„Świat oczami S. Hawkinga” w Discovery Science

dodano: 2013-05-07 02:22 | aktualizacja: 2013-05-07 10:41
autor: lukas_k | źródło: Discovery Science

Discovery Science Czy Bóg stworzył wszechświat? Dlaczego kosmos w ogóle istnieje? Jaki sens ma życie? Pytania te towarzyszą ludzkości niemal od początku jej istnienia. Tym razem z kwestiami, które od wieków intrygowały filozofów, uczonych oraz zwykłych zjadaczy chleba, postanowił się zmierzyć znany na całym świecie brytyjski fizyk Stephen Hawking. Jakie będą wyniki tej konfrontacji? Przekonają się o tym widzowie Discovery Science oglądający dokument „Świat oczami Stephena Hawkinga”. Jedno jest pewne - nie obejdzie się bez kontrowersji.

Najbliższe odcinki:

Odcinek 1: „Świat oczami Stephena Hawkinga: Czy Bóg stworzył wszechświat?
(ang. „Stephen Hawking's Grand Design: Did God Create the Universe?”)
Emisja: środa, 8 maja, godz. 20.00

W pierwszym odcinku swojego niezwykłego programu Stephen Hawking zastanawia się, czy narodziny wszechświata to temat dla religii czy nauki. I próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie od wieków dręczące człowieka: kto lub co stworzyło kosmos? By to osiągnąć, Hawking zabiera widzów w filmową podróż przez historię ludzkości. Tłumaczy przy tym - odwołując się do praw fizyki - zjawiska, które przez wieki były uważane ze boskie dzieła. Jednym z nich jest zaćmienie słońca. Podsumowując przeprowadzone w programie analizy, Hawking formułuje kontrowersyjny argument. Twierdzi, że wszechświat powstał z zupełnej nicości, wyłącznie poprzez działanie praw natury. Nic (ani nikt) nie poprzedzał jego początku. W teorii naukowca nie ma zatem miejsca dla postaci, która mogłaby zaprojektować otaczającą nas rzeczywistość - i tę ziemską, i tę kosmiczną.

Odcinek 2: „Świat oczami Stephena Hawkinga: Sens życia
(ang. „Stephen Hawking's Grand Design: The Meaning of Life”)
Emisja: środa, 15 maja, godz. 20.00

Tym razem Stephen Hawking postanawia sprawdzić, czy prawa fizyki mogą odpowiedzieć na inne fundamentalne pytanie: jaki jest cel ludzkiego życia? Naukowiec jest bowiem przekonany, że to w nauce, a nie religii i filozofii, tkwi rozwiązanie tego dylematu. By dotrzeć do prawdy, sięga od rozważań Kartezjusza do najnowszych osiągnięć w fizyce kwantowej. Porównuje także ludzkie ciało i duszę do... oprogramowania i komputerów. Czy zatem mamy wolną wolę, a może raczej jesteśmy tylko biologicznie zaprogramowanymi maszynami, które mają wykonywać prawa natury? Widzowie na pewno spojrzą na swoje jestestwo w zupełnie inny sposób.

Odcinek 3: „Świat oczami Stephena Hawkinga: Klucz do kosmosu
(ang. „Stephen Hawking's Grand Design: The Key to the Cosmos”)
Emisja: środa, 22 maja, godz. 20.00

Program „Świat oczami Stephena Hawkinga”, w którym prowadzący przekazuje swoją naukową spuściznę, na pewno zmieni wśród widzów sposób myślenia o kosmosie. W ostatnim odcinku Hawking mierzy się z pytaniem o powód istnienia wszechświata i o to dlaczego podporządkował się on określonym prawom. By poznać odpowiedź, naukowiec analizuje zasady rządzące kosmosem: od prawa ciążenia po teorię strun. Dzięki nowatorskim technikom grafiki komputerowej widzowie odkryją tajemnice fizyki i kosmologii. I przekonają się, że nasz świat nie jest jednowymiarowy.

Świat oczami Stephena Hawkinga” (ang. „Stephen Hawking's Grand Design”)