dodano: 2006-07-27 16:54 | aktualizacja:
2006-08-03 14:54
autor: Janusz Sulisz |
źródło: digital-sat/tele digital
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Pierwsze objawy tego, że Digital+ może zostać podzielona lub sprzedana, pojawiły się już, gdy La Sexta przejęła prawa do piłkarskich MŚ2006 w Niemczech. Teraz wydaje się to nieuniknione. Do sprzedaży pójdzie też kanał Cuatro, znany z hiszpańskiej DVB-T.
Wśród kandydatów do przejęcia Digital+ wymienia się południowoamerykańską platformę DirecTV Latinamerica należącą m.in. do News Corp., a ta mogłaby być zainteresowana powiązaniami z hiszpańską platformą Digital+.
Innym kandydatem, rodem z telekomunikacyjnego rynku ADSL, mógłaby być firma Imagenio, która połączyłaby rynki ADSL i satelitarny. Szczególnie zainteresowana byłaby pokryciem z satelity tych terenów Hiszpanii, gdzie ADSL długo nie dotrze.
Sprzedaż Digital+ firmie telekomunikacyjnej stanęłaby na przeszkodzie jakiejkolwiek ugodzie między Sogecable i Telefonicą (stary właściciel pakietu Via Digital z Hispasata). Te przeszkody określone przez warunki fuzji dwóch hiszpańskich platform mogłyby zostać usunięte przez hiszpański rząd.
Z drugiej strony, DirecTV Latinamerica ma w ofercie amerykańskie kanały HBO (włącznie z Cinemax jest ich 20!) w hiszpańskiej wersji językowej, a to mogłoby doprowadzić do tego, że Canal+ musiałby w końcu opuścić platformę Digital+, choć przecież w Polsce HBO i Canal+ 'jakoś' współpracują w Cyfrze. HBO może być zainteresowane ogromnym hiszpańskim rynkiem.
Co ciekawe, wenezuelska grupa Cisneros ma udziały w DirecTV Latinamerica, kontroluje Univisión, kanał telewizyjny w USA w hiszpańskiej wersji językowej, a także wenezuelską stację tv Venevision hiszpańskie i południowamerykańskie wersje Playboy TV. Poniekąd to Cisneros może być głównym udziałowcem Digital+, ale zmiana wśród głównych graczy na hiszpańskim rynku musi nastąpić.
Ostatni możliwy scenariusz to możliwa ugoda między Telefónicą i Cisneros, odpowiednio między pierwszym, jako technicznym partnerem i drugim handlowym, który zapewniłby dobrą zawartość, między innymi w postaci kanałów HBO doskonale znanych w Ameryce Łacińskiej. Wtedy kanały HBO zastapią Canal+ w Hiszpanii.
Sprzedaż Digital+ może być kwestią miesięcy. Może to również doprowadzić do dużych zmian na hiszpańskim rynku płatnej telewizji, obejmując koniec marki Digital+ oraz usunięcie Canal+ z Hiszpanii. Wydaje się, że bardzo podobny scenariusz jest kwestią czasu także w Polsce, gdzie Canal+ traci rynek, mimo wykazywanych zysków. Pojawienie się News Corp. w Polsce może to jedynie przyspieszyć.
Będziemy informować o dalszych zmianach na hiszpańskim rynku...
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.