reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Agora ze wzrostem przychodów w I kwartale 2015

dodano: 2015-05-14 17:39 | aktualizacja: 2015-05-14 21:05
autor: Łukasz Knapik | źródło: Agora

Agora Rekordowa frekwencja kinowa, przychody z działalności filmowej oraz szybszy niż rynkowy wzrost wpływów reklamowych segmentów Internet i Radio przyczyniły się do wzrostu przychodów Grupy Agora w 1. kwartale 2015 roku o ponad 11 proc. W rezultacie - jak czytamy w komunikacie - Grupa istotnie poprawiła wyniki operacyjne i odnotowała zysk netto.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

- W pierwszym kwartale 2015 roku udało nam się utrzymać dwucyfrowe tempo wzrostu przychodów. Co jeszcze istotniejsze, Grupa odnotowała poprawę wyników operacyjnych na wszystkich poziomach oraz zysk netto. Ten sukces to bez wątpienia zasługa rekordowej frekwencji w kinach sieci Helios oraz dynamicznie rozwijającej się działalności filmowej w ramach segmentu Film i Książka. Jestem też bardzo zadowolony, że udaje nam się kolejny kwartał z rzędu zwiększać zarówno przychody ze sprzedaży wydawnictw, jak i przychody reklamowe Grupy

- komentuje Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory.


Wyniki finansowe i osiągnięcia biznesów Grupy Agora w 1. kwartale 2015 roku (porównanie rok do roku):

Przychody Grupy wyniosły 282,8 mln zł i wzrosły w porównaniu z 1. kwartałem 2014 roku o 11,3 proc. Grupa Agora odnotowała wzrost większości kategorii przychodów. Największy wpływ na wzrost przychodów Grupy miała wyższa niż rynkowa frekwencja w kinach sieci Helios, która przełożyła się na wyższe o 22,7 proc. przychody ze sprzedaży biletów wynoszące 50,9 mln zł. Dodatkowo, pozytywny wpływ na poziom przychodów Grupy Agora miała działalność filmowa, której wpływy wyniosły 8,4 mln zł i która wraz z przychodami ze sprzedaży barowej odpowiada za wzrost przychodów z pozostałej sprzedaży do 39,7 mln zł. Przychody ze sprzedaży usług reklamowych były wyższe o 4,1 proc. i wyniosły 115,5 mln zł. Przychody ze sprzedaży wydawnictw zwiększyły się o 13,6 proc. do kwoty 37,6 mln zł, a przychody ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym wyniosły 39,1 mln zł i były nieznacznie niższe.

Koszty operacyjne netto Grupy Agora zwiększyły się o 6,3 proc. do 280,3 mln zł. Na wzrost ten wpłynęły wyższe o 11,3 proc. koszty usług obcych związane z prowadzoną działalnością filmową, odpłatnościami za kopie filmowe oraz usługami pośrednictwa w sprzedaży reklam. Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników wzrosły o 4,9 proc. w wyniku realizacji projektów rozwojowych w Grupie. Koszty reprezentacji i reklamy zwiększyły się o 43,2 proc. do kwoty 18,9 mln zł, co było związane ze wzmożoną aktywnością reklamową w segmentach Film i Książka, Prasa oraz Internet. Zmniejszyły się natomiast (o 6,7 proc.) koszty zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów głównie ze względu na niższe koszty materiałów produkcyjnych oraz mniejszy wolumen usług poligraficznych w technologii coldset.

Dzięki dynamicznemu wzrostowi przychodów EBITDA Grupy wzrosła do kwoty 25,9 mln zł. Wynik operacyjny na poziomie EBIT istotnie się poprawił i wyniósł 2,5 mln zł, a zysk netto wyniósł 1,3 mln zł.

Informacje dodatkowe - wyniki segmentów Agory w 1. kwartale 2015 roku:

Prasa - wzrost przychodów ze sprzedaży wydawnictw i nowe inicjatywy

Wyniki segmentu Prasa były pod presją ograniczania wydatków na reklamę w prasie, a także niższej w porównaniu z ubiegłym rokiem sprzedaży egzemplarzowej oraz inwestycji w rozwój cyfrowy.

Agora wydaje m.in. miesięcznik „Wysokie Obcasy Extra”. Na zdjęciu pogodynka TVN Dorota Gardias na okładce tego magazynu, foto: Agora


Przychody reklamowe [1,2] w „Gazecie Wyborczej” zmniejszyły się o 10,1 proc., a w „Metrze” o 12,8 proc. Jak czytamy w komunikacie, warto zauważyć, że czasopisma wydawane przez Agorę utrzymały poziom przychodów ze sprzedaży reklam na tym samym poziomie, co w 1. kwartale 2014 roku.

Przychody ze sprzedaży wydawnictw segmentu wzrosły o 5,1 proc. do kwoty 33,0 mln zł, pomimo utrzymującego się trendu spadkowego w zakresie sprzedaży wydawnictw papierowych. Wzrost ten jest efektem wpływów z dystrybucji cyfrowej dziennika, a także podwyżki ceny egzemplarzowej „Gazety Wyborczej”.

W pierwszym kwartale 2015 roku „Gazeta Wyborcza” wzbogaciła swoją ofertę propozycji dla cyfrowych czytelników o aplikację na urządzenia z systemem Windows Phone. Dodatkowo dla czytelników „Dużego Formatu”, czwartkowego tygodnika „Gazety Wyborczej” przygotowana została aplikacja na telefony komórkowe z systemem iOS i Android.

W tym samym czasie zespół Agora Custom Publishing przygotował cyfrową wersję pokładowego katalogu z produktami duty free dla Polskich Linii Lotniczych Lot oraz magazynu „Nasze Zdrowie Active”.

Film i książka [3] - wzrost przychodów segmentu i poprawa wyniku operacyjnego

Przychody segmentu Film i Książka wzrosły o 36,0 proc. do 96,4 mln zł. Stało się to głównie za sprawą rosnącej frekwencji kinowej, która zaowocowała wzrostem przychodów ze sprzedaży biletów do kin o 22,9 proc. do kwoty 51,0 mln zł. Pozytywny wpływ na wzrost przychodów segmentu miała też działalność filmowa, która przyniosła 8,4 mln zł. Segment odnotował również wyższe o 31,8 proc. przychody ze sprzedaży barowej w wysokości 17,4 mln zł oraz wyższe o 50,8 proc. przychody z działalności Wydawnictwa, które wzrosły do 9,8 mln zł. Wyższe były także przychody ze sprzedaży reklam w kinach, które wzrosły do 6,2 mln zł.

Koszty operacyjne segmentu zwiększyły się o 23,9 proc. do kwoty 81,5 mln zł, głównie ze względu na wzrost kosztów usług obcych. To z kolei efekt wyższych kosztów rozliczeń z producentami filmów w związku z dystrybucją filmową prowadzoną przez spółkę Next Film, wyższymi odpłatnościami za kopie filmowe w sieci kin Helios w związku ze wzrostem frekwencji oraz wyższymi kosztami zakupu produktów na potrzeby sprzedaży barowej. Wzrost kosztów reprezentacji i reklamy związany jest głownie z promocją filmów dystrybuowanych przez spółkę Next Film, a koszt wynagrodzeń i świadczeń - z rozbudową sieci kin Helios w 2014 roku o 3 nowe obiekty.

W rezultacie segment istotnie poprawił wyniki operacyjne - na poziomie EBIT [4] wzrosły one do wysokości 14,9 mln zł oraz na poziomie EBITDA [4] - do 22,3 mln zł.

Frekwencja w kinach sieci Helios w 1. kwartale 2015 roku sięgnęła 2,9 mln widzów i zwiększyła się o 20,9 proc. W tym czasie liczba biletów sprzedanych do wszystkich kin w Polsce zwiększyła się o 16,5 proc.

W 1. kwartale 2015 roku spółka Next Film wprowadziła do polskich kin 3 produkcje filmowe: „Ziarno prawdy” (więcej tutaj), „Polskie gówno” (więcej tutaj) oraz „Disco Polo” (więcej tutaj). Agora była koproducentem pierwszego i ostatniego tytułu. W omawianym czasie Agora pozyskała również zewnętrznego partnera do swojej pierwszej samodzielnej produkcji - filmu „Król życia”, który wejdzie na ekrany polskich kin we wrześniu br. (więcej tutaj)

Wydawnictwo funkcjonujące w ramach pionu Projekty Specjalne zaproponowało czytelnikom w 1. kwartale 2015 roku 13 nowych, jednorazowych projektów wydawniczych. W efekcie Agora sprzedała 0,3 mln książek i książek z płytami, a przychody z działalności Wydawnictwa wyniosły 9,8 mln zł.

Reklama zewnętrzna [5] - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

W 1. kwartale 2015 roku przychody ze sprzedaży reklam [5] na nośnikach AMS wzrosły do kwoty 31,2 mln zł. Jednocześnie, dzięki systematycznie prowadzonym działaniom optymalizacyjnym, segment obniżył koszty operacyjne o 9,8 proc. oraz poprawił wynik operacyjny na poziomie EBIT do kwoty 0,5 mln zł, a na poziomie EBITDA - do 3,4 mln zł. Pozycja spółki na rynku reklamy zewnętrznej jest silna, a jej udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną to obecnie ponad 36 proc.

W 1. kwartale 2015 roku AMS kontynuował intensywne prace nad budową wiat przystankowych w Warszawie. Pod koniec kwietnia 2015 roku wspólnie z władzami miasta zarząd spółki zaprezentował dwusetną, a zarazem pierwszą seryjną wiatę.

Wiata przystankowa AMS w Warszawie, foto: Agora


Internet [6] - szybszy niż rynkowy wzrost przychodów

W 1. kwartale 2015 roku segment odnotował wzrost przychodów [7,8] do kwoty 31,8 mln zł (o 19,1 proc.), głównie za sprawą rosnących wpływów ze sprzedaży reklam internetowych. Ze względu na istotny wzrost kosztów operacyjnych do kwoty 28,8 mln zł wynik operacyjny EBIT [4] segmentu wyniósł 3,0 mln zł, a EBITDA [4] 4,3 mln zł.

Segment Internet Agory stale rozwija swoje produkty. W pierwszym kwartale 2015 roku zaprezentował nową odsłonę strony głównej Gazeta.pl i jej identyfikacji graficznej, przygotował nową odsłonę serwisu Plotek.pl wraz z aplikacją Plotek.pl Buzz na urządzenia z systemem Android. Wzbogacił też ofertę wideo serwisu Sport.pl.

Radio - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

Przychody segmentu radiowego [9,10] sięgnęły 21,5 mln zł - to wzrost o 18,8 proc. Koszty operacyjne segmentu zwiększyły się o 16,4 proc., głównie za sprawą wyższych kosztów usług obcych, które obejmują koszty pośrednictwa sprzedaży reklam w stacjach innych nadawców. Dzięki dynamicznemu wzrostowi przychodów, w tym wyższym przychodom z pośrednictwa sprzedaży reklam, wynik operacyjny EBIT segmentu Radio poprawił się i wyniósł 0,2 mln zł, a EBITDA sięgnęła 0,9 mln zł.

Stacje radiowe Grupy Agora uzyskały dobre wyniki słuchalności: radiostacje muzyczne na poziomie 4,0 proc. (spadek o 0,4pkt%), a Radio Tok FM 1,3 proc. (wzrost o 0,1pkt%).

Segment rozwija swoją bieżącą działalność i zabiega o nowe częstotliwości. W kwietniu 2015 roku Grupa Radiowa Agory została właścicielem krakowskiej stacji radiowej KRK FM, nadającej na częstotliwości 102,4 FM (więcej tutaj).

Druk [11] - poprawa wyniku operacyjnego

Przychody segmentu z tytułu sprzedaży usług poligraficznych dla klientów zewnętrznych wyniosły 39,1 mln zł. Dzięki ograniczeniu kosztów operacyjnych segment odnotował poprawę wyników operacyjnych. Istotnie poprawiła się EBITDA [4], która wyniosła 5,6 mln zł, oraz EBIT [4], który wzrósł do kwoty 1,4 mln zł.

Przypisy:

1 dane nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi segmentami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.

2 podane kwoty uwzględniają tylko część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej „Gazecie Wyborczej”, jak i w wortalach internetowych GazetaPraca.pl, Domiporta.pl, Komunikaty.pl oraz serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl) przypisaną drukowanemu wydaniu „Gazety Wyborczej”.

3 segment Film i Książka zawiera dane spółki Helios S.A. i Next Film Sp. z o.o., tworzących grupę Helios oraz pionu Projektów Specjalnych Agory S.A.

4 EBIT i EBITDA dla segmentu Prasa, Film i Książka, Internet oraz Druk wyliczane są po kosztach bezpośrednio przypisanych do danego segmentu lub pionu operacyjnego Grupy, bez alokacji kosztów ogólnofirmowych spółki (np. kosztów zarządu, większości kosztów pionów wspomagających Spółki), które są zawarte w pozycjach uzgadniających.

5 segment Reklama Zewnętrzna zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek AMS S.A. i Adpol Sp. z o.o., wchodzących w skład grupy AMS.

6 segment Internet obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Internet Agory S.A., Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o., Sport4People sp. z o.o. i Sir Local Sp. z o.o.

7 dane uwzględniają eliminację wzajemnej sprzedaży pomiędzy pionem Internet Agory S.A., Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o., Sport4People sp. z o.o. i Sir Local Sp. z o.o.

8 dane zawierają m.in. część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej „Gazecie Wyborczej”, jak i w wortalach internetowych GazetaPraca.pl, Domiporta.pl i Komunikaty.pl oraz w serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl).

9 segment Radio zawiera skonsolidowane pro-forma dane pionu radiowego w Agorze S.A., radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej Tok FM, wchodzących w skład Grupy Agora, czyli: 24 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających pod marką Rock Radio, radiostacji lokalnej oferującej muzykę w formacie CHR (Contemporary Hit Radio) oraz ponadregionalnej stacji Tok FM obejmującej 17 największych obszarów miejskich.

10 dane obejmują sprzedaż własnego i obcego czasu antenowego związaną ze świadczonymi usługami pośrednictwa oraz przychody z pośrednictwa reklamowego w kinach.

11 segment Druk obejmuje skonsolidowane pro-forma dane Pionu Druk Agory S.A. oraz Agory Poligrafii Sp. z o.o.

Źródła danych:

Rynek reklamy: dane dotyczą reklam i ogłoszeń w sześciu mediach (prasa, radio, telewizja, reklama zewnętrzna, internet, kino). W niniejszym sprawozdaniu Agora skorygowała dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej oraz wartości wydatków na reklamę w internecie i w telewizji w pierwszym kwartale 2014 roku,

O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, dane dotyczące poziomu rynkowych wydatków na reklamę w prasie i radiu są szacowane przez Agorę z uwzględnieniem poziomu średniego rabatu i podawane są w cenach bieżących. Z tego też względu, biorąc pod uwagę presję rabatową i wyprzedaż przez media czasów/powierzchni reklamowej, dane te mogą być obarczone pewnymi błędami, które mogą być korygowane na bieżąco. Dane dla prasy dotyczą jedynie ogłoszeń wymiarowych, z pominięciem insertów, ogłoszeń drobnych i nekrologów. Jako podstawę do szacunków użyto wydatków cennikowych z następujących źródeł: monitoring Kantar Media, monitoring Agory S.A.

Wydatki na reklamę w telewizji, kinie i w internecie oparte są na szacunkach domu mediowego Starlink; szacunki rynku telewizyjnego obejmują kwoty związane z emisją regularnej reklamy oraz wskazań sponsorskich wraz z lokowaniem produktu, nie zawierają natomiast kwot związanych z telezakupami lub innymi formami promocji. Szacunki rynku internetowego obejmują, oprócz wydatków na reklamę graficzną (display), także wydatki na reklamy w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing), e-mail marketing oraz wydatki na reklamę wideo. Szacunki rynku reklamy zewnętrznej pochodzą z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ).

Reklama zewnętrzna: dane na podstawie raportu IGRZ o wielkości przychodów wybranych spółek reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Business Consulting,Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Megaboard, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. Raport ten jest opracowany przez IGRZ w oparciu o faktyczne dane finansowe przekazywane przez wymienione podmioty i dotyczące rynku reklamy zewnętrznej definiowanego jako rynek out-of-home, obejmującego reklamę stacjonarną, mobilną i cyfrową.

Zasięg serwisów internetowych: dane dotyczące liczby użytkowników (real users), odsłon i odsłon mobilnych pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius i obejmują użytkowników w wieku 7 lub więcej lat, łączących się z serwerów znajdujących się na terenie Polski i dotyczą domen przypisanych do Agory S.A. w prowadzonym przez Gemius SA Rejestrze Usługodawców i Grup Usługodawców. Dane dotyczące liczby użytkowników serwisów grupy Gazeta.pl audytowane są przez Gemius SA. Od kwietnia 2013 roku obowiązują nowe reguły łączenia witryn w grupy wydawców, według których grupa Gazeta.pl obejmuje wyłącznie serwisy internetowe przypisane przez Gemius SA w Rejestrze Usługodawców do Agory S.A. Tym samym wyniki nie są porównywalne z okresami poprzednimi. Od kwietnia 2013 roku zmianie uległa także metoda wyliczania wskaźnika użytkownicy (real users) - od podstawy szacowania odjęte zostały pliki cookies pochodzące z urządzeń mobilnych. Wskaźnikowi użytkownicy (real users) odpowiadają nowe wskaźniki odsłon i czasu niemobilnego, nie występujące w badaniu przed kwietniem 2013 roku.

Sprzedaż biletów do kin: dane dotyczące sprzedaży biletów w kinach Helios są danymi księgowymi, raportowanymi zgodnie z pełnymi okresami kalendarzowymi. Dane dotyczące sprzedaży biletów są szacunkami grupy Helios sporządzanymi w oparciu o dane Boxoffice.pl na podstawie danych przekazywanych od dystrybutorów kopii filmowych. Sprzedaż biletów do kina raportowana jest w okresach, które nie są tożsame z kalendarzowym miesiącem kwartałem czy rokiem. Liczba sprzedanych biletów w danym okresie mierzona jest począwszy od pierwszego piątku danego miesiąca, kwartału czy roku do pierwszego czwartku przypadającego w następnym miesiącu, kwartale czy roku raportowym.

Udział w słuchalności radiostacji: dane pochodzą z badania RadioTrack przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown (wszystkie miejsca słuchania, wszystkie dni słuchania i wszystkie kwadranse); dla radiostacji muzycznych Agory w miastach nadawania i grupie wiekowej 15+ za styczeń - marzec: próba dla 2014 roku: 21 058; dla 2015 roku: 20 907.

Reklama w miesięcznikach: dane cennikowe dotyczące czasopism pochodzą z monitoringu Kantar Media; reklama komercyjna brandowa oraz teksty promocyjne; pominięto tytuły specjalistyczne; uwzględniono 117 miesięczników i 79 czasopism o innej periodyczności; razem 196 czasopism w okresie: styczeń - marzec 2015 roku.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Biznes


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

120 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C AB TereBox 2T HEVC

Najnowszy hybrydowy (naziemno- kablowy) odbiornik DVB-T/T2/C (bez LAN) z MPEG-4/H.264...

119 zł Więcej...

SAT Kurier - 11-12/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 11-12/2022

12 zł Więcej...