reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Największe sukcesy i porażki 2012

dodano: 2013-01-01 14:51 | aktualizacja: 2013-01-01 15:55
autor: Daniel Gadomski | źródło: satkurier.pl

SAT Kurier facebook logo Największe sukcesy i porażki na rynku telewizji w 2012 roku. Podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijających dwunastu miesięcy. Jak co roku, w subiektywny sposób redakcja magazynu SAT Kurier podsumuje najważniejsze wydarzenia mijającego roku. W upływającym 2012 roku w obu kategoriach - SUKCESACH i PORAŻKACH, króluje naziemna telewizja cyfrowa (NTC). Tekst z drukowanego magazynu SAT Kurier 12/2012 (str. 44-45).



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
SUKCESY

POWOLNA ŚMIERĆ ANALOGU

W nocy z 6 na 7 listopada po godzinie 4 rano minister administracji i cyfryzacji Michał Boni uroczyście wyłączył nadajniki analogowe w województwie lubuskim. Na tę chwilę w Polsce czekaliśmy wiele lat. Można napisać – lepiej późno niż wcale. Do 23 lipca 2013 roku wyłączone zostaną nadajniki analogowe w całym kraju. Operacji towarzyszy kampania informacyjna, oparta m.in. na Miasteczkach cyfrowych TVP oraz relacjach w mediach lokalnych. W Zielonej Górze okazało się, że Polak kombinować potrafi. Część mieszkańców zamiast kupić tuner DVB-T, przestawiło odbiorniki na karkonoski nadajnik analogowy, który będzie działał jeszcze do lipca przyszłego roku. Pytanie tylko, czy jest sens uciekać przed cyfrową rewolucją?

MNIEJ PLATFORM

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał we wrześniu zgodę na połączenie platform cyfrowych n i CYFRA+. Dobiegają końca prace nad sfinalizowaniem transakcji i uruchomieniem wspólnej oferty.  Zapewne nastąpi to w pierwszych miesiącach 2013 roku. Odbiorcy powinni zyskać, bo na rynku będzie mniej filmowych i sportowych stacji premium, a co za tym idzie, będą płacić za atrakcyjniejszą ofertę. Oby tylko twórcy nowej platformy wyciągnęli wnioski z 2002 roku i nie wylewali dziecka z kąpielą. W przeciwnym wypadku zyska Cyfrowy Polsat i za rok fuzja znajdzie się w dziale „Porażki”.

TA FUZJA SIĘ UDAŁA

Dla abonentów Aster rok 2012 był rokiem stopniowego przyzwyczajenia się do oferty UPC, który przejął ich sieć kablową. Największy w Polsce operator kablowy postanowił przeprowadzić badania odnośnie tych zmian. 54 proc. nowych klientów lepiej niż w przypadku Aster oceniło usługi internetowe, a 55 proc. uznało, że oferta programowa UPC jest lepsza niż miało to miejsce w przypadku Aster. W UPC pozytywnie zaskoczyła ich przede wszystkim prędkość Internetu (35 proc.), oferta programowa telewizji cyfrowej (24 proc. ) i cena (18 proc.). Ciekawe, czy CYFRA+ opublikuje wyniki podobnego badania po połączeniu z n.

SPORTOWE REKORDY

2012 rok przejdzie do historii pod względem sportowych emocji. Mecz Euro 2012 Polska - Rosja przyciągnął przed telewizory 16 mln widzów. Najwięcej w historii TVP. W czasie turnieju do Polski zjechały telewizje z całego świata. Al Jazeera oraz ITV stworzyły imponujące studia, a na ulicach Warszawy można było spotkać reporterów z Wietnamu. Miesiąc później mogliśmy śledzić zmagania Polaków na olimpiadzie  w Londynie. Prawdziwymi hitami okazały się jednak występy polskich tenisistów. Agnieszki Radwańskiej w finale Wimbledonu i Jerzego Janowicza w BNP Paribas Masters. Te sukcesy pokazują, że nie tylko piłka nożna może mieć potencjał dla płatnej telewizji. Poza tym, wpływ telewizji powinien przekładać się na uprawianie sportu w naszym kraju i przyszłe sukcesy.

SUKCES PULSU

Wyjątkowo dobre wyniki oglądalności TV Puls to jedna z pierwszych oznak, że coraz więcej Polaków korzysta z naziemnej telewizji cyfrowej. Na początku listopada udział stacji w rynku wyniósł 3,26 proc. (Nielsen Audience Measurement za Wirtualnymi Mediami). W grupie samych odbiorców DVB-T kanał wyprzedził nawet TVP Info. Przyczyną wysokiej oglądalności może być ramówka złożona ze starych i dobrze znanych Polakom produkcji (m.in. „Czterej pancerni i pies”, „Chłopi”, „Zorro”, „Pszczółka Maja”). Poza tym, po wycofaniu się z Pulsu zakonu Franciszkanów telewizja nie unika programów o zabarwieniu erotycznym.

NOWE STUDIO TVN24 HD

Koniec roku to pewna rewolucja technologiczna w TVN24. Stacja zyskała nowe studio z videowallem, czyli 17-metrową ścianą składającą się z 64 ekranów. Dla porównania, poprzedni videowall miał tylko 5 metrów długości. Twórcy nowego studia twierdzą, że podobną ścianę ma jedynie Al Jazeera w Katarze. Poza odświeżeniem studia, „Fakty” TVN wprowadziły nową oprawę graficzną i muzyczną. Prawdziwym ukoronowaniem technicznej rewolucji w newsach Grupy ITI było uruchomienie TVN24 HD w grudniu.

NIEOCZEKIWANY DEBIUT STARS TV

Choć zapowiadano start kanałów Animax i RMF TV, to nie możemy ich oglądać do dziś. W uruchomieniu tych stacji nie pomogła przynależność do większych grup medialnych. Tym większym sukcesem można uznać start muzycznej Stars TV. Stacja, którą tworzą byli pracownicy Next Music HD+, powstała w nieco ponad 100 dni. Nadaje z Hot Birda 13°E na bazie czeskiej koncesji. Chce być alternatywą dla wszystkich obecnych stacji muzycznych, dlatego nie nadaje programów rozrywkowych, tylko największe hity lat 70., 80., 90. i współczesne. Sukcesem jest niewątpliwie szybkie rozpoczęcie nadawania, ale prawdziwym sprawdzianem dla nowego kanału będzie zbudowanie zasięgu i pozyskanie reklamodawców.  

CYFROWY POLSAT NADRABIA ZALEGŁOŚCI

Do listopada 2012 roku Cyfrowy Polsat miał znacznie mniej kanałów nadawanych w wysokiej rozdzielczości niż n i CYFRA+. Nieoczekiwanie sytuacja zmieniła się na korzyść największej w Polsce platformy.  Cyfrowy Polsat wprowadził do oferty cztery kanały w tej jakości - Sundance Channel HD, Polsat Film HD, Redlight HD i Hustler HD. Platforma zawarła też porozumienie o współpracy z firmą Viasat, która długo zabiegała o godną pozycję dla swoich kanałów tematycznych. Na podstawie umowy oferta platformy została rozszerzona o Viasat Explorer, Viasat Nature i Viasat History. Docelowo w nazwach tych kanałów znajdzie się słowo Polsat, na zasadzie podobnej do Polsat Crime&Investigation. Oprócz czterech kanałów HD i trzech kanałów Viasat, platforma dołączyła do oferty 16 nowych kanałów SD. Cyfrowy Polsat zdecydował się również na wprowadzenie nowych pakietów, promocji i urządzeń.

Więcej na ten temat w osobnym artykule w wydaniu SAT Kuriera 1/2012.

HYBRYDOWA TELEWIZJA

Usługi interaktywne zyskały w tym roku nowe życie, dzięki HbbTV. W tym zakresie najwięcej do powiedzenia ma TVP, której poranny program „Pytanie na śniadanie” jest opatrzony hybrydowym suplementem. W serwisie HbbTV można znaleźć przepisy kulinarne, porady, prognozę pogody, itp. Upowszechnienie hybrydy jest zależne od tego, jak chętnie będziemy podłączać swoje telewizory do Internetu. Potencjał jest. Jak szacuje Samsung, tylko do czerwca z jego modelami uczyniło tak 200 tys. gospodarstw domowych. Być może w związku z Euro 2012 i olimpiadą, gdzie TVP oferowała tego rodzaju usługę. TVN dopiero testuje rozwiązania HbbTV w wewnętrznej sieci kablowej. Według Wirtualnych Mediów, stacja nie wyklucza, że w niedługiej przyszłości w ten sposób będą dostępne serwisy internetowe tvn24.pl, tvnmeteo.pl czy VoD - TVN Player. Zapewne w przyszłości HbbTV będzie stanowiło dodatkowe oręże do podłechtania reklamodawców. Oglądając konkretny spot, np. kredytu, będziemy mogli zostać odesłani do strony internetowej z informacją o szczegółach.

NAJBARDZIEJ WIARYGODNA… TVP

Jeszcze parę lat temu wyniki tego badania brzmiałyby jak dobry żart. Tymczasem z sondażu przeprowadzonego przez Centrum Badania Opinii Społecznej wynika, że TVP1, TVP2 i TVP Info są najbardziej wiarygodne. Programy informacyjne telewizji publicznej w skali od 1 do 5 uzyskały wynik 3,61. Niewiele słabiej programy TVN-u (3,6) i Polsatu (3,57). W badaniu najsłabiej wypadła za to TV Trwam (2,49). Jednocześnie uczestnicy sondażu, którzy szczególnie interesują się polityką, przypisali TVN-owi tendencję do wspierania koalicji PO-PSL, a TV Trwam tendencję do wspierania prawicowej opozycji.

PORAŻKI

MAŁA LOKALNOŚĆ DVB-T

W naziemnej telewizji cyfrowej mamy najnowsze hity, disco-polo, zagraniczne edycje reality-show, a nie mamy kanałów regionalnych czy lokalnych. Być może to efekt zbyt późnego wyłączania analogu. TVN Warszawa zamknęła się długo przed rozpoczęciem tego procesu, TVS musiał poszukać nowego modelu biznesowego, żeby się utrzymać na rynku. CSB TV został przekształcony w kanał tematyczny – Water Planet. Jednocześnie funkcjonują setki lokalnych telewizji w sieciach kablowych oraz Internecie. Na miejscu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zachęciłbym tych nadawców do inwestycji w DVB-T. Rozwiązaniem byłoby np. zwolnienie z opłat za koncesję. Kanałom związanym z sieciami kablowymi mogłoby się to opłacić, bo zyskałyby okno promocyjne usług tych sieci.

BEZ TV TRWAM W DVB-T

Oprócz braku treści lokalnych, problemem polskiego DVB-T jest brak TV Trwam. Co prawda, kanał prawdopodobnie trafi do multipleksów po następnym rozdaniu w 2014 roku, ale jego obecność już dziś mogłaby przyspieszyć proces cyfryzacji. Wielotysięczne manifestacje pokazały, że potencjał jest. Starsi ludzie chętniej kupowaliby odbiorniki DVB-T, gdyby TV Trwam była w ofercie. Astra parę lat temu oszacowała, że blisko 500 tys. osób korzysta z tej pozycji orbitalnej właśnie ze względu na obecność stacji o. Tadeusza Rydzyka.

NA DVB-T ZARABIAJĄ NIELICZNI

Kolejne rozczarowanie dotyczące DVB-T wiąże się z branżą sklepikarzy i instalatorów sprzętu satelitarnego. Wielu z nich liczyło, że na cyfryzacji zarobią krocie. Tymczasem okazuje się, że Polacy chętniej kupują sprzęt w supermarketach, a nawet na bazarkach. Część z nich w ogóle  nie kupiło tunera, tylko od razu telewizor. Pod koniec roku w wielu sklepach ze sprzętem RTV można było zauważyć kolejki do kas z dużymi telewizorami, oczywiście kompatybilnymi z DVB-T MPEG-4.
Na osobach, które wciąż korzystają z analogowej telewizji, w przedświątecznym okresie próbują zarobić platformy cyfrowe. To ostatnia okazja, aby pozyskać wielu abonentów. Nie brakuje prezentów, np. CYFRA+ oferuje konsolę Xbox 360 za złotówkę. Parę lat temu promocja z telewizorem za złotówkę pozwoliła CYFRZE+ przekroczyć pierwszy milion abonentów.

BRAK ODDZIAŁÓW TVP NA SATELICIE

Telewizja Polska zrobiła ukłon w stronę swoich abonentów, którzy nie korzystają z DVB-T, a np. platformy cyfrowej i nie mają dostępu do regionalnej mutacji TVP Info. Przygotowała aplikację, dzięki której na komputerze, tablecie lub smartfonie będzie można oglądać dowolny z 16 oddziałów regionalnych. Szkoda, że TVP nie pójdzie w ślad np. angielskiej, francuskiej czy niemieckiej telewizji publicznej. W tych krajach regionalne mutacje można oglądać drogą satelitarną. Polska to nie tylko Warszawa. Być może szybciej zreflektuje się jedna z platform cyfrowych, zasponsoruje transponder i będzie mogła używać hasła „tylko u nas wszystkie regionalne kanały TVP”.

CORAZ WIĘCEJ WYDARZEŃ W PPV

Operatorzy platform cyfrowych i sieci kablowych coraz częściej sięgają po rozwiązanie pay-per-view (PPV). Zaczęło się od walki Witalij Kliczko vs Tomasz Adamek przed rokiem, do której dostęp wykupiło 200 tys. osób. W 2012 roku w ten sposób sprzedawano dostęp do innych walk bokserskich, koncertów i nie tylko.
Ogólnonarodową awanturę wywołała transmisja w PPV meczu eliminacyjnego do piłkarskich mistrzostw świata. Mecz Polska - Czarnogóra wykupiło od 60 do 70 tys. osób. Skala krytyki, internetowych bojkotów była wtedy tak duża, że CYFRA+ i n wycofały się ze sprzedaży praw do spotkania. To wydarzenie może być nauczką dla głodnych zysku operatorów, żeby z PPV nie przesadzać. Usługa ma uzasadnienie w przypadku bardziej niszowych dyscyplin sportu czy koncertów w 3D. Nie powinna być jednak stosowana w przypadku masowych imprez piłkarskich.

BEZ POLSKIEGO EURONEWS

Niemal do końca 2011 roku mogliśmy się łudzić, że światowy kanał informacyjny Euronews na stałe będzie nadawał w polskiej wersji językowej. Było to szczególnie ważne, ponieważ TVN24, TVP Info, Polsat News i Superstacja niewiele mówią o sprawach międzynarodowych. Niestety już na początku 2012 roku polska wersja językowa zamilkła. Nadawca ograniczył się do polskojęzycznych informacji na stronie językowej. Wrócił też jako pasmo w TTV, ale tylko do końca roku. Decyzja na temat ewentualnej kontynuacji lub poszerzenia współpracy jeszcze nie zapadła.  

POWOLNY KONIEC RELIGIA.TV

Kanał miał być pewnego rodzaju alternatywą dla TV Trwam i nowym spojrzeniem na religię. Nie tylko katolicką. Niestety kilka lat temu umarł jego pomysłodawca Jan Wejchert, później jego rodzina wycofała się z Grupy ITI. Grupy, która przed mariażem z CANAL+ liczy każdą złotówkę i tnie koszty. Jedną z ofiar tych cięć padła właśnie Religia.TV,  która z końcem roku zakończy produkcję nowych programów. Potem będzie dogorywać niczym TVN Warszawa w ostatnich miesiącach działalności, aż do momentu, kiedy wygasną umowy z operatorami kablowymi. Zawieranie nowych umów oraz ich przedłużenie zostało zawieszone.

EDUSAT PRZENIÓSŁ SIĘ DO INTERNETU

Nie tylko kanały religijne padają ofiarą cięć, także naukowe. Prezentujący m.in. wykłady Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej Edusat przeniósł się do Internetu. Choć stację w wersji HD mogą oglądać dalej abonenci niektórych sieci kablowych – m.in. Jambox. No cóż, koszty emisji satelitarnej nie są do przełknięcia przez każdego. Z drugiej strony telewizyjne uniwersytety się nie sprawdziły. Na początku poprzedniej dekady z takim projektem eksperymentował Cyfrowy Polsat (TeleUniwersytet). Po kilku latach zamknął stację. Z ofertą telewizyjnych szkoleń dla lekarzy próbował też zaczepić się na rynku TVN Med. Podobnie jak Edusat i TeleUniwersytet, zakończył działalność. Ciekawi mnie dlaczego Edusat nie zmieni teraz nazwy np. na Edunet.

KRYZYS W TVN - SŁABE FINANSE TVP

Druga połowa roku nie była łatwa dla  głównych nadawców telewizyjnych. Przed Euro 2012 wybuchł kryzys na rynku reklamy wywołany, według domów mediowych, zbyt dużymi cenami reklam w trakcie turnieju. W październiku Juliusz Braun, szef TVP zapowiedział, że strata Telewizji Polskiej może w tym roku wynieść nawet 60 mln zł. W mediach pojawiły się spekulacje, że nadawca może nawet pozbyć się budynku w centrum Warszawy, z którego nadawane są „Wiadomości”, „Panorama” i TVP Info. Kryzys na rynku reklamy telewizyjnej odbił się też rykoszetem na konkurencji telewizji publicznej. TVN przeprowadził restrukturyzację. Zwolnił część pracowników, wprowadził nowy system wynagrodzenia dla operatorów, co obniżyło koszty. Na rynku da się też zauważyć, że nadawcy są bardziej ulegli na potrzeby reklamodawców. Jeszcze parę lat temu pojawiały się informacje, że aktorzy protestują przeciwko nadmiernym reklamom w serialach (product placement). Teraz w niemal każdym popularnym show czy serialu można znaleźć lokowanie wielu produktów.

POWOLNY ROZWÓJ 3D

Jeszcze rok temu wydawało się, że 3D  jest na dobrej drodze powtórzenia sukcesu HD. Powstał nawet pakiet Next TV 3D z myślą o zarobieniu na tej technologii. Co ciekawe, nie spotkał się z zainteresowaniem operatorów. Nie miał wyjątkowo atrakcyjnych licencji i programów, ale nie tylko to przesądziło o tej porażce. Niestety ceny telewizorów z technologią są dość wysokie, a do ich kupienia nie zachęca mała ilość treści w  trójwymiarze. CANAL+ 3D nadal emituje tylko kilka godzin programu dziennie.  Mamy też erotyczny Hustler HD 3D i wybrane pozycje w VoD. Są też powody niezwiązane z ofertą, które według niektórych rzutują na małą popularność 3D. Po pierwsze niewygodne okulary. Po drugie część widzów na 3D reaguje źle. Wzmagają im się objawy padaczkowe, niekiedy robi im się niedobrze.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


Informacje
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ UNO 4K SE S2X FBC Multistream

Vu+ UNO 4K SE - najnowsza wersja tunera 4K od...

1 230 zł Więcej...

Mini PC Smart TV 4K BOX Zehnder KP-1

Zehnder KP-1 to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy ZEHNDER z...

259 zł Więcej...

Miernik Satlink ST-6986 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem i testerem optycznym

Miernik Satlink ST-6986 do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, naziemnych...

1 630 zł Więcej...