dodano: 2013-06-05 14:49 | aktualizacja:
2013-06-06 15:05
autor: Anita Dąbek |
źródło: digitaltvnews.net
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Raport Digital TV Western Europe pokazuje, że w 2012 roku liczba abonentów pay-tv w
Niemczech wzrosła o
689 tys. (spowodowane częściowo przez wyłączenie analogowej telewizji satelitarnej) i o
347 tys. we
Francji.
Liczba abonentów płatnej telewizji w Europie Zachodniej ma osiągnąć 100 mln w 2018 roku - wzrost o 6,9 proc. w porównaniu ze stanem w 2012 roku. Ma to nastąpić mimo utraty 15,9 mln abonentów analogowej telewizji kablowej w tym okresie. Liczba abonentów cyfrowej kablówki ma wzrosnąć o 14,7 mln, a IPTV o 6,5 mln. Z kolei liczba abonentów płatnej telewizji satelitarnej ma zwiększyć się zaledwie o 2,5 mln. Płatna naziemna telewizja cyfrowa ma utracić 187 tys. abonentów, osiągając wynik 7,4 mln.
W 2018 roku penetracja płatnej telewizji ma wynieść 57 proc. dla 15 krajów Europy Zachodniej (wzrost o zaledwie dwa punkty procentowe w porównaniu ze stanem w 2012 roku). Do 2018 roku penetracja pay-tv ma wynieść prawie 100 proc. w Holandii i jedynie 24 proc. w Hiszpanii. W 2018 roku pięć krajów może przekroczyć penetrację na poziomie 90 proc.
Simon Murray, autor raportu, powiedział: -
Mimo wzrostu liczby abonentów pay-tv, przychody z płatnej telewizji mają pozostać na niezmienionym poziomie około 32 mld dol. Głównym powodem jest to, że ARPU spada w większości krajów i w przypadku większości platform. Arena płatnej telewizji staje się coraz bardziej konkurencyjna, gdyż nowe platformy (zwłaszcza IPTV) wchodzą na rynek, a operatorzy kablowi modernizują swoje sieci w celu zaoferowania pakietów i zaawansowanych usług, takich jak kanały HD i PVR. - I kontynuował: -
Ponadto, szybki wzrost prędkości łączy szerokopasmowych pozwala na więcej oglądania treści wideo [over-the-top]. Tak więc, operatorzy kablowi oferują teraz tańsze i pomniejszone podstawowe pakiety, by zatrzymać abonentów i przyciągnąć nowych. Efekt domina miał wpływ także na operatorów DTH, którzy również obniżyli ceny swoich podstawowych pakietów (i zredukowali wybór kanałów).
ARPU również spada, gdyż operatorzy kablowi i operatorzy telekomunikacyjni przenoszą swoich abonentów do pakietów double play lub triple play. Ci abonenci zapewniają operatorom wyższe ogólne ARPU niż samodzielni abonenci telewizji, ale niższe ARPU z telewizji. Abonenci double play oraz triple play są bardziej lojalni niż abonenci pojedynczych usług, co prowadzi do niższego wskaźnika churn i powiązanych kosztów retencji abonenta.
Przychody z płatnej telewizji w Europie (w mln dol.)
2008 2012 2013 2018
------ ------ ------ ------
DTT 832 1,594 1,539 1,588
Analogowy kabel 5,760 2,948 2,373 0
Cyfrowy kabel 5,480 9,317 9,714 11,453
IPTV 1,090 3,235 3,529 4,161
DTH 13,339 15,666 15,453 15,267
Źródło: Digital TV Research Ltd
DTH pozostanie najbardziej dochodową drogą dystrybucji płatnej telewizji, ale przychody z płatnej telewizji satelitarnej mają spaść o 2,5 proc. w latach 2012 i 2018 - pomimo wzrostu liczby abonentów o 4,8 proc. W przypadku telewizji kablowej przychody mają spaść o 6,6 proc. w tym samym okresie, ale spaść ma także liczba abonentów (o 2,6 proc.). Główny wzrost przychodów ma nastąpić w przypadku IPTV - o 28,6 proc. w latach 2012 i 2018 do 4,2 mld dol. (wzrost liczy abonentów o 41,3 proc.).
W 2012 roku przychody pay-tv we Francji spadły o 6 proc., a we Włoszech o 6,1 proc. W Niemczech odnotowano wzrost o 9 proc. W tym kraju nastąpił również wzrost w 2013 roku - o 4,0 proc. W Hiszpanii w 2013 roku odnotowano spadek o 7 proc., a we Włoszech o 3,9 proc. Według przewidywań, przychody pay-tv w Niemczech wzrosną o 13 proc. w latach 2012-2018, w Austrii o 10,3 proc., a w Portugalii o 9 proc. Największe spadki mają nastąpić w Finlandii (o 10,4 proc.), Norwegii (o 9,2 proc.) i Hiszpanii (o 9,3 proc.).
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.