dodano: 2013-09-11 10:58 | aktualizacja:
2013-09-11 11:10
autor: Anita Dąbek |
źródło: cyfryzacja.gov.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Konferencja była poświęcona cyfryzacji telewizji w Europie i temu, jak zmieniają się w jej wyniku zachowania odbiorców. Boni zwrócił uwagę, że cyfryzacja telewizji w Polsce jest kolejnym doskonałym narzędziem wspierania kompetencji obywateli. A to dzięki nim będziemy mogli wykorzystać szansę, jaką niosą nowe technologie.
Przełączenie naziemnej telewizji z sygnału analogowego na cyfrowy – proces koordynowany przez MAC – przebiegł niezwykle sprawnie. Dzięki temu mieszkańcy Polski znaleźli się w zasięgu nowoczesnej usługi. Chodzi nie tylko o sygnał telewizyjny lepszej jakości i docierający do większej liczby odbiorców, ale także o dodatkowe funkcje, dające możliwość interakcji, jak w komputerze. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia wykluczenia cyfrowego, przede wszystkim osób starszych.
-
Mamy w Polsce znakomity program e-integracji: Latarnicy Polski Cyfrowej, pokazujący współobywatelom po 50. roku życia korzyści z dostępu do globalnej sieci. Program obejmie jednak 200 tys. osób. A dzięki telewizji cyfrowej można tę edukację rozszerzyć na 3-4 mln odbiorców (stacje dostępne w ramach cyfrowej telewizji naziemnej mają zasięg ponad 98 proc. mieszkańców kraju) - przekonywał
Michał Boni, przypominając, że nowoczesna technologia zawędrowała po prostu pod strzechy i teraz trzeba się tylko nauczyć, jak z niej korzystać.
Minister Boni podkreślał, że proces cyfryzacji telewizji nie powiódłby się, gdyby nie świetna współpraca administracji centralnej i lokalnej z
Telewizją Polską, Emitelem. Jego zdaniem niezwykle cenne jest to, że w akcję włączyły się różne grupy naszego społeczeństwa m.in. harcerze, pracownicy pomocy społecznej, samorządowcy. W ten sposób cyfryzacja stała się narzędziem budowania więzi i kapitału społecznego.
Przełączanie sygnału telewizji pokazuje, że w procesie cyfryzacji usług należy zawsze w centrum stawiać obywatela i korzyści, jakie może on dzięki temu odnieść. Dotyczy to także uruchamiania e-usług administracji publicznej.
-
Jeśli administracje (zarówno na szczeblu samorządowym, jak i centralnym) nie chcą w dzisiejszym świecie radykalnych zmian technologicznych zostać w tyle, muszą się do nich dostosować - zaznaczał minister Boni. Oznacza to m.in. otwarcie na współpracę z obywatelami. Administracja musi korzystać z możliwości jakie dają technologie cyfrowe, w tym dedykowania usług odpowiadającym potrzebom konkretnych obywateli, musi też słuchać obywateli i uwzględniać ich uwagi podczas tworzenia e-usług.
Zobacz prezentację MAC (plik PDF)
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.