dodano: 2013-07-24 16:17 | aktualizacja:
2013-07-28 14:40
autor: Janusz Sulisz |
źródło: wnp.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
- System przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną zmniejszy obciążenie alternatorów autobusu prowadząc do zmniejszenia zużycia paliwa. Koszt systemu fotowoltaicznego ma szansę zwrócić się po dwóch latach, licząc tylko oszczędność paliwa. W następnych latach pojawią się zyski ekonomiczne i ekologiczne - powiedział projektu szef katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej prof. Mirosław Wendeker.
W ciągu jednego dnia roboczego autobus MPK w Lublinie przeciętnie pokonuje dystans około 200 km zużywając 200 kWh energii; spala wtedy około 77 l paliwa. 1/8 wytworzonej energii (25 kWh) pochłaniają w autobusie różne układy i urządzenia, m.in. ogrzewanie, oświetlenie, klimatyzacja, kasowniki, biletomaty, wyświetlacze, zapowiedzi głosowe. Na zasilanie tych urządzeń dziennie autobus MPK spala nawet około 18 l paliwa.
- Koszt wytworzenia energii elektrycznej w autobusie jest 5-krotnie wyższy, niż tej, którą mamy w gniazdku elektrycznym - zaznaczył prof. Wendeker. Gdyby te działające w autobusie systemy mogły być zasilane z energii pozyskanej ze światła słonecznego, to według naukowców roczne oszczędności w eksploatacji jednego autobusu mogłyby sięgać nawet 8,000 zł.
Badania i opracowywanie innowacyjnej technologii w Lublinie mają trwać 2 lata. Nowoczesne systemy fotowoltaiczne zostaną zamontowane tylko w czterech autobusach MPK i testowane w ruchu ulicznym.
Całkowity koszt projektu to ponad 4,6 mln zł, z czego 3,8 mln zł pochodzić będzie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a resztę sfinansuje MPK Lublin. Projekt Politechniki Lubelskiej i MPK Lublin znalazł się na liście finalistów konkursu ogłoszonego przez Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w dziedzinie "Mechanika i Transport". Na konkurs w tej dziedzinie wpłynęło 101 wniosków.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.