reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Polska elektryczna Izera powstanie w Jaworznie [wideo]

dodano: 2020-12-15 21:38
autor: Janusz Sulisz | źródło: ElectroMobility Poland/Min. Klimatu i Środowiska

Izera polski samochoód elektryczny ministerstwo klimatu kurtyka 360px.jpg „Lokalizacja fabryki Izery na Śląsku wpłynie na transformację regionu oraz wpisze się w jego innowacyjną specjalizację” – podkreślił minister Michał Kurtyka. Memorandum dot. współpracy przy przygotowaniu terenu do inwestycji podpisali 15 grudnia 2020 r.: minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna oraz Lasów Państwowych. Budowa fabryki w Jaworznie ma kosztować 2 mld zł, a cały projekt stworzenia polskiego samochodu elektrycznego 5 mld zł (ponad 1 mld euro!). Koszty wzrosną w czasie i całość będzie kosztować - ponad 2 mld euro - jak dobrze pójdzie!

ElectroMobility Poland
Izera polski samochód elektryczny white red 760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Minister Michał Kurtyka na ogłoszeniu decyzji o wyborze lokalizacji fabryki polskiej marki samochodów elektrycznych Izera potwierdził, że symboliczne „wbicie łopaty” pod inwestycję jest planowane w roku 2021.

Według śmiałych planów dzięki fabryce polskiego auta elektrycznego Izera pracę znajdzie tu około 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów. Jaworzno wygrało w rywalizacji o lokalizację tej fabryki m.in. z Rudą Śląską.
 
Podpisanie memorandum dot. współpracy przy przygotowaniu terenu do inwestycji


Produkcja Izery rozpocznie się w 2024 r.

- Wokół projektu udało nam się zjednoczyć partnerów z wielu instytucji. Dzięki połączeniu ich zaangażowania i potencjałów plan budowy fabryki zyskał realny kształt. Teraz wszystkie strony muszą intensywnie działać, aby doprowadzić do finalizacji projektu – powiedział minister Michał Kurtyka.

- Izera jest szansą dla sprawnie tu funkcjonującej branży automotive i na wykorzystanie potencjału elektromobilności, która doskonale wpisuje się w krajobraz gospodarczy Śląska – zaznaczył.


Projekt zyska finansowe wsparcie rządowe

- Budowanie lokalnej specjalizacji, generowanie impulsu rozwojowego dla polskich przedsiębiorców kluczowych branż, kreowanie popytu na nowoczesne usługi oraz technologie, czy transformacja regionów i efektywniejsze wykorzystanie środków stymulujących transformację powinno być rolą państwa. Wiele krajów wspiera kluczowe dla ich gospodarek projekty. Państwo, które myśli perspektywicznie, potrafi dostrzec rynkowe „momentum” i zdefiniować strategiczne obszary umożliwiające rozwój gospodarczy kraju. Takim właśnie jest projekt polskiej marki samochodów elektrycznych” – wyjaśnił.


Jakub Chełstowski, marszałek województwa podkreślił, że przyszłość Śląska jest wielkim wyzwaniem, a atuty regionu – takie jak tradycja przemysłowa – kryją w sobie ogromny potencjał.

- Wspieramy takie projekty jak budowa fabryki Izera w województwie śląskim, gdyż jest to strategiczne działanie łączące rozwój gospodarczy z troską o ekologię i czyste powietrze. Mamy ambicje, aby w tym zrównoważonym rozwoju kwestie środowiska naturalnego, kwestie społeczne również były mocno zaakcentowane – dodał.


Jaworzno najlepszą lokalizacją spośród 30 analizowanych przez ElectroMobility Poland


Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland zwrócił uwagę na czynniki, które sprawiają, że Śląsk jest optymalnym miejscem lokalizacji fabryki.

- Na początkowym etapie rozważaliśmy prawie 30 lokalizacji, w tym kilka na Śląsku. Kluczową rolę odgrywały takie czynniki jak: dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu oraz kwestie prawne związane z własnością gruntów. Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zaplecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Jaworzno daje największy potencjał w tym zakresie, stąd po dokładnych i szczegółowych analizach wskazaliśmy właśnie to miejsce. Dodatkową gwarancją powodzenia tego projektu są partnerzy, którym deklarują wsparcie i zaangażowanie, aby doprowadzić inwestycję do końca – tłumaczył.

- W związku z koniecznością przeprowadzenia przed rozpoczęciem budowy fabryki odpowiednich prac przygotowawczych produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku. Jestem przekonany, że czas zainwestowany teraz zwróci się na dalszych etapach projektu – powiedział Zaremba. 


Śląsk jako motoryzacyjne serce Polski
Fabryka będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), skupiającej ponad 400 nowoczesnych firm, które inwestując blisko 40 mld zł utworzyły już  80 tys. miejsc pracy.

Jak zaznacza prezes KSSE dr Janusz Michałek w strefie działają w pełni zautomatyzowane fabryki oraz firmy specjalizujące się w inteligentnych rozwiązaniach.

Z kolei Paweł Silbert, prezydent Jaworzna zwrócił uwagę, że dla miasta powstanie fabryki to korzyść nie tylko w postaci miejsc pracy i dodatkowych wpływów do budżetu, ale też naturalny element strategii przyjętej przez samorząd. Jej ważnym elementem jest rozwój nowoczesnej infrastruktury drogowej oraz elektromobilności.

 - To w naszym mieście na drogi wyjechał pierwszy autobus elektryczny w Polsce. Fabryka pierwszego polskiego samochodu elektrycznego doskonale wpisuje się w nasze działania i mamy nadzieję, że będzie pociągać za sobą kolejne szanse na rozwój naszych przedsiębiorców i mieszkańców. Materializuje się wizja Jaworzna jako regionalnego ośrodka innowacyjnego przemysłu opartego na wiedzy i technologii –  zauważył Silbert.

Izera od tyłu


Izera ma być produkowana w 3 wersjach nadwozia: hatchback, SUV i kombi. Pierwsze dwie wersje zostały zaprezentowane w lipcu. Wkrótce ma być stworzona również wersja kombi. Na razie nie ma mowy o cenie, ale być może będzie dostępny głównie w abonamencie. Izera ma mieć do wyboru 2 rodzaje baterii i zasięg maks. 400 km bez ładowania. 
 
Wnętrze Izery

Izerę stworzyła pracownia z Turynu, kierowana przez doświadczonego projektanta Roberto Piatti oraz polski projektant pracujący dla Jaguara i Land Rovera - Tomasz Jelec. Nad stroną techniczną czuwają niemieccy inżynierowie z firmy z główną siedzibą w Wiesbaden.

 


Źródło: www.gov.pl  rmf24.pl  gazeta.pl

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polski rynek


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik GiGaBlue UHD Trio 4K

Nowy odbiornik marki GigaBlue - tani odbiornik 4K Combo z...

519 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X

Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X - nowy odbiornik UHD...

499 zł Więcej...

Fransat: CAM + karta

Oryginalny moduł (CAM) CI wraz z kartą Fransat. Zapewnia dostęp...

499 zł Więcej...