reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Netflix będzie musiał mieć więcej europejskich treści?

dodano: 2018-10-03 11:48 | aktualizacja: 2018-10-05 16:00
autor: Anita Kaźmierska | źródło: PE

VOD Posłowie Parlamentu Europejskiego opowiedzieli się za aktualizacją audiowizualnych usług medialnych, skuteczniej chroniącą dzieci i ograniczającą reklamy oraz 30-proc. udziałem utworów europejskich w katalogach platform internetowych. Zgodnie z wynikiem finalnego głosowania, nowe przepisy będą dotyczyć nadawców, jak również platform udostępniających pliki wideo oraz wideo na życzenie (VOD), takich jak Netflix, YouTube lub Facebook oraz transmisji na żywo na platformach udostępniania wideo. Tekst został przyjęty 452 głosami, do 132, przy 65 wstrzymujących się od głosu.

Netflix


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Aby umowa dotycząca aktualizacji przepisów mogła wejść w życie, musi ona zostać formalnie zatwierdzona przez ministrów z państw członkowskich. Państwa członkowskie będą miały 21 miesięcy od momentu wejścia przepisów w życie, na ich włączenie do prawa krajowego.

Nowe przepisy mają zapewnić:

30-proc. udział utworów europejskich w katalogach platform udostępniających wideo na życzenie
W celu wsparcia różnorodności kulturowej europejskiego sektora audiowizualnego posłowie zadbali o to, by 30 proc. treści w katalogach platform wideo na życzenie stanowiły utwory europejskie.
Platformy wideo na życzenie maja również przyczyniać się do rozwoju europejskich produkcji audiowizualnych: albo poprzez inwestycje bezpośrednie, albo poprzez wnoszenie wkładu do funduszy krajowych. Poziom wkładu w każdym kraju powinien być proporcjonalny do dochodów z platform (państwa członkowskie, w których platformy mają siedzibę lub państwa członkowskie, w których są one skierowane do całości lub większości odbiorców).
Przepisy obejmują również dostępność i integralność sygnału nadawcy, wzmocnienie organów regulacji i kontroli oraz promocję kompetencji medialnych.

Ponownie zdefiniowane limity reklamowe
Zdefiniowano również nowe zasady dotyczące treści reklamowych. Reklamy zajmować mogą maksymalnie 20 proc. dziennego okresu nadawania, w godzinach od 6.00 do 18.00, umożliwiając nadawcom dostosowanie czasu nadawania reklam. Ustalono również okres największej oglądalności, od 18.00 do 24.00, w którym łączny czas nadawania reklam nie może przekroczyć 20 proc. łącznego czasu nadawania.

Skuteczniejszą ochronę nieletnich przed przemocą, nienawiścią, terroryzmem oraz szkodliwymi reklamami
Dostawcy audiowizualnych usług medialnych powinni dysponować odpowiednimi środkami zwalczania treści podżegających do przemocy, nienawiści i terroryzmu, podczas gdy darmowa przemoc i pornografia będą podlegać bardziej rygorystycznym przepisom. Platformy wymiany wideo będą teraz odpowiedzialne za szybkie reagowanie w przypadku, gdy treści zostaną zgłoszone lub oznaczone przez użytkowników jako szkodliwe.
Przepisy nie obejmują automatycznego filtrowania przesyłanych treści, ale na wniosek Parlamentu, platformy muszą stworzyć przejrzysty, łatwy w użyciu i skuteczny mechanizm, pozwalający użytkownikom zgłaszać lub oznaczać zawartość.
Wprowadzono również rygorystyczne przepisy dotyczące reklam, lokowania produktów w programach dla dzieci oraz treści na platformach udostępniających wideo na życzenie. Parlamentarni negocjatorzy zapewnili także wprowadzenie mechanizmów ochrony danych osobowych dzieci, zapewniających, że dostawcy mediów audiowizualnych nie wykorzystają zebranych przez siebie danych w celach komercyjnych, włączając w to profilowanie i reklamy ukierunkowane behawioralnie.

Aktualizacja:
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała wyjaśnienia dotyczące nowelizacji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych:

1. Promocja dzieł europejskich w usługach na żądanie (VoD) – np. Neflix, Amazon nie dotyczy Facebooka, ponieważ główną działalnością tego portalu nie są usługi na żądanie.

2. Wprowadzony wymóg, co najmniej 30% udziałów produkcji europejskiej w katalogu i zapewnienie odpowiedniej ekspozycji, nie będzie stosowany w przypadku usług o niskim obrocie lub o niskiej oglądalności.

3. Jeżeli państwo wymaga wkładu finansowego od krajowych dostawców (w tym inwestycji bezpośrednich lub wkładów na fundusze krajowe), może również wymagać tych wkładów od dostawców usług medialnych spoza danego państwa pod warunkiem, że są one:
- proporcjonalne i niedyskryminujące;
- ustalone na podstawie dochodów uzyskanych w państwie odbioru.

4. Dotychczasowy limit czasu reklamowego (do 20% czasu w danej godzinie zegarowej) został zastąpiony 20% limitem w godzinach 6.00 a 18.00 i od 18.00 do 24.00.

W przypadku reklamy niektórych rodzajów żywności i napojów (tzw. niezdrowej żywności) dotychczasowa zachęta do opracowania kodeksów postępowania została zastąpiona zachętą do stosowania współregulacji i do wspierania samoregulacji za pomocą kodeksów postępowania dotyczących nieodpowiednich reklam w programach dla dzieci.
Dodano zakaz nadawania telesprzedaży podczas audycji dla dzieci.
Zakaz lokowania produktu w audycjach dla dzieci obowiązywał już wcześniej.

5. Nowelizacja obejmie platformy udostępniania wideo (VSP) – np. YouTube oraz media społecznościowe, jeśli ich zasadnicza funkcja polega na dostarczaniu audycji, filmów wideo tworzonych przez użytkowników za pośrednictwem sieci komunikacji elektronicznej).

Platformy udostępniania wideo będą musiały zapewnić odpowiednie środki w celu ochrony:
- małoletnich przed treściami, które mogą zaszkodzić ich rozwojowi fizycznemu, umysłowemu lub moralnemu;
- ogółu odbiorców przed treściami zawierającymi nawoływanie do przemocy lub nienawiści wobec osób (ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, określone w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej), publiczne nawoływanie do popełniania przestępstw terrorystycznych, pornografię dziecięcą, rasizm i ksenofobię.

6. Nowe przepisy będą przyjęte przez Radę Unii Europejskiej, gdzie zasiadają przedstawiciele rządów państw członkowskich. Państwa członkowskie UE będą miały 21 miesięcy na implementację przepisów nowej dyrektywy do swoich porządków prawych.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Platformy streamingowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

120 zł Więcej...

Odbiornik Ferguson Ariva 9000 4K CI+ HDR Dolby Vision

Ariva 9000 4K CI+ to uniwersalny odbiornik typu Combo z...

449 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X

Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X - nowy odbiornik UHD...

489 zł Więcej...