańszych STB DVB-T bez HbbTV. Odbiorniki takie znajdą swoich odbiorców – nawet gdyby mieliby nimi być tylko developerzy aplikacji telewizyjnych oraz sami nadawcy telewizyjni.

9. Czy telewizor z obsługą HbbTV jest droższy od takiego bez obsługi (u tego samego producenta)? Czy zgodność z HbbTV niesie ze sobą większe koszty dla producenta?

Dzisiaj większość telewizorów oferuje Smart TV. Z mojego punktu widzenia różnica pomiędzy telewizorem z samym Smart TV a telewizorem wspierającym HbbTV polega na oprogramowaniu oraz  ewentualnych opłatach licencyjnych. Pytanie odnośnie opłat licencyjnych HbbTV proponuję skierować do Przewodniczącego Konsorcjum HbbTV Pana Klausa Illgner, który 4 lipca będzie przemawiał w Warszawie podczas konferencji HbbTV Summit Poland.

10. Czy HbbTV jako otwarty standard stanowi poważną konkurencję dla rozwiązań Smart TV wykreowanych przez producentów telewizorów? A może te dwie rzeczy mogą ze sobą współistnieć, jeszcze bardziej wzbogacając wrażenia podczas oglądania TV?

HbbTV jako otwarty standard może być postrzegane w kontekście zagrożenia dla Smart TV. Nie ma tutaj jakiegokolwiek znaczenia to, w jaki sposób technologicznie przygotowane są aplikacje. Główna różnica polega na tym, kto decyduje i kto ma uprawnienia do udostępnienia danej aplikacji widzom. W przypadku Smart TV o dostępności aplikacji decyduje producent telewizora. Aby nadawca telewizyjny mógł udostępnić swoją aplikację telewizyjną Smart TV na telewizorze firmy X, musi z tym producentem TV podpisać odpowiednią umowę, w której mogą być zawarte kwestie biznesowe. W przypadku HbbTV o udostępnieniu telewizji hybrydowej decyduje tylko i wyłącznie nadawca telewizyjny. Nie musi on posiadać „pozwolenia” od producenta TV do umieszczenia aplikacji na swoim kanale telewizyjnym. Jedynie co pozostaje w gestii producenta sprzętu RTV, to czy włączy czy wyłączy na danym rynku wsparcie dla obsługi HbbTV.

Być może dlatego mamy taką sytuację w Polsce, gdy lider na rynku Smart TV nie zaoferował oficjalnie wsparcia dla HbbTV w telewizorach dedykowanych na rynek polski.

Pamiętajmy też, że jest bardzo cienka linia pomiędzy telewizją hybrydową, a aplikacjami telewizyjnymi w standardzie HbbTV. Dzisiaj nie ma jakichkolwiek technologicznych przeszkód, które uniemożliwiłyby udostępnienie takich aplikacji jak TVN Player, Ipla, Iplex, vod.tvp.pl w ramach HbbTV. Proszę potraktować to jako przykład bardzo skrajnego zastosowania HbbTV dla projektów VOD. Nie znam planów nadawców telewizyjnych nt. przenoszenia ich aplikacji ze Smart TV do telewizji hybrydowej HbbTV.  

Na początku w głównej mierze telewizja hybrydowa będzie polegała na udostępnianiu dodatkowych treści przez Internet, z którymi można się zapoznawać przy okazji oglądania programu telewizyjnego emitowanego w TV. Kolejnym etapem będzie spersonalizowana, interaktywna reklama, kończąc tym samym na telezakupach, grach, vod…

11. Jak Pana zdaniem będzie wyglądał rynek TV za 10 lat?

Jestem wielkim optymistą i poniekąd wizjonerem, dlatego też wierzę w to, że rynek telewizyjny za 10 lat bardzo się zmieni. Te zmiany na nadawcach telewizyjnych w naturalny sposób wymusza rozwój internetu oraz nieustanny „wyścig zbrojeń” producentów telewizorów.  

Zastanówmy się, jak będzie wyglądał telewizor za 10 lat. Ultra High Definition, Smart TV, wsparcie dla telewizji hybrydowej, zintegrowanie z STB IPTV, kilka tunerów DVB-T, DVB-C, DVB-S, pamięć dyskowa SSD, wbudowana kamera wideo, wielordzeniowe procesory, dużo pamięci… jednym słowem moc obliczeniowa tych telewizorów będzie przekraczać możliwości dzisiejszych komputerów.

Przy tak multimedialnym i zaawansowanym technologicznie telewizorze dostarczanie kanałów tematycznych w postaci kanałów linearnych traci jakąkolwiek sens i przestanie być opłacalne. Nastąpi migracja treści wideo z takich kanałów bezpośrednio do usług VOD. To wymusi zmiany modeli biznesowych i będzie początkiem końca „pakietu podstawowego” w ofercie operatorów telewizji kablowej.  Te zmiany na rynku sprawią, że zabraknie miejsca do emisji typowych 30 sekundowych spotów reklamowych. Reklamodawcy zatem będą skupiać się na dostarczeniu bardziej dopasowanej, spersonalizowanej reklamy. Będzie mniej reklam, jednakże będą one bardziej precyzyjnie, a zarazem skutecznie dostarczane.

Rola nadawcy telewizyjnego powoli będzie sprowadzać się do producenta treści czy też inicjatora wydarzenia medialnego. Dlatego też przestrzegam dzisiaj nadawców telewizyjnych przed oddawaniem własnego contentu do globalnych agregatorów treści czy też aplikacji Smart TV innych nadawców tv dla krótkowzrocznych korzyści biznesowych. Takie podejście sprawia, że nadawcy telewizyjni tracą okazje do budowy własnych kompetencji w obszarze telewizji hybrydowej czy też Smart TV. A brak tych kompetencji u nadawcy telewizyjnego sprawi, że przegra z bezgranicznie rozwijającym się internetem.


Redakcja SAT Kuriera serdecznie dziękuję za rozmowę.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Wywiady


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics Dongle R 4K

Homatics Dongle R to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

259 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle Q

Homatics Dongle Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

239 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-7/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-7/2023

12 zł Więcej...