reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Co dalej z platformą n?

dodano: 2008-10-09 17:56 | aktualizacja: 2008-10-20 13:42
autor: Anita Dąbek | źródło: Puls Biznesu

Neovision Platforma n, który wystartowała 2 lata temu chce mieć do końca 2008 roku ponad 500 tys. abonentów. Czy jest to możliwe, biorąc pod uwagę, że w ciągu okresu czasu od jej powstania do chwili obecnej więcej niż 60 proc. nowych abonentów platform przypadło Cyfrowemu Polsatowi, największej platformie cyfrowej na rynku? Koniec roku może pokazać, czy telewizja nowej generacji n okaże się sukcesem, czy wręcz przeciwnie - nieudaną inwestycją.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Platforma n ma 335 tys. abonentów (dane z końca sierpnia). Czy zdobycie w tak krótkim okresie czasu (do końca 2008 roku) prawie 200 tys. abonentów to realny scenariusz wydarzeń? Wszystko okaże się już niebawem.

Zdaniem wielu analityków problem platformy n leży w złym początkowym pozycjonowaniu, bowiem oferta n adresowana jest głównie do relatywnie małego, ale zamożnego i nakierowanego na nowości technologiczne segmentu rynku. To może przydać się w przyszłości, ale nie teraz, gdy widz chce zapłacić, jak najmniej i mieć jak najwięcej - taki jest przeciętny Kowalski.

Już od początku najmłodsza na rynku platforma cyfrowa zaskakuje innowacjami i nowościami technologicznymi, produkuje też własne programy. Jednak małą liczbą abonentów nie jest w stanie na dłuższą metę utrzymać tego typu biznesu.

Według Pulsu Biznesu, pozytywna coroczna EBITDA dla platformy n pojawi się w 2010 roku. Na ten moment inna polska platforma Cyfra+ musiała czekać 10 lat, jednak wtedy rynek był inny. Przedstawiciele n-ki uspokajają, że warto jest nadal inwestować w platformę, ponieważ koszty są zgodne z biznes planem, a nie ma przedsięwzięcia, które byłoby rentowne wcześniej niż 3 lata po jego rozpoczęciu. Jednak według analityków pb.pl finansowanie n-ki to coraz większy problem dla koncernu ITI i telewizji TVN (do ITI należy 75 proc., a do TVN - 25 proc.).

Dla ITI sprzedaż platformy n i skup akcji przez TVN przyniosłyby potrzebny zastrzyk gotówki. Obecnie holding ma zadłużenie netto 370 mln euro. Na rynku pojawiła się spółka Cyfrowy Dom, która w 100 proc. należy do ITI Neovision. Ofertę Telewizja na kartę (TNK) można by teoretycznie traktować jako desperacką próbę pozyskania abonentów. I niewątpliwie tak jest, przy czym początkowa sprzedaż mimo skromnej 300 punktów sieci dystrybucji idzie rewelacyjnie. A punktów przybywa i to szybko.

Co prawda, do końca roku swoją platformę cyfrową uruchomić chce Telekomunikacja Polska, a w przyszłym - TVP, ale znawcy rynku już nie wierzą w sukcesy tych platform, mimo potęgi obu marek - mówią krótko: chyba spóźnili się.TP SA powinna poprawić swoją ofertę telekomunikacyjną, bo jej punkty obsługi nie radzą sobie z tymi sprawami, a co dopiero z tv-sat. TVP powinna tworzyć nowe kanały tematyczne, w jakości HD, sprzedając je do USA czy Japonii (kanał muzyczny HD z muzyką Chopina, Wieniawskiego, itd) i kierować się ku DVB-T, bo tam jest jej cel główny, jako narodowego nadawcy telewizyjnego.

Mówi się także o konsolidacji rynku, ale wszyscy udają, że są tak wielcy, a z zadartymi noskami nie ma dyskusji o połączeniu platform. Zapewne przyszły rok wszystko wyjaśni, gdy zaczną się jeszcze kłopoty na rynkach finansowych, co automatycznie przeniesie się na płatną telewizję. Naturalnym byłoby połączenie Cyfrowego Polsatu z n, ale będzie to niezmiernie trudne do przeprowadzenia.

W razie nieosiągnięcia przez n-kę ponad 500 tys. abonentów do końca roku, w życie miałby wejść plan pojawienia się platformy na giełdzie albo sprzedania jej strategicznemu inwestorowi (komu i dlaczego?). Takie informacje rozpowszechnia Puls Biznesu, nie mając chyba pojęcia o skali sprzedaży kart i zestawów Telewizji na kartę, która zaskoczyła nawet TVN i ITI Neovision. Pół miliona abonentów n + sprzedanych kart TNK przez Cyfrowy Dom jest więcej, jak pewne. Okazuje się, że wcale nie trzeba wielkiej liczby punktów sprzedaży, ani biurokracji, umów - Polacy tego nie znoszą, a kupują w Internecie, na giełdach i aukcjach. Kupują hurtem i to co raz więcej, w co konkurencja nie chce wierzyć i niech tak pozostanie.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Telewizja n


Informacje
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics BOX Q

Homatics BOX Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

319 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle R 4K

Homatics Dongle R to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

249 zł Więcej...

Miernik Signal ST-5155 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Signal ST-5155 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

699 zł Więcej...