reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Autobusy MPK w Lublinie z ogniwami fotowoltaicznymi

dodano: 2013-07-24 16:17 | aktualizacja: 2013-07-28 14:40
autor: Janusz Sulisz | źródło: wnp.pl

Lublin herb miasta Politechnika Lubelska i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie zrealizują projekt częściowego zasilania  autobusów MPK w energię elektryczną pochodzącą z energii słonecznej. Doprowadzi to redukcji zużycia paliwa w autobusach MPK w Lublinie i tym samym emisji spalin w tym mieście. Naukowcy z Politechniki Lubelskiej zamierzają zainstalować na dachach czterech autobusów MPK cienkowarstwowe panele fotowoltaiczne, odporne na wstrząsy, zbudowane z materiałów nadających elastyczność, o wysokiej zdolności absorpcji widma światła słonecznego.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

- System przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną zmniejszy obciążenie alternatorów autobusu prowadząc do zmniejszenia zużycia paliwa. Koszt systemu fotowoltaicznego ma szansę zwrócić się po dwóch latach, licząc tylko oszczędność paliwa. W następnych latach pojawią się zyski ekonomiczne i ekologiczne - powiedział  projektu szef katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej prof. Mirosław Wendeker.

W ciągu jednego dnia roboczego autobus MPK w Lublinie przeciętnie pokonuje dystans około 200 km zużywając 200 kWh energii; spala wtedy około 77 l paliwa. 1/8 wytworzonej energii (25 kWh) pochłaniają w autobusie różne układy i urządzenia, m.in. ogrzewanie, oświetlenie, klimatyzacja, kasowniki, biletomaty, wyświetlacze, zapowiedzi głosowe. Na zasilanie tych urządzeń dziennie autobus MPK spala nawet około 18 l paliwa.

- Koszt wytworzenia energii elektrycznej w autobusie jest 5-krotnie wyższy, niż tej, którą mamy w gniazdku elektrycznym - zaznaczył prof. Wendeker.  Gdyby te działające w autobusie systemy mogły być zasilane z energii pozyskanej ze światła słonecznego, to według naukowców roczne oszczędności w eksploatacji jednego autobusu mogłyby sięgać nawet 8,000 zł.

Badania i opracowywanie innowacyjnej technologii w Lublinie mają trwać 2 lata. Nowoczesne systemy fotowoltaiczne zostaną zamontowane tylko w czterech autobusach MPK i testowane w ruchu ulicznym.

Całkowity koszt projektu to ponad 4,6 mln zł, z czego 3,8 mln zł pochodzić będzie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a resztę sfinansuje MPK Lublin. Projekt Politechniki Lubelskiej i MPK Lublin znalazł się na liście finalistów konkursu ogłoszonego przez Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w dziedzinie "Mechanika i Transport". Na konkurs w tej dziedzinie wpłynęło 101 wniosków.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Zielona motoryzacja


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

120 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX R Lite 4K

Homatics BOX R Lite to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy...

339 zł Więcej...

Miernik FindSAT VF-6800 PRO Combo (WS-6944P) DVB-S/S2/T/T2/C2

Miernik dla pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, DVB-T/T2, DVB-C/C2 w...

439 zł Więcej...