dodano: 2013-10-15 15:41 | aktualizacja:
2013-10-15 17:09
autor: Łukasz Knapik |
źródło: TVN Media
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
„Kto ma pilota i dostęp do sieci, ten rządzi. O roli mediów w życiu dzieci w wieku 3-12 lat”
Konferencja rozpoczęła się od prezentacji wyników obszernego badania
Grupy IQS, poświęconego dzieciom i ich funkcjonowaniu w rodzinie. Badaczki
Katarzyna Krzywicka-Zdunek (pomysłodawczyni badania
„Trenndies - świat polskich dzieci 3-16 lat”) oraz
Katarzyna Haczewska-Wierzbicka (realizatorka projektu) zwróciły uwagę na zasadniczą zmianę w trybie życia i konsumpcji mediów wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (po 7 roku życia). Wyniki badania wskazują, że dzieci żyją otoczone przez swoich telewizyjnych bohaterów, przy czym dla starszej grupy bohaterami godnymi naśladowania stają się częściej celebryci i marki znane z życia w grupie rówieśników. Wraz z wiekiem rośnie także konsumpcja Internetu i mediów społecznościowych. Ważną rolę w sposobie konsumowania telewizji i innych mediów ma sposób funkcjonowania rodziny, w którym wychowuje się dane dziecko.
„Z wizytą wśród widzów - wpływ telewizji na życie codzienne najmłodszych”
Badanie etnograficzne realizowane dla
CANAL+ w ubiegłym roku wskazuje, że dzieci często mają nieograniczony dostęp do telewizji, więc zatraca ona swoją rolę rytmizującą dzień i staje się nieodłącznym towarzyszem dnia codziennego. Jak podkreślał
Krzysztof Goryński, Research Projects Manager platformy
nc+, z tego powodu bardzo ważne jest, by kanały telewizyjne, które są oglądane przez dzieci były dostosowane do ich rozwoju i bezpieczne pod względem prezentowanych treści. Kanał
MiniMini+ jest uznawany za taki kanał i jednocześnie najczęściej wskazywany jako ulubiony kanał dzieci (wskazuje go aż 36 proc. rodziców - źródło: U&A, MB, lipiec 2012, n=1500). Badania
CANAL+ wskazują, że wśród dzieci popularne są różnorodne zachowania przed TV, w tym aktywności angażujące je do zabawy, tańca i śpiewu. Telewizja pełni także bardzo ważną funkcję w życiu rodziny, jako element rodzinnych rytuałów, wspólnego spędzania czasu.
„Kids & the Role of Fun - Nickelodeon i rola humoru w mediach dziecięcych”
Bettina Vogel, dyrektor kreatywna kanału
Nickelodeon oraz
Mathias Wierth-Heining, dyrektor działu badań
Viacom International Media Networks (
VIMN) w Europie Północnej przedstawili wyniki badania
„Dzieciaki i rola zabawy”, które zostało zrealizowane dla kanału
Nickelodeon (badanie Ipsos przeprowadzone w kwietniu 2013 w: Polsce, Niemczech, Holandii, Belgii, Danii i Szwecji. Przygotowane w 2 fazach: faza 1 - jakościowa objęła desk research, pogłębione wywiady z respondentami oraz wywiady z ekspertami zajmującymi się tematyką dziecięcą bądź dot. wpływu humoru na rozwój dzieci i nastolatków; faza 2: internetowe badanie ilościowe na próbie = 3016 par dziecko - rodzic. Grupa dzieci w wieku 6-13 lat). Badanie miało na celu sprawdzenie preferencji i oczekiwań widzów kanału i ich rodziców. Humor sytuacyjny, absurdalne i niespodziewane historie oraz humor „błazeński” okazały się obszarami, z których dzieci śmieją się niezależnie od ich kultury czy kraju pochodzenia. W porównaniu do rówieśników z innych krajów, polscy młodzi widzowie znacznie częściej śmieją się z bohaterów telewizyjnych (62 proc. dla próby polskiej, 43 proc. - średnio dla wszystkich badanych). Ponadto polskie dzieci widzą najwięcej humoru w programach TV (odpowiednio 81 proc. do 64 proc.), a czas spędzany na oglądaniu humorystycznych treści w sieci lub telewizji chętnie dzielą z rodzicami (wskazania odpowiednio na poziomie 89 proc. i 85 proc., będące najwyższymi w badanej grupie krajów).
Rola mediów w życiu małych konsumentów
Całe spotkanie podsumowała dyskusja panelowa z udziałem m.in.
Marty Szwakopf, szefowej kanałów dziecięcych
MiniMini+ i
teleTOON+, przedstawiciela kanałów
Disneya (w ofercie
Premium TV od października br. -
więcej tutaj)
Patryka Piputy, dyrektora
Disneymedia+ w Europie Środkowo-Wschodniej, oraz
Jacka Ściobłowskiego, menedżera kanału
PULS 2, jednego z najbardziej dynamicznie rozwijających się kanałów nadających w sposób cyfrowy naziemny.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.