Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
-
Ubiegły rok obfitował w wiele istotnych wydarzeń dla naszej działalności. Z jednej strony cieszy nas rozwój organiczny, w szczególności widoczny w obszarze telewizji cyfrowej, gdzie notujemy ponadprzeciętne wzrosty przychodów, jak i liczby abonentów. Cieszą skutecznie przeprowadzone akwizycje, a także płynna integracja tych aktywów z naszą siecią. Z drugiej strony odczuliśmy podwyższone koszty, w głównej mierze wynikające z przeprowadzenia audytu strategicznego. Mając to na uwadze, w tym roku chcemy skupić się nad poprawą efektywności spółki. Będzie to widoczne zarówno po stronie kosztowej, jak i przychodowej - powiedział prezes
Andrzej Rogowski, cytowany w komunikacie.
Przychody wyniosły 685,5 mln zł w 2012 r., co oznacza wzrost o 10% w porównaniu do 2011 r. W samym IV kw. przychody wyniosły 178,2 mln zł, co oznacza wzrost o 9% w skali roku.
W IV kw. 2012 r. spółka wypracowała 87,7 mln zł przychodów w segmencie telewizyjnym (wzrost o 16% r/r). W całym 2012 r. sprzedaż usługi telewizyjnej dała 336,3 mln zł (wzrost o 14% r/r).
Telewizja cyfrowa stanowi ponad 30% przychodów całego segmentu telewizji (w IV kw. było to blisko 35%).
Wartość przychodów w segmencie internetu wyniosła 52,7 mln w IV kw. (wzrost o 16% r/r). W podobnym tempie (15%) rosły przychody w całym ub. r. i wyniosły 198,2 mln zł. Liczba użytkowników internetu wyniosła 477,6 tys. i była o 20% większa w skali roku.
Przychody Multimedia Polska z usług głosowych wyniosły 30,9 mln zł w IV kw. wobec 32,5 mln zł rok wcześniej, W 2012 r. telefonia dała 125,1 mln zł przychodów wobec 130,5 mln zł rok wcześniej. W 2012 r. spółka sprzedała 284,7 tys. usług głosowych, czyli ponad 4% więcej r/r.
Skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 7% r/r do 351,4 mln zł w 2012 r., zaś w IV kw. sięgnął on 92,5 mln zł, co oznacza wzrost o 6% r/r.
W IV kwartale 2012 r., Multimedia Polska wypracowały 12,4 mln zł zysku netto, o 73% mniej niż rok wcześniej. Cały 2012 r. zamknął się zyskiem netto na poziomie 49 mln zł, tj. 52% niższym niż 2011 r.
-
Główną przyczyną spadku były wspomniane wyżej zdarzenia jednorazowe oraz wyższe koszty finansowe związane z emisją kolejnego programu obligacji, a także wzrost efektywnej stawki podatkowej. Warto zauważyć, że zarówno w IV kwartale 2011 r., jak i całym 2011 r. miała ona wartość ujemną, dzięki czemu spółka notowała relatywnie wysoki zysk netto - podano także.
Liczba sprzedanych usług (RGU) na koniec 2012 r. wynosiła 1,76 mln i była o 17% większa niż rok wcześniej - dzięki akwizycjom (głównie Stream Communications oraz Diana) i rozwojowi organicznemu.
W ub. roku spółka sprzedała 1 mln usług telewizji, w tym pozyskała
272 tys. abonentów telewizji cyfrowej (DTV i IPTV). Mocny wzrost przychodów w tym segmencie nastąpił dzięki zwiększeniu wpływów z telewizji cyfrowej (wzrost o 74% do 105,3 mln zł w 2012 r.)
W ub. roku nastąpił także dalszy solidny wzrost w usłudze szerokopasmowego dostępu do Internetu: 15% (do 198,2 mln zł) po stronie przychodów i 19% po stronie RGU (do 478 tys.).
Rosnąca popularność pakietów (z Triple Play w IV kw. korzystało 119 tys. abonentów – wzrost o 12% r/r, a z Double Play 284 tys. – wzrost o 17% r/r) spowodowała wzrost wskaźnika RGU na abonenta do poziomu 2,13 w IV kw. 2012 r. - i był on historycznie najwyższy.
Grupa Multimedia Polska w ubiegłym roku zainwestowała 374,8 mln zł, z czego 190,9 mln zł stanowiły nakłady związane z akwizycjami (głównie przejęcia operatorów Stream Communications, Diana i Transmitel), natomiast około 183,9 mln zł to inwestycje organiczne, z czego 74%, tj. 135,8 mln zł, to nakłady na rozwój.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.