dodano: 2008-02-27 11:55 | aktualizacja:
2008-02-27 19:52
autor: Janusz Sulisz |
źródło: parabola.cz
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
UPC Direct na koniec 2007 roku miała dokładnie 129.400 abonenów w Czechach i 26.900 na Słowacji. W Czechach od października 2007 przybyło za kwartał 2.7 tys. abonentów.
Kablowa sieć UPC w Czechach miała 1.27 mln abonentów, z czego 1.065 mln mogłoby już przejść na cyfrową ofertę UPC Digital.
Na Słowacji w satelitarnej platformy UPC Direct jest 26.900 abonentów, co oznacza wzrost o 3,7 tys.
Kablową telewizję UPC Broadband Slovakia może używać 463.1 tys. gospodarstw domowych - razem na Słowacji UPC ma 352 tys. abonentów.
Jak zwykle, najlepsza sytuacja platformy UPC Direct była na Węgrzech. Było tam na koniec 2007 roku 168 tys. abonentów, czyli, że za kwartał przybyło 5,9 tys. abonentów. Nie dość, że największa liczba z 'trójkąta krajów' - Czechy, Słowacja, Węgry, to także najwięszky wzrost, choć nadal, jak na porównanie z Polską czy innymi dużymi europejskimi platformami kwartalny wzrost jest raczej śmieszny.
W Polsce pod koniec roku jedna platforma ma czasami dzienny wzrost większy niż UPC Direct na Słowacji przez kwartał.
Z kablowej telewizji UPC na Węgrzech korzysta 1.166 mln abonentów, z czego przeszło połowa - 706 tys. to abonenci analogowi.
Co interesujące, to nie Węgry dla UPC są rynkiem o największym wzroście na poziomie platformy satelitarnej, bo Rumunia, gdzie działa platforma Focus Sat (satelita Thor 3 - 1W, a nie Astra 1 - 19,2E skąd jest UPC Direct) kontrolowana przez Liberty/UPC.
Ku zaskoczeniu na rynku rumuńskim, gdzie działa aż 5 platform satelitarnych (Max TV, Boom TV, Dolce, Focus Sat i Digi TV), to
platforma Focus Sat ma aż 115 tys. abonentów, odnotowując wzrost za kwartał aż 28,5 tys. klientów, czyli więcej niż wzrost w pozostałych trzech krajach, gdzie działa UPC Direct.
Jak widać więc,
konkurencja 5 satelitarnych platform na dużym rynku wcale nie oznacza, że któraś z nich nie znajdzie klientów. Wręcz przeciwnie, rywalizacja między nimi pobudza rozwój, a i klienci mają większy wybór, kupują po 2-3 dekodery, itd. Podobny przypadek jest w Polsce (3 platformy) lub w Rosji (3-4 platformy) -
to te rynki razem z Rumunią i Ukrainą są najbardziej wzrostowe dla DTH - pytanie jak to długo potrwa i nastąpi stabilizacja lub stagnacja?
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.