W środę, 15 stycznia 2014 roku w Warszawie odbyła się druga edycja konferencji HbbTV Summit Poland, która zgromadziła kilkadziesiąt osób zainteresowanych tematyką telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV. Jednym z patronów medialnych tego wydarzenia jest satkurier.pl. Organizatorem konferencji jest agencja reklamowa ARBG. W wydarzeniu udział wzięli między innymi: Wiesław Łodzikowski (TVP) i dr Klaus Illgner-Fehns (Konsorcjum HbbTV).
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Konferencję rozpoczął Paweł Tutka od przypomnienia, jaką na przestrzeni kilkudziesięciu lat rolę w dostarczaniu dodatkowych treści na ekrany telewizorów odegrał teletekst. Niezmieniona przez lata specyfikacja teletekstu, teraz - w czasach popularności internetu - okazuje się bardzo ograniczona, a mimo to wiele osób nadal używa teletekstu sprawdzając program TV lub wyniki sportowe.
Przyzwyczajenie do wyświetlania tego typu dodatkowych treści na ekranie telewizora rodzi zapotrzebowanie na dostęp do interaktywnych treści o wysokiej jakości zdjęć i wideo. W ten popyt idealnie wpisuje się koncepcja telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV, łączącej w całość sygnał telewizyjny wraz z przesłanymi za pomocą internetu treściami dostosowanymi do wyświetlania na ekranie TV.
Gościem specjalnym konferencji był dr Klaus Illgner-Fehns, przewodniczący Konsorcjum HbbTV, który przedstawił obecną sytuację rozwoju HbbTV na świecie. Warto w tym miejscu podkreślić, że Polska była jednym z pierwszych krajów, gdzie komercyjnie wdrożono telewizję hybrydową w tym standardzie. HbbTV staje się coraz bardziej popularne na świecie i coraz więcej krajów zapowiedziało przyjęcie tego standardu i komercyjne wdrożenia usług przez nadawców. W trakcie prezentacji pokazano wiele ciekawych przykładów usług telewizyjnych zrealizowanych na bazie HbbTV, wśród których warto wspomnieć o portalach telewizyjnych, grach, usługach wideo na żądanie i multimedialnym EPG.
Dotychczasowym liderem w rozwoju HbbTV w Polsce jest Telewizja Polska, która w przeciągu kilkunastu miesięcy wdrożyła Platformę Hybrydową TVP zawierającą kilka aplikacji telewizyjnych w HbbTV dedykowanych do poszczególnych audycji i kanałów telewizyjnych. Konferencja HbbTV Summit Poland była idealną okazją do podsumowania dotychczasowych osiągnięć TVP i zaprezentowania przyrostu liczby urządzeń odbierających telewizję hybrydową w Polsce. Z tych statystyk wynika, że w grudniu 2013 roku odnotowano ponad 264 tysiące unikalnych urządzeń (TV/STB) odbierających HbbTV od TVP. Wiesław Łodzikowski zapowiedział wprowadzenie w lutym 2014 roku nowych usług w HUBie TVP: aplikacji EPG z sugestią i wideo oraz aplikacji VOD (znanej ze Smart TV) - więcej tutaj. Zaanonsowano też uruchomienie wirtualnych kanałów na żądanie dedykowanych do Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2014 w Soczi i Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2014. Uczestnicy konferencji jako pierwsi zobaczyli grafiki wizualizujące zapowiedziane serwisy. TVP szacuje, że w ten sposób do końca roku przekroczą pół miliona unikalnych urządzeń korzystających z serwisu HbbTV od TVP w Polsce.
Podczas konferencji zaprezentowany został też obecnie dostępny serwis HbbTV na kanale ESKA TV. Wraz z przedstawieniem funkcjonalności pozwalającej na dostęp do stacji radiowych w streamingu i wideo prognozy pogody. Ciekawą funkcjonalnością serwisu ESKA TV jest możliwość śledzenia oryginalnego tekstu piosenki do każdego aktualnie emitowanego teledysku.
Pozostając w temacie muzyki – Iwona Kowalska i Bartosz Kusza z firmy Dolby, wygłosili prelekcję nt. dźwięku przestrzennego w HbbTV. Była to dobra sposobność do zapoznania się z rolą jaką odgrywa MPEG-DASH oraz HbbTV w wersji 1.5 (czyli 1.2.1 wg ETSI). – Pracujemy obecnie z Telewizją Polską nad wsparciem TVP w uruchomieniu nowych serwisów w HbbTV z Dolby Digital Plus – powiedziała Iwona Kowalska.
Przez cały czas trwania konferencji była możliwość zapoznania się z aplikacją „Dolby Digital Plus over HbbTV – Demo” pokazującą obraz z dźwiękiem przestrzennym przesyłanym w standardzie MPEG-DASH.
Régis Saint Girons (CEO httv) omówił postępy rozwoju HbbTV w poszczególnych krajach i pokazał wiele ciekawych przykładów działających już aplikacji w HbbTV z rynku europejskiego (VOD, informacyjne, edukacyjne, reklamowe, T-Commerce, Second Screen).
Jakub Majkowski z firmy Tellyo wygłosił ciekawą prelekcję pokazującą możliwości aplikacji mobilnych dedykowanych dla nadawców telewizyjnych. Potencjał interaktywności w telewizji hybrydowej idealnie wpisuje się w połączenie z aplikacjami mobilnymi jako Second Screen. Tellyo zaprezentowało ciekawe rozwiązanie T-Commerce umożliwiające dystrybucję cyfrowych kuponów przez HbbTV.
Z kolei Radosław Brzuska z firmy Aegis Media przedstawił case study kampanii w HbbTV dla filmu „Hobbit”, dzieląc się przy okazji swoimi przemyśleniami nt. rozwoju hybrydowej reklamy w Polsce. Sylwia Chada z atmedia opowiedziała jak wyglądają perspektywy interaktywnej reklamy w TV z punktu widzenia domu mediowego. A o tym, jak kształtują się obecne możliwości w zakresie emisji reklam w telewizji hybrydowej, opowiedział Tomasz Choroszewski z Biura Reklamy TVP, prezentując przy okazji plany w zakresie wprowadzenia nowych form reklamy w HbbTV.
Konferencja HbbTV Summit Poland stała się idealnym miejscem do dyskusji nt. obecnego stanu HbbTV w Polsce. Uczestnicy dyskusji panelowych zwracali uwagę, że brakuje informacji odnośnie tego, który z obecnie sprzedawanych telewizorów umożliwia odbiór telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV oraz że są rozbieżności między tym, jak tą samą aplikację wyświetlają poszczególne modele telewizorów.
Sygnalizacja HbbTV nadal jest niedostępna u większości operatorów cyfrowych telewizji kablowych oraz na platformach satelitarnych, co przekłada się na niską liczbę TV odbierających HbbTV w Polsce. Wskazana jest dalsza edukacja w zakresie informowania społeczeństwa, w jaki sposób widzowie mogą skorzystać z potencjału telewizji hybrydowej HbbTV. Kluczowe dla dalszego rozwoju rynku byłoby dołączenie kolejnych nadawców oferujących za pośrednictwem HbbTV usługi znane ze Smart TV.
– Konferencja HbbTV Summit Poland pokazała, jak olbrzymim potencjałem dysponuje HbbTV w rozwoju rynku T-Commerce. Dotychczasowe osiągnięcia polskich nadawców telewizyjnych przekonały mnie, że możemy aktywnie uczestniczyć w rozwoju T-Commerce na świecie. Ponad 250 tysięcy urządzeń korzystających z HbbTV w Polsce to wystarczające zaplecze do rozpoczęcia prac nad wykreowaniem wytycznych dla reklamy hybrydowej HbbTV – Powiedział Paweł Tutka, ekspert ds. telewizji hybrydowej i Smart TV.
Kolejna edycja konferencji HbbTV Summit Poland odbędzie się w styczniu 2015 roku.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.