dodano: 2013-06-24 22:52 | aktualizacja:
2013-06-25 10:47
autor: Janusz Sulisz |
źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Obecnie nie przekłada się to jeszcze bezpośrednio na podział przychodów z reklam, gdyż stacje tematyczne są wciąż nawet trzy razy tańsze niż cztery kanały ogólnokrajowe. Z ok. 3,6 mld zł wartości rynku reklamy w telewizji do stacji tematycznych trafia rocznie 600-800 mln zł.
Jednak, według Starlinka, w I kwartale 2013 roku
przychody reklamowe dużych stacji spadły o 14 proc. ZenithOptimedia szacuje, że w sumie telewizja straci w tym roku 5,9 proc. Stacje tną więc koszty i obniżają ceny reklam. W Polsacie będzie w lipcu taniej o 11 proc., w TVP - o 2 proc., a w TVN - o 9 proc.
Odsetek widzów w wieku 16-49 lat oglądających TVP1 spadł o jedną piątą w porównaniu z 2012 rokiem. W przypadku TVP2 była to strata 15 proc., a Polsatu 13 proc. Jedynie TVN udało się zanotować spadek tylko o ok. 5 proc. Natomiast
udział w rynku kanałów TV Puls, TVN7 i TV 4 wzrósł o 28 proc. do 9,8 proc. To zasługa obecności w naziemnej telewizji cyfrowej o zasięgu ogólnopolskim. O blisko jedną siódmą, osiągając już 42,4 proc., wzrosły udziały ponad 170 kanałów tematycznych nadawanych przez operatorów kablowych i satelitarnych.
Z danych Nielsena wynika, że tam, gdzie wciąż obecna jest telewizja analogowa, TVN, Polsat, TVP1 i TVP2 gromadzą nawet 88 proc. widowni. Na obszarach scyfryzowanych, gdzie mają większą konkurencję, ich udział spadł do 60 proc., a w ofertach kablowych – wynosi tylko 45 proc.
Widzowie spędzają przed telewizorem tyle samo czasu, ale dzielą go na więcej stacji. W 2009 roku oglądali dziennie średnio 6 kanałów, a w tym roku jest to już średnio 15 kanałów.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.