reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Będzie 36 tys. zł dopłaty do samochodu na prąd

dodano: 2019-02-15 22:48
autor: Janusz Sulisz | źródło: Ministerstwo Energii/FMT

GTHR_auto_elektryczne_360px.jpg Jest rządowy projekt dopłat do elektrycznych i wodorowych pojazdów. Dopłatę w wysokości do 36 tys. zł do zakupu samochodu elektrycznego przewiduje projekt rozporządzenia ministra energii o wsparciu z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Według branży samochodowej , jeśli projekt wejdzie w życie, to rynek „elektryków” nabierze rozpędu, a klienci zaczną się interesować samochodami na paliwo niekonwencjonalne: prąd i wodór..

BMW i3


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Projekt rozporządzenia dotyczy nie tylko wsparcia pojazdów elektrycznych, ale także przewiduje możliwość wsparcia z FMT (Funduszu Niskoemisyjnego Transportu) takich obszarów jak wytwarzanie biopaliw lub innych paliw odnawialnych, budowa infrastruktury paliw alternatywnych (CNG, LNG i energii elektrycznej), oraz zakupu nowych pojazdów, z podziałem na te służące do transportu publicznego i do innych celów.

Transport publiczny
W przypadku transportu publicznego wsparcie sięga 50 proc. kosztów:
- do 1 mln 45 tys. zł na jeden autobus elektryczny,
- do 720 tys. na jeden trolejbus,
- do 150 tys. na autobus napędzany CNG lub LNG,
- do 2 mln zł na autobus napędzany wodorem.

Transport niepubliczny
Dla pojazdów, służącym do innych celów niż transport publiczny projekt przewiduje do 36 tys. zł dopłaty w przypadku zakupu nowego pojazdu elektrycznego. Kontrowersyjny jest zapis, że to dealerzy aut elektrycznych otrzymywaliby dopłatę i mieliby sprzedać klientom samochód po cenie niższej od rynkowej o jej wysokość. Problem w  tym, że dealerzy to mogą wykorzystać (tak się dzieje nieraz z panelami solarnymi czy pompami ciepła), że nieświadomy klient niby bierze dotację, a zyskuje tak naprawdę tylko dealer, który sprytnie zawyża cenę o te dotację.

Projekt precyzuje, że dealerzy muszą w umowie sprzedaży zawrzeć taki warunek: „zapewnienie trwałości i użytkowania pojazdu objętego wsparciem zgodne z przeznaczeniem przez co najmniej 2 lata".

Wsparcie dla infrastruktury
Projekt przewiduje też wsparcie budowy/rozbudowy infrastruktury dla energii elektrycznej, CNG i LNG oraz wodoru:
- dla standardowej stacji ładowania do 25,5 tys. zł (za mało!),
- dla stacji ładowania energią elektryczną o dużej mocy 150 tys. zł.
- dla stacji CNG do 750 tys. zł,
- dla LNG - 1,2 mln zł,
- dla wodoru - 3 mln zł.

Warunkiem jest świadczenie ogólnodostępnych usług i ciągła eksploatacja infrastruktury przez co najmniej 3 lata. 

Zgodnie z obowiązującą ustawą o elektromobilności, wsparcie, na jakie teraz mogą liczyć kupujący samochody elektryczne to:

-  zwolnienie z akcyzy,
- wyższe odpisy amortyzacyjne,
- możliwość korzystania z buspasów
- darmowe parkowanie w płatnych strefach.

Niestety to za mało, aby byli potencjalni zainteresowani „elektrykami" w Polsce.
W Polsce w 2018 r. sprzedano 704 hybrydy plug-in oraz 620 samochodów całkowicie elektrycznych. W UE sprzedano w tym czasie łącznie 300 tys. osobowych aut elektrycznych - najwięcej w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji.

W Polsce średnio auto elektryczne jest dwukrotnie droższe od swojego konwencjonalnego odpowiednika. 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Dotacje i finanse


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik DVB-T/T2 Opticum AX Lion 3-M plus

Najnowszy i tani odbiornik DVB-T/T2 firmy AX Technology dla Naziemnej...

99 zł Więcej...

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5278) ULTRABOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

239 zł Więcej...

Wskaźnik SF-9002 HD Schwaiger

Wskaźnik sygnału z identyfikacją satelitów - producent Schwaiger - Niemcy....

940 zł Więcej...
reklama