dodano: 2011-11-15 11:27 | aktualizacja:
2011-11-15 11:29
autor: Anita Dąbek |
źródło: Discovery Science
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Producenci wielkich wycieczkowców dwoją się i troją, by sprostać najbardziej wymagającym klientom. Jednym z najnowszych i największych statków rejsowych jest Norwegian Epic - prawdziwy raj na wodzie. Na 325 metrach długości i 40 metrach szerokości mieści się m.in. Aquapark z trzema zjeżdżalniami, SPA, centrum fitness, a nawet trasa do joggingu. Z kolei zwinnym jak jacht wycieczkowcem Le Boréal można udać się w podróż na biegun południowy. Emocje gwarantuje slalom między górami lodowymi i możliwość obejrzenia niezwykłego marszu pingwinów. Równie interesująco, choć zgoła inaczej, wygląda praca na największych na świecie kontenerowcach. Zmagania z lodem, wiatrem i czasem to codzienność załogi transportowca North Star. Niezależnie od pory roku pokonuje on trasę między zachodnim wybrzeżem USA, a najbardziej wysuniętym na północ stanem Alaską w mniej niż 72 godzin. Dostarcza mieszkańcom mroźnego półwyspu wszystko, co niezbędne do funkcjonowania. Natomiast jednostka FPSO Maersk Peregrino to wart ponad milion dolarów statek jednego rejsu. Bo nie pływanie jest jego domeną. Ma on do wykonania inne, bardzo wymagające zadanie.
Wszystkie te maszyny nie byłby w stanie funkcjonować, gdyby nie ludzie. W każdym odcinku kapitanowie oraz członkowie załogi opowiadają o tym, jak naprawdę wygląda codzienność na statkach i okrętach przemierzających miliony mil morskich w ciągu roku. Bo bez względu na charakter wyprawy praca na statku to trudne zajęcie. Na przykład załadunek i rozładunek transportowca North Star wymaga nie tylko siły fizycznej, ale również zwinności. Układanie ważących kilkaset ton kontenerów na pokładzie statku to skomplikowane i niebezpieczne zadanie. Choć ludziom pomagają dźwigi, muszą oni własnoręcznie mocować ciężkie stalowe liny. Praca ta wymaga skupienia – jeden nieuważny krok i marynarz może zostać zakleszczony między kontenerami. Natomiast personel Norwegian Epic podczas każdego rejsu opiekuje się ponad 4 tys. pasażerów. Prawdziwym wyzwaniem dla załogi wycieczkowca jest zebranie rozbawionych turystów z powrotem na pokład po całodziennym cumowaniu w największych portach świata. Dodatkowo, każdy człowiek pracujący na morzu musi zmagać się z rozłąką z rodziną i starać się zorganizować sobie życie na ograniczonej przestrzeni .
Dołącz do załóg stalowych władców mórz i oceanów. Dzięki
Discovery Science i serii
„Statki olbrzymy” dowiesz się, jak naprawdę wygląda praca na wielkich kontenerowcach i wycieczkowcach.
Statki olbrzymy
(ang.
Mighty ships 5)
Premiera: w poniedziałek,
5 grudnia, o godz. 21.30 na kanale Discovery Science
Emisja kolejnych odcinków: w poniedziałki, o godz. 21.30
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.