reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

TV Trwam vs TV Republika? Spór narasta

dodano: 2013-05-13 11:03 | aktualizacja: 2013-05-13 14:53
autor: Łukasz Knapik | źródło: Radio Maryja/Nasz Dziennik/Gazeta Polska/niezalezna.pl/satkurier.pl

TV Republika vs TV Trwam Od 10 kwietnia 2013 roku z próbną emisją w Internecie (więcej tutaj i tutaj), a od 6 maja br. z regularnym przekazem satelitarnym, kablowym i w sieci ruszyła informacyjno-publicystyczna TV Republika. (więcej tutaj) W cieniu tego wydarzenia pojawił się spór pomiędzy nową stacją i obecną na rynku od 10 lat TV Trwam. Obaj nadawcy bowiem kierują swój program do tego samego widza.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Za TV Republika stoi środowisko związane z prawicowym tygodnikiem „Gazeta Polska”. O rywalizacji nowej telewizji z TV Trwam mówiło się od samego początku. Nowa stacja kieruje swój program bowiem do tego samego widza, co nadawca z Torunia - konserwatywnego, ceniącego wartości chrześcijańskie. Dotąd to TV Trwam była główną telewizją tego środowiska.

Twórcy TV Republika od początku publicznie zapewniali, że nie są konkurencją dla TV Trwam, a na rynku jest miejsce dla obu nadawców, gdyż media liberalne, lewicowe zdominowały rynek i mają już wiele kanałów. (więcej tutaj) Nim jeszcze mówiono o powstaniu TV Republika, środowisko związane z tą telewizją aktywnie włączyło się w obronę TV Trwam przed jej dyskryminacją i protesty przeciw nieprzyznaniu jej miejsca na pierwszym multipleksie (MUX 1) naziemnej telewizji cyfrowej (NTC).

Środowisko związane z TV Republika staje się jednak coraz poważniejszym konkurentem mediów związanych z ojcem Tadeuszem Rydzykiem. Obok kanału telewizyjnego jest bowiem jeszcze „Gazeta Polska Codziennie”, rywalizująca z „Naszym Dziennikiem”.

Pod koniec kwietnia 2013 roku ojciec Tadeusz Rydzyk, w rozmowie z „Naszym Dziennikiem”, wypomniał Tomaszowi Sakiewiczowi, redaktorowi naczelnemu „Gazety Polskiej”, „Gazety Polskiej Codziennie” i wiceprezesowi TV Republika, wcześniejsze ataki na Radio Maryja i na niektórych hierarchów kościoła katolickiego przez media z nim związane. W odpowiedzi Tomasz Sakiewicz napisał, iż są to sprawy sprzed lat i zaapelował, by nie rozpętywać awantur na których skorzysta wyłącznie przeciwnik. Są dzisiaj sprawy dużo ważniejsze niż rozpamiętywanie własnych urazów. (...) Warto schować własne emocje, gdy Polska jest w potrzebie. W kolejnym wywiadzie dla „Naszego Dziennika” ojciec Tadeusz Rydzyk stwierdził, że ze strony redaktora Sakiewicza widać tylko gesty, a najpierw trzeba odwołać to, co się napisało czy powiedziało, i ewentualnie przeprosić. Taka jest kolej rzeczy.

Ten spór podzielił media konserwatywne. Niektóre z nich, głównie portale internetowe, zaczęły opowiadać się po jednej ze stron konfliktu. Media liberalne i lewicowe natomiast zaczęły szeroko informować o sporze w obozie konserwatywnej prawicy.

Mimo sporu, media związane z ojcem Tadeuszem Rydzykiem są szeroko obecne w TV Republika. Stacja informuje o walce TV Trwam o MUX 1, a w przeglądzie prasy mamy „Nasz Dziennik”. Osoby związane z TV Republika biorą ponadto udział w marszach w obronie TV Trwam. Bogusław Cebulski, lider Kapeli Znad Baryczy, która wykonuje bardzo popularny na marszach utwór „Nie oddamy wam TV Trwam”, zapowiedział, że na jednym z nich - w Ostrowie Wielkopolskim, będzie rozdawał... ulotki zachęcające do oglądania TV Republika.

W odpowiedzi na to ojciec Tadeusz Rydzyk wystosował komunikat, w którym napisał, iż jeżeli TV Republika jest niezależna, zadaję pytanie skąd ma miejsce na satelicie? Zostałem poinformowany, że otrzymano je za darmo od właściciela Polsatu. Jaka to niezależność jeżeli otrzymało się miejsce za darmo na satelicie, miejsce – które dużo kosztuje. Jakie koligacje mają wielcy tego świata, niech się każdy domyśli. Niech każdy popatrzy, także wstecz. (...)

Wiem, że dzisiaj odbędzie się manifestacja m.in. w Ostrowie Wielkopolskim i jest mi bardzo przykro, że założyciel „Kapeli znad Baryczy” ogłasza, że podczas tego spotkania będzie rozdawał ulotki i nawoływał do oglądania telewizji Republika. Czy to jest właściwy moment, kiedy my walczymy o TV Trwam? Czy może chodzi o to, żeby rozmydlić sprawę i powiedzieć – i tak mamy prawicową telewizję? (...)


Zarzucił również redaktorowi Sakiewiczowi współpracę z Tomaszem Lisem:  redaktor „Gazety Polskiej” –  jeden z pierwszych wywiadów dotyczących tej stacji zamieścił na portalu Tomasza Lisa. Każdy zna stosunek red. Tomasza Lisa do patriotyzmu i Kościoła.

Na to zareagował Tomasz Sakiewicz, który opublikował własny komunikat:

Pragnę uspokoić wszystkich: nie dostaliśmy nic za darmo. Miejsce na Polsacie Cyfrowym, którego właścicielem jest Zygmunt Solorz wykupiliśmy po rynkowej cenie. Nie była to mała suma, ale nie możemy jej podać ze względu na tajemnicę handlową – figuruje ona natomiast w dokumentach finansowych. Nie reklamowaliśmy nie na portalu natemat.pl, którego współwłaścicielem jest Tomasz Lis i nie zamierzamy się tam reklamować. Ukazała się tam jedynie moja wypowiedź odnośnie mojego podejścia do TV Trwam. Pytał o to dziennikarz portalu natemat.pl, podobnie jak wielu dziennikarzy innych redakcji. To nie zaskakuje, ponieważ wielu mediom jest na rękę sztuczne generowanie konfliktu pomiędzy środowiskiem „Gazety Polskiej”, telewizji Republika a środowiskiem TV Trwam i mediami ojca Tadeusza Rydzyka. (...)

Pojawia się pytanie, czy ten spór jest w ogóle potrzebny? Obie stacje - zarówno TV Trwam, jak i TV Republika, określają się jako niezależne, przeciwwaga wobec dominujących, ich zdaniem, mediów lewicowych i liberalnych. Tymczasem swoim działaniem obaj nadawcy dzielą nie tylko własne środowisko, ale również nie zachęcają nowych odbiorców. Fakt, że są konkurentami, ale jako reprezentanci mediów katolickich, jak sami siebie określają, powinni dawać innym przykład, jak należy konkurować.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polonica


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Zestaw nc+ telewizja na kartę: ITI 2851S + pakiet Komfort+/Filmbox 6m

Zestaw nc+ telewizja na kartę: dekoder ADB2851S (bez tunera DVB-T)...

179 zł Więcej...

Mini PC Android Di-Way X96 Air 8K

DI-WAY AND-X-96 Air to urządzenie - player 8K UHD, który ...

299 zł Więcej...

'SAT Kurier' - 5-6/2020 wersja elektroniczna

Limitowana edycja SAT Kuriera 3-4/2020 - 1 egz., który otrzymają...

10 zł Więcej...
reklama