reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Cyfrowy Polsat: 2 mln klientów programu SmartDOM

dodano: 2020-03-12 10:04 | aktualizacja: 2020-03-12 11:30
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Cyfrowy Polsat/satkurier.pl

Cyfrowy Polsat wyniki 2019 Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat S.A. opublikowała 12 marca br. wyniki operacyjne i finansowe za czwarty kwartał i cały 2019 rok. Cyfrowy Polsat zakończył grudzień ub.r. z 17,386 mln RGU (30.09.2019: 17,267 mln), w tym 14,729 mln usług kontraktowych (30.09.2019: 14,588 mln) i 2,657 mln usług przedpłaconych (30.09.2019: 2,679 mln).

Cyfrowy Polsat wyniki 2019


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Liczba RGU dla usług kontraktowych telewizji Cyfrowego Polsatu wyniosła ponad 5,038 mln (30.09.2019: 5,033 mln), a dla usług przedpłaconych telewizji 0,161 mln (30.09.2019: 0,143 mln), co dało łącznie 5,2 mln usług telewizji (30.09.2019: 5,176 mln). Grupa miała na koniec czwartego kwartału 2019 roku 5,637 mln klientów kontraktowych (30.09.2019: 5,644 mln, co oznacza spadek o 7 tys.).

Podsumowując, w czwartym kwartale 2019 roku liczba RGU Cyfrowego Polsatu wzrosła o niecałe 120 tys. (liczba usług kontraktowych wzrosła o 141 tys., a liczba usług przedpłaconych spadła o 21 tys.). W zakresie usług telewizyjnych liczba usług kontraktowych wzrosła o 5 tys., a przedpłaconych o 18 tys. Sumarycznie liczba RGU dla telewizji Cyfrowego Polsatu wzrosła o 23 tys.

Liczba klientów programu SmartDOM wzrosła w czwartym kwartale 2019 roku o 46 tys. do 1,993 mln. Liczba użytkowników usługi telewizyjnej Multiroom wyniosła 1,193 mln (30.09.2019: 1,181 mln, co oznacza wzrost o 12 tys.).
 

Komunikat prasowy Cyfrowego Polsatu:

Grupa Polsat podsumowuje 2019 rok – 2 miliony klientów oferty multiplay, nowe usługi, współpraca strategiczna z Asseco oraz budowa sieci 5G. 2019 rok był dla Grupy Polsat kolejnym okresem bardzo dobrych wyników operacyjnych i finansowych. Wśród najważniejszych wydarzeń znalazły się: wdrożenie koncepcji „TV/Internet/Telefon. Dla każdego. Wszędzie”, rozszerzenie oferty sportowej premium, podpisanie umowy JV z Discovery oraz TVN z intencją stworzenia wspólnej platformy OTT agregującej polskojęzyczny kontent, strategiczny alians z Asseco Poland oraz rozpoczęcie budowy pierwszej komercyjnej sieci 5G. Już 2 mln klientów Grupy korzysta z usług łączonych, a lojalność abonentów rośnie – po raz kolejny wskaźnik odejść klientów był na rekordowo niskim poziomie 6,4%. Był to także bardzo dobry rok pod względem wyników finansowych – przychody Grupy wyniosły blisko 11,7 mld zł, EBITDA – 4,2 mld zł, a zysk netto wzrósł do poziomu 1,1 mld zł.

Najważniejsze dane operacyjne1 za IV kwartał i cały 2019 r.
  • W styczniu 2020 pozyskaliśmy 2-milionowego klienta oferty multiplay:
    - Konsekwentna realizacja strategii skutkuje stabilnym wzrostem liczby klientów – o 197 tys. (11%) r/r do 1,99 mln, co stanowi 35% bazy klientów kontraktowych,
    - Liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów wzrosła do 6,05 mln,
    - Kolejny kwartał rekordowo niskiego poziomu wskaźnika odejść klientów (churn) – spadek o 1,2 p.p. r/r, do poziomu zaledwie 6,4% w skali roku.
  • Silny przyrost liczby usług kontraktowych – o 469 tys. (3%) r/r do 14,73 mln:
    - Wzrost liczby usług telefonii komórkowej – aż o 549 tys. (7,5%) r/r do 7,9 mln efektem korzystnego wpływu strategii multiplay oraz prostych taryf Plusa wprowadzonych w lutym 2018 r., wspartych dobrą sprzedażą w segmencie B2B (m2m),
    - Łączna liczba świadczonych w modelu kontraktowym usług płatnej telewizji była na wysokim poziomie 5 mln,
    - Stabilna baza usług Internetu wynosząca ok. 1,8 mln. W 2019 r. klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu przetransferowali ok. 1,1 EB danych. W zasięgu sieci LTE Grupy jest blisko 100% Polaków, a LTE Advanced – 82% mieszkańców kraju.
  • Stabilna baza ponad 5,6 mln klientów kontraktowych:
    - Wzrost wskaźnika nasycenia usługami przypadającymi na jednego klienta – o 4,5% r/r,
    - Każdy klient posiadał średnio 2,61 usługi z portfolio Grupy,
    - Wzrost średniego miesięcznego przychodu od klienta kontraktowego (ARPU) o 1,9%, do 85,6 zł.
  • Stabilna baza usług prepaid rzędu 2,7 mln, z wysokim ARPU na poziomie 20,3 zł.
  • Kanały Grupy Telewizji Polsat uplasowały się w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 24,2% (10,4% kanału głównego oraz 13,8% kanałów tematycznych) w IV kwartale i 24,3% (11,0% kanału głównego i 13,3% kanałów tematycznych) w całym 2019 r.
  • Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrosły w IV kwartale o 2,4% r/r do 379 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 28,6%, a w całym 2019 r. odnotowały wzrost o 1,9% r/r do 1,22 mld zł, zapewniając udział w rynku reklamy na poziomie 28,0%.

Grupa Polsat w 2019 roku zrealizowała wszystkie zaplanowane działania, dzięki którym umocniła swoją pozycję na rynkach płatnej telewizji, telekomunikacyjnym oraz nadawania i produkcji telewizyjnej.
 

- Odnieśliśmy duży sukces na rynku multiplay. Po blisko sześciu latach od uruchomienia, program smartDOM jest największym w Polsce programem oferującym usługi łączone dla domu i rodziny. Korzysta z niego już ponad 2 miliony klientów, a łączna liczba posiadanych przez nich usług przekracza 6 milionów. Łącznie świadczymy ponad 14,7 mln usług kontraktowych, a wskaźnik rezygnacji klientów ponownie się obniżył i osiągnął rekordowo niski poziom 6,4% w skali roku, co jednoznacznie świadczy o tym, że nasi klienci są najbardziej lojalni – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o. – Co szczególnie cieszy, Plus był liderem przenoszenia numerów, dzięki czemu jest najczęściej wybieranym operatorem w Polsce.

Grupa pomyślnie zakończyła fazę testów technologii 5G i rozpoczęła budowę pierwszej w Polsce komercyjnej sieci 5G na częstotliwości 2600 MHz TDD. Została również nawiązana współpraca strategiczna z Asseco, która wzmocni Grupę w obszarze IT, kluczowym do świadczenia usług nowoczesnych, najwyższej jakości i korzystających z najnowszych rozwiązań technicznych.
 

– W 2019 roku w myśl naszej idei strategicznej „Telewizja/Internet/Telefon. Dla każdego. Wszędzie” konsekwentnie pracowaliśmy nad rozwojem naszych usług tak, by były dostępne dla wszystkich polskich rodzin, w wygodny sposób i w różnych technologiach. Wprowadziliśmy dwie nowe usługi telewizyjne dostępne za pośrednictwem Internetu – telewizję kablową w technologii IPTV i telewizję internetową z dekoderem OTT. Z kolei dzięki dostępowi do infrastruktury Netii rozpoczęliśmy sprzedaż Internetu stacjonarnego – także w technologii światłowodowej o prędkości do 1 Gb/s – który dociera do 2,7 mln domów w całej Polsce – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.

Grupa cały czas wzmacnia swoją ofertę sportową premium – wprowadziła kanały Canal+ Sport 3 i 4 z rozgrywkami PKO BP Ekstraklasy, które doskonale uzupełniają kanały Polsat Sport Premium z Ligą Mistrzów i Ligą Europy UEFA, a także stacje Eleven Sports z największymi ligami europejskimi. Grupa wspiera też produkcje kinowe, które odniosły duży sukces komercyjny – „Jak poślubić milionera”, „(Nie)znajomi”, „Psy 3. W imię zasad” i „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”. Dwa ostatnie tytuły w ciągu kilku pierwszych tygodni przyciągnęły do kin ponad milion widzów.
 
Dane operacyjne segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych

 

IV kwartał

 

2019

2018

Zmiana %

Łączna liczba RGU
(kontraktowe+przedpłacone)

17 386 252

16 906 133

2,8%

USŁUGI KONTRAKTOWE

 

 

 

Łączna liczba RGU (na koniec okresu), w tym:

14 728 758

14 259 264

3,3%

Płatna telewizja, w tym:

5 038 448

5 098 917

-1,2%

Multiroom

1 192 984

1 160 353

2,8%

Telefonia komórkowa

7 894 581

7 345 213

7,5%

Internet

1 795 729

1 815 134

-1,1%

Liczba klientów kontraktowych, w tym:

5 637 734

5 706 147

-1,2%

klienci ofert multiplay

1 993 287

1 795 984

11,0 %

ARPU na klienta [PLN]

85,6

84,0

1,9%

Churn na klienta

6,4%

7,6%

-1,2 p.p.

Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta

2,61

2,50

4,5%

USŁUGI PRZEDPŁACONE

 

 

 

Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym:

2 657 494

2 646 869

0,4%

Płatna telewizja

161 208

95 685

68,5%

Telefonia komórkowa

2 415 819

2 423 774

-0,3%

Internet

80 467

127 410

-36,8%

ARPU na RGU prepaid [PLN]

20,3

20,3

0,0%

 

– To kolejny bardzo dobry rok dla Telewizji Polsat. Byliśmy w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej zarówno jako cała Grupa, jak i kanał główny Polsat, osiągając łączne wyniki oglądalności zgodne z naszą długoterminową strategią, na poziomie 24,3%. Na tle stabilnego rynku przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy Polsat wzrosły o 1,9%, osiągając 1,22 mld zł – mówi Stanisław Janowski, Prezes Zarządu, Telewizja Polsat Sp. z o.o. – Na tak dobre wyniki miała wpływ bardzo udana kompozycja propozycji programowych – silne ramówki sezonowe składające się zarówno ze sprawdzonych formatów i seriali, jak i nowości, jak również mocna oferta filmów, transmisje sportowe z wielu wydarzeń, rzetelne informacje i szeroka oferta programów publicystycznych.

Dane operacyjne segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej

 

IV kwartał

12 miesięcy

 

 

 

2019

2018

Zmiana p.p./%

2019

2018

Zmiana p.p./%

 

Udział w oglądalności1,
w tym:

24,18%

24,17%

0,01 p.p.

24,29%

24,30%

-0,01 p.p.

 

POLSAT (kanał główny)

10,43%

11,07%

-0,64 p.p.

10,99%

11,37%

-0,38 p.p.

 

Kanały tematyczne

13,76%

13,10%

0,66 p.p.

13,30%

12,94%

0,36 p.p.

 

Przychody z reklamy
i sponsoringu
2

(mln PLN)

379

370

2,4%

1 224

1 201

1,9%

Udział w rynku reklamy3

28,6%

27,9%

0,7 p.p.

28,0%

27,3%

0,7 p.p.

 

 

 

 

 

 

 

Wydatki na reklamę telewizyjną na rynku4

(mln PLN)

1 324

1 328

-0,3%

4 371

4 398

-0,6%


1 Nielsen Audience Measurement, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba, uwzględniono Live+2 (oglądalność z dnia emisji i z 2 kolejnych dni (tzw. Time Shift Viewing);
2 Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat wg definicji Starcom;
3 Szacunki własne na podstawie wstępnych danych Starcom;
4 Starcom, reklama spotowa i sponsoring;


Najważniejsze dane finansowe za IV kwartał i cały 2019 r.
  • Silne wyniki finansowe Grupy w 2019 r. (z włączeniem MSSF 16):
    - przychody: 11,7 mld zł,
    - EBITDA: 4,2 mld zł,
    - marża EBITDA: 36%,
    - zysk netto: 1,1 mld zł,
    - wolne przepływy pieniężne: 1,3 mld zł w okresie 12-miesięcznym,
    - wskaźnik całkowitego zadłużenia netto/EBITDA LTM: 2,90x (z wyłączeniem MSSF 16).
  • Rosnące wyniki finansowe segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym w 2019 r.:
 
Wyniki finansowe segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym

mln PLN

z wyłączeniem MSSF 16

IV kwartał 2019

zmiana r/r

2019

zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

2 543

2%

9 896

7%

EBITDA

748

-3%

3 142

0%

Marża EBITDA

29,4%

-1,3 p.p.

31,7%

-2,4 p.p.

  • Rekordowe wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w 2019 r.
 
Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej

mln PLN

z wyłączeniem MSSF 16

IV kwartał 2019

zmiana r/r

2019

zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

582

4%

1 998

18%

EBITDA

191

11%

580

5%

Marża EBITDA

32,7%

1,8 p.p.

29,0%

-3,6 p.p.

 

– Także wyniki finansowe zapewniają nam wiele powodów do zadowolenia. Przychody Grupy wyniosły blisko 11,7 mld zł, EBITDA – 4,2 mld zł, a zysk netto wzrósł do 1,1 mld zł. Na przewidywanym poziomie 1,3 mld zł są wolne przepływy pieniężne. W zakładanym tempie realizujemy zapowiedziane ponad 2 lata temu synergie wynikające ze współpracy z Netią. Rosnące przychody oraz zdrowa kondycja i struktura finansowa naszej Grupy pozwalają nam łączyć trzy istotne dla nas filary – sprawne oddłużanie Grupy z niezbędnymi inwestycjami i wypłatą dywidendy. W zeszłym roku przyjęliśmy nową, atrakcyjną, przewidywalną politykę dywidendową – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o. – Dodatkowo zrefinansowaliśmy posiadane obligacje serii A emisją na bardzo dobrych warunkach obligacji serii B, a z myślą o dalszym rozwoju Grupy pozyskaliśmy na bardzo atrakcyjnych warunkach dodatkowe finansowanie – podsumowuje.

– Ponieważ czujemy się odpowiedzialni za nasz wpływ na najbliższe otoczenie, chcemy tworzyć nie tylko produkty i usługi wysokiej jakości, ale także wyjątkową wartość dla społeczeństwa. Właśnie dlatego konsekwentnie realizujemy naszą misję społeczną w temacie bezpieczeństwa, pomocy dzieciom oraz promocji sportu. Z kolei przejawem naszego zaangażowania w ochronę środowiska jest powołanie przez założyciela i głównego akcjonariusza naszej Grupy Stowarzyszenia Program Czysta Polska, którego celem jest podejmowanie działań mających na celu zapewnienie Polakom życia w zdrowym i czystym środowisku – dodaje Mirosław Błaszczyk.


W lutym br. Cyfrowy Polsat, jako pierwsza firma w Polsce spoza sektora finansowego, wyemitował zielone obligacje korporacyjne w złotówkach, z których środki w wysokości 1 miliarda złotych zostaną w całości przeznaczone na refinansowanie inwestycji prośrodowiskowych, dotyczących m.in. poprawy efektywności energetycznej Grupy czy zmniejszenia śladu węglowego związanego z produkowanymi przez Grupę Polsat urządzeniami elektronicznymi.
 

Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu, podsumowuje: – W 2020 roku planujemy kontynuować rozpoczęte działania – rozwój programu smartDOM w oparciu o ideę „Dla każdego. Wszędzie”, współpracę z Netią, budowę pierwszej w Polsce komercyjnej sieci 5G w oparciu o posiadane częstotliwości oraz tworzenie kompleksowych i strategicznych rozwiązań IT wspólnie z Asseco. Dołożymy także wszelkich starań, aby utrzymać wysoki poziom marż i wysoki poziom generowanej gotówki, co umożliwi nam wypłatę atrakcyjnej dywidendy dla naszych akcjonariuszy.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Cyfrowy Polsat


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

'SAT Kurier' - 3-4/2020 wersja limitowana

Limitowana edycja SAT Kuriera 3-4/2020 - 1 egz., który otrzymają...

25 zł Więcej...

Moduł UniCam Pro Evo

Uniwersalny moduł dostępu UniCam Evo Deltacrypt CI/CI+. W najnowszej wersji...

499 zł Więcej...

DJI Osmo Pocket

1 450 zł Więcej...
reklama