reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Ilu abonentów ma Cyfrowy Polsat?

dodano: 2014-08-28 10:50 | aktualizacja: 2014-09-09 12:18
autor: Janusz Sulisz | źródło: Cyfrowy Polsat

Cyfrowy Polsat Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat S.A. zmieniła sposób raportowania. W najnowszym raporcie za I półrocze 2014 roku nie podano szczegółowych danych dotyczących liczby abonentów platformy Cyfrowy Polsat. Zamiast tego pojawił się nowy termin „liczba świadczonych usług kontraktowych płatnej telewizji” (czyli tzw. RGU). Jak czytamy w komunikacie, liczba ta wzrosła w I półroczu o 3,1%, do 4.255.544 na dzień 30 czerwca 2014 roku z 4.127.560 na dzień 30 czerwca 2013 roku.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Łączna liczba klientów Cyfrowego Polsatu w modelu kontraktowym wyniosła 6.221.111 na dzień 30 czerwca 2014 roku, obniżając się o 1,4% w stosunku do liczby, którą Grupa posiadałaby na dzień 30 czerwca 2013 roku, przy założeniu wcześniejszego włączenia Polkomtelu do Grupy.

Liczba aktywnych usług kontraktowych świadczonych przez Cyfrowy Polsat wzrosła o 154.422, czyli o 1,3% do 12.023.369 na dzień 30 czerwca 2014 roku z 11.868.947 na dzień 30 czerwca 2013 roku. - Wzrost ten jest efektem przede wszystkim wzrostu o 32,1% liczby usług świadczonych w obszarze dostępu do szerokopasmowego Internetu, co jest związane z prowadzoną przez Grupę strategią aktywnego promowania sprzedaży usług świadczonych w oparciu o technologie LTE/HSPA+ oraz dynamicznie rosnącą liczbą użytkowników Internetu w Polsce - czytamy w raporcie.

Łączna liczba świadczonych usług kontraktowych płatnej telewizji wzrosła w I półroczu o 3,1%, do 4.255.544 na dzień 30 czerwca 2014 roku z 4.127.560 na dzień 30 czerwca 2013 roku, m.in. na skutek istotnego wzrostu liczby świadczonych usług Multiroom. Jednocześnie spadła liczba świadczonych usług telefonii komórkowej, z poziomu 6.891.314 na dzień 30 czerwca 2013 roku do poziomu 6.644.687 na dzień 30 czerwca 2014 roku, co jest efektem m.in. dojrzałości i wysokiej konkurencyjności polskiego rynku telefonii mobilnej. - Wierzymy jednak, że dalsze nasycenie bazy naszych klientów usługami łączonymi, w tym produktem SmartDOM, będzie miało pozytywny wpływ na wzrost ilości świadczonych przez nas usług kontraktowych w przyszłości - czytamy w komunikacie.

Warto zwrócić uwagę, że w raporcie nie podano liczby klientów samej płatnej telewizji Cyfrowego Polsatu. Teoretycznie można by ją jednak obliczyć odejmując od liczby RGU dla pay-tv liczbę użytkowników usługi Multiroom. Wtedy na koniec I połowy 2014 roku platforma satelitarna Cyfrowy Polsat miałaby 3.484.063 abonentów. Przy takim założeniu w ciągu drugiego kwartału br. liczba abonentów Cyfrowego Polsatu zmniejszyłaby się o 43.456. Jednak jak dowiedziała się redakcja satkurier.pl, nie jest to faktyczna liczba abonentów, bowiem do liczby usług płatnej telewizji, poza telewizją satelitarną i multiroomem, wchodzą także płatne pakiety TV Mobilnej i subskrypcje pakietów IPLI. Można się zatem domyślać, że ostateczna liczba abonentów Cyfrowego Polsatu jest jeszcze niższa niż 3.484.063 abonentów, bowiem od liczby RGU telewizji cyfrowej trzeba jeszcze odjąć, poza liczbą abonentów usługi multiroom, także liczbę abonentów pakietów TV Mobilnej i IPLI. Cyfrowy Polsat nie podaje jednak tych danych. Nie wiadomo więc, w ilu gospodarstwach domowych obecne są usługi pay-tv Cyfrowego Polsatu.

Średni miesięczny przychód na klienta (ARPU) spadł o 5,5% do 85,3 zł w drugim kwartale 2014 roku z 90,3 zł w drugim kwartale 2013 roku. W pierwszym półroczu 2014 roku średni miesięczny przychód na klienta spadł o 5,2% do 85,0 zł w z 89,7 zł w pierwszym półroczu 2013 roku. - Odnotowany spadek ARPU zarówno w drugim kwartale 2014 roku jak i pierwszym półroczu 2014 roku wynika głównie ze spadku przychodów interconnect, spowodowanych regulacyjną obniżką głosowych stawek MTR o 48,1% z poziomu 0,0826 zł w pierwszej połowie 2013 roku do poziomu 0,0429 zł w pierwszej połowie 2014 roku oraz obniżenia cen usług na rynku telefonii komórkowej spowodowanych presją cenową ze strony głównych konkurentów. Celem długoterminowym Grupy jest jednak maksymalizacja przychodu na klienta kontraktowego poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług, między innymi w ramach programu SmartDOM, który już dziś ma pozytywny wpływ na ARPU klienta kontraktowego - czytamy w raporcie.

Wskaźnik odpływu klientów (churn) pozostał na niezmienionym poziomie 8,8% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 30 czerwca 2014 roku w porównaniu z 12 miesiącami zakończonymi 30 czerwca 2013 roku.

Na dzień 30 czerwca 2014 roku na jednego klienta z bazy Cyfrowego Polsatu przypadało 1,93 aktywnych usług kontraktowych, co stanowi wzrost o 2,6% w porównaniu z 1,88 na dzień 30 czerwca 2013 roku. - Wzrost wskaźnika nasycenia RGU na jednego klienta wynika z prowadzonych przez nas działań marketingowych i sprzedażowych, ukierunkowanych na maksymalizację sprzedaży produktów i usług do jednego klienta - czytamy w komunikacie.

Liczba świadczonych przez Cyfrowy Polsat aktywnych usług przedpłaconych (prepaid) spadła o 338.191, czyli o 7,4% do 4.227.128 na dzień 30 czerwca 2014 roku z 4.565.319 na dzień 30 czerwca 2013 roku. - Spadek ten spowodowany był przede wszystkim zmniejszeniem liczby świadczonych usług przedpłaconych telefonii komórkowej przy jednoczesnym wzroście liczby świadczonych w modelu przedpłaconym usług szerokopasmowego dostępu do Internetu - czytamy w raporcie.

Średni miesięczny przychód na RGU prepaid spadł o 6,8% do 17,9 zł w drugim kwartale 2014 roku z 19,2 zł w drugim kwartale 2013 roku. W pierwszym półroczu 2014 roku średni miesięczny przychód na RGU prepaid spadł o 7,5% do 17,2 zł z 18,6 zł w pierwszym półroczu 2013 roku. - Głównym powodem spadku dla obu okresów były niższe przychody z tytułu Interconnect, spowodowane regulacyjną obniżką głosowych stawek MTR o 48,1% z poziomu 0,0826 zł w pierwszej połowie 2013 roku do poziomu 0,0429 zł w pierwszej połowie 2014 roku oraz obniżeniem cen usług głosowych na rynku telefonii komórkowej spowodowanych presją cenową ze strony głównych konkurentów - czytamy w raporcie.

Komunikat prasowy Cyfrowego Polsatu:

Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat publikuje doskonałe wyniki operacyjne i finansowe za II kwartał 2014 roku. Po raz pierwszy także Cyfrowy Polsat konsoliduje wyniki spółki Polkomtel, której właścicielem stał się po zakończeniu w maju bieżącego roku transakcji nabycia spółki Metelem Holdings Company Limited. Grupa odnosi pierwsze sukcesy w sprzedaży unikalnej na polskim rynku oferty smartDOM i rozpoczyna realizację założonych synergii.

Kluczowe dane operacyjno-finansowe
  • W II kw. br. Grupa Cyfrowy Polsat:
  • posiadała stabilną bazę klientów kontraktowych wynoszącą 6,2 mln:
    - ARPU klienta wyniosło 85,3 zł,
    - systematycznie rosnący wskaźnik nasycenia aktywnych usług generujących przychód (RGU) na klienta wyniósł 1,93x,
    - stabilny churn wynoszący 8,8%,
  • odnotowała doskonałe wyniki sprzedaży w ramach programu smartDOM:
    - z oferty skorzystało już ponad 300 tys. klientów,
    - liczba aktywnych usług (RGU) posiadanych przez tę grupę klientów to ponad 1 mln,
    - program ma pozytywny wpływ na sprzedaż pojedynczych usług w standardowych ofertach,
    - program ma pozytywny wpływ na ARPU klienta kontraktowego,
  • zanotowała bardzo dobre udziały Telewizji Polsat w oglądalności wynoszące 23,6% oraz rosnący do poziomu 24,8% udział w rynku reklamy telewizyjnej,
  • kontynuowała realizację synergii operacyjnych oraz niemal w całości zrealizowała zapowiedziane synergie finansowe,
  • wypracowała solidne wyniki finansowe:
    - przychody: 1,8 mld zł,
    - EBITDA: 709 mln zł,
    - marża EBITDA: 40,6%.

W drugim kwartale tego roku zakończyliśmy z sukcesem największą na rynku polskim i jedną z największych w Europie transakcję nabycia Metelem Holdings Company Limited, rozpoczynając tym samym nowy etap w historii naszej Grupy. Kontynuowaliśmy proces integracji operacyjnej obydwu spółek, którego celem jest wygenerowanie zapowiedzianych synergii. Pierwsze ich efekty widać już teraz. Stabilna baza klientów kontraktowych stanowi fundament naszej strategii multioperatora, mającej na celu maksymalizację sprzedaży produktów i usług w przeliczeniu na jednego klienta, a doskonałe wyniki sprzedaży programu smartDOM utwierdzają nas w przekonaniu, że obrany kierunek jest słuszny. Istotne również na tym etapie realizacji naszej strategii jest posiadanie największej w Polsce sieci LTE oraz wyznaczanie trendów w rozwoju tej technologii – mówi Dominik Libicki, prezes zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i wiceprezes zarządu, Polkomtel Sp. z o.o.

Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych

W tym kwartale nie tylko po raz pierwszy konsolidujemy wyniki finansowe spółki Polkomtel, ale także raportujemy według nowej metodologii, która według nas w jedyny możliwy sposób opisuje prowadzoną przez nas działalność. Po włączeniu do Grupy spółki Polkomtel nasza strategia opiera się głównie na saturacji naszej wspólnej bazy usługami podstawowymi spółek Grupy: telewizja, Internet i telefon, a jej konsekwencją jest budowanie ARPU na klienta. Według nas tylko nowy model prezentowania wyników pozwoli rynkowi na rzetelną ocenę efektów naszej pracy – mówi Dominik Libicki.

W II kw. br. Grupa Cyfrowy Polsat:
  • posiadała stabilną bazę klientów kontraktowych wynoszącą 6,2 mln:
    - ARPU klienta wyniosło 85,3 zł,
    - stabilnie rosnący wskaźnik nasycenia aktywnych usług generujących przychód na klienta wyniósł 1,93x,
    - stabilny churn 8,8%,
  • łączna liczba aktywnych usług generujących przychód wyniosła 16 mln, z czego:
    - 10,6 mln usług telefonicznych,
    - 4,3 mln usług telewizyjnych,
    - 1,4 mln usług Internetowych,
  • 74% (12 mln) spośród aktywnych usług stanowiły usługi kontraktowe, a 26% (4,2 mln) przedpłacone,
  • Według obecnej praktyki rynkowej Grupa posiadała 6,4 mln klientów usług przedpłaconych. Uważamy jednak, że prawdziwy obraz rynku tych usług pokazuje definicja stosowana przez Komisję Europejską - liczba raportowanych aktywnych usług przedpłaconych generujących przychód w ramach telefonii komórkowej oraz Internetu oznacza liczbę kart SIM, które w ciągu ostatnich 90 dni wykonały albo otrzymały połączenie, wysłały albo otrzymały SMS/MMS albo skorzystały z usług transmisji danych. Według tej definicji liczba klientów usług przedpłaconych wyniosła 4,2 mln. ARPU na usługę przedpłaconą w II kw. wyniosło 17,9 zł,
  • Średniomiesięczna liczba użytkowników największej polskiej telewizji internetowej IPLA wyniosła około 4,6 mln.

Na wzrost przychodów, kosztów i EBITDA całego segmentu miała wpływ konsolidacja wyników grupy Metelem, jednak, co ważne, w sposób organiczny rosły także przychody od klientów detalicznych – z opłat za usługi płatnej telewizji i usługi telekomunikacyjne oraz zrealizowanego ruchu w ramach usługi dostępu do szerokopasmowego Internetu – co przy jednoczesnej efektywnej kontroli kosztów zapewniło nam utrzymanie wysokiej rentowności – komentuje Tomasz Szeląg, członek zarządu ds. finansowych, Cyfrowy Polsat S.A.

Wyniki finansowe segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych za II kw. 2014 r.

mln PLN

II kw. 2014

zmiana r/r

Przychody

1,466

204%

Koszty*

873

170%

EBITDA

593

271%

Marża EBITDA

40,6%

7,4 p.p.

Zysk netto

162

(43%)

* Koszty nie uwzględniają amortyzacji i utraty wartości

Segment nadawania i produkcji telewizyjnej

Telewizja Polsat odnotowała w II kw. br. bardzo dobre wyniki oglądalności, utrzymując kanał główny na pozycji lidera, mimo postępującego procesu fragmentaryzacji rynku oraz transmisji przez kanały z grupy TVP mundialu w Brazylii. Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły znacznie szybciej niż rynek, dzięki skutecznej strategii sprzedaży na rosnącym rynku reklamowym – mówi Maciej Stec, członek zarządu, Telewizja Polsat Sp. z o.o.

Oglądalność kanałów Telewizji Polsat:
  • W II kw. br. zarówno główna antena POLSAT z wynikiem 13,5% była na pozycji lidera wśród oglądalności, jak i kanały tematyczne, które miały 10,1% udziału w rynku. Łącznie Grupa Polsat miała 23,6% udziału w oglądalności,
  • W całym I półroczu br. Telewizja Polsat także zajmowała pierwszą lokatę w oglądalności kanału głównego z wynikiem 13,3% i kanałów tematycznych z wynikiem 9,7%, co dało łączną oglądalność na poziomie 23%.

Pozycja Telewizji Polsat na rynku reklamy:
  • Telewizja Polsat odnotowała ponad 19% wzrost przychodów z reklamy i sponsoringu do 267 mln zł w II kw. br., zapewniając sobie 24,8% udziału w rynku,
  • W I półroczu br. przychody z reklamy i sponsoringu Telewizji Polsat wzrosły o 16,8% do 475 mln zł, głównie w wyniku poprawy sytuacji na rynku reklamy TV, wzrostu organicznego kanałów Telewizji Polsat w tempie wyższym niż rynek oraz konsolidacji wyników TV4 i TV6, dzięki czemu udział Grupy w rynku wzrósł do 24,9%.

Zrównoważone zarządzanie ofertą programową kanałów oraz charakteryzujący się wyższą dynamiką w porównaniu do dynamiki całego rynku reklamy telewizyjnej organiczny wzrost przychodów z reklamy i sponsoringu, wsparty konsolidacją nowo nabytych kanałów TV4 i TV6, były powodem wzrostu wszystkich wskaźników finansowych Telewizji Polsat. Warte podkreślenia jest, że dzięki większej dynamice wzrostu przychodów w porównaniu z bazą kosztową, istotnie wzrosła EBITDA oraz zysk netto – komentuje Tomasz Szeląg.

Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej za II kw. 2014 r.

mln PLN

II kw. 2014

zmiana r/r

Przychody

326

12%

Koszty*

210

9%

EBITDA

116

19%

Marża EBITDA

35,7%

1,7 p.p.

Zysk netto

106

39%

* Koszty nie uwzględniają amortyzacji i utraty wartości

Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat

Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat za II kw. 2014 r.

mln PLN

II kw. 2014

zmiana r/r

Przychody

1,751

137%

Koszty*

1,042

116%

EBITDA

709

176%

Marża EBITDA

40,6%

5,6 p.p.

Zysk netto

132

64%

* Koszty nie uwzględniają amortyzacji i utraty wartości

To kolejny kwartał bardzo dobrych wyników finansowych. Wzrost przychodów i EBITDA wynika nie tylko z konsolidacji wyników grupy Metelem, ale również ze stabilnego wzrostu organicznego biznesu, a wzrost marży EBITDA jest dodatkowo efektem konsekwentnej dyscypliny kosztowej. W znaczącej większości zrealizowaliśmy już zapowiadane synergie finansowe, dlatego nasze oczekiwania wobec nich podnosimy do poziomu 700 mln zł łącznie do końca 2019 r. Dzięki refinansowaniu zadłużenia znacząco obniżyliśmy koszty finansowania bieżącej działalności Grupy, co będzie miało pozytywny wpływ na nasze wyniki w przyszłości – komentuje Tomasz Szeląg.

Opublikowane wyniki, tempo integracji spółek i realizacji synergii między Cyfrowym Polsatem i Polkomtelem rysują przed nami bardzo dobre perspektywy wzrostu w przyszłych kwartałach i latach. Posiadane w portfolio liczne atuty – oferta smartDOM, Internet Power LTE, program lojalnościowy Paszport Korzyści, telewizja internetowa IPLA, liczne usługi dodatkowe – z pewnością będą budować naszą przewagę w przyszłości i umacniać pozycję naszej Grupy, z korzyścią dla klientów i akcjonariuszy – mówi Dominik Libicki.



Nowe definicje Grupy Cyfrowy Polsat

RGU (Revenue Generating Unit)

Pojedyncza, aktywna usługa płatnej telewizji, dostępu do Internetu lub telefonii komórkowej, świadczona w modelu kontraktowym lub przedpłaconym.

Klient

Osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadającą osobowości prawnej, posiadająca co najmniej jedną, aktywną usługę świadczoną w modelu kontraktowym.

ARPU kontrakt

Średni miesięczny przychód od Klienta wygenerowany w danym okresie rozliczeniowym (uwzględnia przychody z interconnect).

ARPU pre-paid

Średni miesięczny przychód od RGU pre-paid wygenerowany w danym okresie rozliczeniowym (uwzględnia przychody z interconnect).

Churn

Rozwiązanie umowy z Klientem w drodze wypowiedzenia, windykacji lub innych działań, skutkujące tym, że po skutecznym rozwiązaniu umowy, Klient nie posiada żadnej aktywnej usługi świadczonej w modelu kontraktowym. 

Wskaźnik churn prezentuje stosunek liczby klientów, którym dezaktywowano ostatnią usługę (w drodze wypowiedzenia, jak i dezaktywacji w wyniku działań windykacyjnych lub z innych przyczyn) w okresie ostatnich 12 miesięcy do średniorocznej liczby klientów w tym 12 miesięcznym okresie.

Definicja użyciowa
(90-dni dla RGU pre-paid)

Liczba raportowanych RGU usług przedpłaconych w ramach telefonii komórkowej oraz Internetu oznacza liczbę kart SIM, które w ciągu ostatnich 90 dni wykonały albo otrzymały połączenie, wysłały albo otrzymały SMS/MMS albo skorzystały z usług transmisji danych.

W praktyce oznacza to, iż dana karta w okresie minionych 90 dni musiała być włożona do telefonu bądź innego urządzenia, które było uaktywnione i było w stanie wykonać bądź odebrać połączenie, wiadomość, sesję transmisji danych. Definicja użyciowa 90-dniowa eliminuje tym samym karty nieaktywne.

Według powyższej definicji UKE corocznie zbiera dane operatorów mobilnych działających w Polsce, celem przygotowania przez Komisję Europejską porównania realnej penetracji mobilnymi usługami telekomunikacyjnymi w krajach Unii Europejskiej (tzw. raport Agendy Cyfrowej).



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ ZERO rev.2 HEVC

Vu+ ZERO rev.2 - najnowszy odbiornik Vu+ na Linuksie z...

399 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX R Plus 4K

Homatics BOX R Plus to najnowszy wzbogacony m. in. o...

559 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2 HEVC DI-WAY 2020 Mini

Mini odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki DI-WAY z trybem hotelowym...

99 zł Więcej...