Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Tymczasem coraz ciekawiej wygląda sytuacja za plecami lidera, którego starają się gonić kolega z zespołu Red Bulla Sergio Perez oraz dwaj wielcy mistrzowie, weterani
Fernando Alonso (Aston Martin) i Lewis Hamilton (Mercedes). Czy na legendarnym torze Silverstone uda im się zagrozić
Verstappenowi? Odpowiedź już w ten weekend tylko na Viaplay. Zmagania w
Formula 1 Aramco British Gran Prix 2023 rozpoczną się od sesji treningowej w piątek 7 lipca o godz. 13:15. Studio i transmisja z wyścigu odbędzie się w niedzielę 9 lipca od godz. 14:25.
Legenda Silverstone
Tor
Silverstone powstał w 1947 roku, kiedy tereny byłego lotniska wojskowego zaadaptowano i przebudowano na potrzeby centrum sportów motorowych. W 1948 roku na Silverstone zorganizowano pierwszy, nieoficjalny wyścig o GP Wielkiej Brytanii. Dwa lata później 13 maja 1950 właśnie na Silverstone odbył się pierwszy w historii wyścig o Grand Prix™ Formuły 1.
Tor początkowo był jedynie pętlą powstałą wokół starego, wojskowego obiektu, ale z biegiem lat przechodził kolejne modernizacje. Silverstone to jeden z najdłuższych torów w kalendarzu F1, liczy bowiem 5891 metrów. Kierowcy osiągają tu prędkości maksymalne wynoszące około 330 km/h i dokonują blisko 40 zmian biegów na okrążeniu. Najdłuższa prosta liczy 930 metrów. W tym roku pokonają 52 okrążenia, co daje 306 198 metrów dystansu wyścigowego.
Rekordzistą obiektu jest
Max Verstappen, który w 2020 roku przejechał w wyścigu okrążenie w czasie 1:27.097. Najlepszy czas w kwalifikacjach uzyskał
Lewis Hamilton, który również w 2020 roku pokonał nitkę toru w 1:24.303.
Hamilton w domu
Wiele wskazuje na to, że to właśnie Hamilton będzie najgroźniejszym rywalem obrońcy tytułu w nadchodzący weekend. Z pewnością jego dodatkowym atutem będzie wsparcie brytyjskiej publiczności, która nie raz fetowała sukcesy rodaka na rodzimym torze. Hamilton jest bowiem rekordzistą pod względem liczby triumfów na Silverstone, ma ich na swoim koncie aż osiem, w tym cztery z rzędu w latach 2014-2017 oraz dwa kolejne w latach 2020 i 2021! Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że obiekt w Northamptonshire nie ma przed nim żadnych tajemnic.
Przed siedmiokrotnym mistrzem świata jednak niezwykle trudne zadanie. Umiejętności i doświadczenie kierowców to niezmiernie istotne składowe zwycięstwa, ale mimo wszystko kluczowe są możliwości i osiągi poszczególnych bolidów. A w tym aspekcie przewaga Red Bulli nad resztą stawki jest wciąż ogromna.
Pozostałe zespoły starają się ten dystans zmniejszać, na Silverstone niemal wszystkie zaprezentują modyfikacje w swoich samochodach. Poprawkę ma przygotować Alfa Romeo, zmiany w aucie będzie kontynuował McLaren. Nowy dyfuzor, tylne skrzydło i skrzydełko nad wydechem ma przywieźć Ferrari. Poprawki przygotował także Mercedes, a Aston Martin zapowiada „małe udoskonalenia”, które podobno zaproponował Fernando Alonso. Co ciekawe „coś nowego” ma pojawić się także w Red Bullu.
Mimo wszystko przewaga ‘Czerwonych Byków’ nad resztą stawki jest na tyle wyraźna, że nawet gdyby pozostałe zespoły zniwelowały różnice w osiągach bolidów i regularnie toczyły wyrównane boje o zwycięstwo, i tak trudno im już będzie dogonić Red Bulla w obu „generalkach”.
Mistrz nie ogląda się za siebie
W klasyfikacji kierowców F1® przewaga
Maxa Verstappena nad resztą stawki nie podlega żadnym dyskusjom. Holender triumfował w Bahrajnie, Australii, USA, Monako, Hiszpanii, Kanadzie oraz Austrii. Dwa pozostałe wyścigi, w Arabii Saudyjskiej i Azerbejdżanie, wygrał jego partner z zespołu Sergio Perez. Oznacza to, że ‘Czerwone Byki’ zgarnęły w tym sezonie komplet dziewięciu zwycięstw.
Verstappen zgromadził już w tym sezonie 229 punktów, drugi Meksykanin ma ich 148. Trzeci w stawce Fernando Alonso (Aston Martin) uzbierał 131 oczek, a czwarty Lewis Hamilton (Mercedes) 106.
Znakomite wyniki Red Bulli przełożyły się również na klasyfikację konstruktorów, w której zespół z Milton Keynes, z 377 punktami na swoim koncie, już w pierwszej połowie sezonu zdeklasował rywali. Drugi w zestawieniu Mercedes uzbierał bowiem „tylko” 178 oczek, trzeci Aston Martin ma ich 175, a czwarte Ferrari 154. Pozostałe zespoły od wspomnianej czwórki dzieli już dystans kilku prostych.
Zespół F1® Viaplay Polska zaprasza
Za komentarz podczas sobotniej sesji kwalifikacyjnej oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix™ Wielkiej Brytanii odpowiadać będą
Michał Gąsiorowski i Mikołaj Sokół. O najnowszych doniesieniach z Silverstone informować będzie
Aldona Marciniak, która na miejscu rozmawiać będzie m.in. z
Marcinem Budkowskim, byłym dyrektorem wykonawczym zespołu Alpine F1.
Studio poprowadzi
Maciej Jermakow, a jego gośćmi będą najlepsi dziennikarze i eksperci sportów motorowych w Polsce:
Robert Smoczyński, Bartosz Budnik, Bartosz Pokrzywiński, Kamila Kotulska, Paweł Baran, Jan Olejniczak oraz Patryk Sokołowski, były inżynier aerodynamiki w zespołach F1® (m.in. McLaren Racing i Scuderia Ferrari).
Plan transmisji - Formula 1 Aramco British Gran Prix 2023 w Viaplay:
7 lipca (piątek)
9:45
Trening F3
Komentarz: Paweł Baran, Mikołaj Kamiński
11:05
Trening F2
Komentarz: Jan Olejniczak, Kamila Kotulska
13:30
Pierwszy trening F1
Komentarz: Maciej Jermakow, Robert Smoczyński
15:10
Kwalifikacje F3
Komentarz: Jan Olejniczak, Paweł Baran
16:05
Kwalifikacje F2
Komentarz: Jan Olejniczak, Robert Smoczyński
17:00
Drugi trening F1
Komentarz: Michał Gąsiorowski, Mikołaj Sokół
8 lipca (sobota)
10:20
Sprint F3
12:30
Trzeci trening F1
Komentarz: Michał Gąsiorowski, Mikołaj Sokół
14:15
Sprint F2
16:00
Kwalifikacje F1 (studio od 14:55)
Komentarz: Michał Gąsiorowski, Mikołaj Sokół
9 lipca (niedziela)
9:20
Wyścig F3
10:55
Wyścig F2
16:00
Wyścig F1 (studio od 14:25)
Komentarz: Michał Gąsiorowski, Mikołaj Sokół
10 lipca (poniedziałek)
17:30
Magazyn F1
Obsada: Michał Gąsiorowski, Patryk Sokołowski, Bartosz Budnik, Bartosz Pokrzywiński
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.