– Dyrektywa RED nie tylko wprowadza obowiązki w zakresie minimalnego udziału OZE w sektorze transportu, ale również instrumenty (tzw. mechanizm carbon credits), które mogą przynieść dodatkowe przychody operatorom ogólnodostępnych stacji ładowania i w konsekwencji przyspieszyć rozbudowę infrastruktury dla pojazdów zeroemisyjnych – wskazuje organizacja.
- Dyrektywa 2018/2001 (RED II) obowiązuje już od ponad pięciu lat, a mimo to jej kluczowe przepisy do tej pory zostały zaimplementowane w Polsce jedynie częściowo, chociaż termin na transpozycję minął w czerwcu 2021 r. Nowelizacja z 20 listopada 2023 r. (RED III) zakłada osiągnięcie przez państwa członkowskie minimalnego udziału energii z OZE w końcowym zużyciu energii na poziomie 42,5% do 2030 r. Ponadto, wyznacza wiążące cele w obszarze transportu. Na podstawie dyrektywy państwa członkowskie powinny dążyć do osiągnięcia minimalnego udział energii z OZE w końcowym zużyciu energii w sektorze transportu do 2030 r. na poziomie 29%. Alternatywnie mogą skupić się na zmniejszeniu intensywności emisji gazów cieplarnianych tym sektorze o 14,5% do 2030 r. Ponadto, Dyrektywa wprowadza tzw. mechnizm carbon credits, stanowiący potencjalnie bardzo istotne wsparcie dla uczestników rynku elektromobilności
– mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.
- Proponujemy, aby energia elektryczna z OZE, dostarczona w ramach ładowania pojazdów elektrycznych, uznawana była z wykorzystaniem współczynnika czterokrotności jej wartości energetycznej. Warunkiem podjęcia współpracy przez operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania powinno być udowodnienie, ze energia wykorzystana do ładowania EV pochodzi z OZE.
- W „Białej Księdze” zawarto propozycję możliwości rozliczenia większej ilości energii elektrycznej, nawet do 100%, jeśli operator stacji ładowania wykaże, że taki właśnie procent energii elektrycznej zakupionej i następnie dostarczonej poprzez ładowanie, pochodzi z OZE. Pozwoli to operatorom stacji ładowania uzyskać dodatkowe fundusze od podmiotów obowiązanych, co w efekcie może stanowić impuls finansowy dla przyspieszenia rozwoju polskiej elektromobilności
– mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.
- Mimo wzrostów, tempo rozbudowy infrastruktury ładowania w Polsce wciąż jest zbyt wolne i pozostaje jedną z największych barier wpływających na rynek zeroemisyjnego transportu. Przez pierwsze dwa miesiące b.r. zainstalowano tylko o 16 punktów więcej niż w analogicznym okresie roku 2023. To m.in. efekt wciąż stosunkowo niskiego popytu na usługi ładowania. W efekcie operatorzy nie czerpią z prowadzonego biznesu wystarczających przychodów, a skala nowych inwestycji jest ograniczona.
Wdrożenie przewidzianego w Dyrektywie RED mechnizmu carbon credits zapewni uczestnikom rynku dodatkowe, potencjalnie istotne, źródło finansowania, co powinno stanowić zachętę do realizacji kolejnych projektów infrastrukturalnych. Potwierdzają to przykłady takich krajów jak np. Niemcy, Niderlandy, Francja, Belgia czy Austria. W niektórych z tych państw (m.in. w Niemczech) uczestnikami systemu carbon credits mogą być nie tylko operatorzy infrastruktury ogólnodostępnej, ale również prywatni użytkownicy EV. Dyrektywa umożliwia objęcie tym mechanizmem użytkowników prywatnych punktów ładowania również w Polsce
– mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2
Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...
239 zł Więcej...Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C
Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...
519 zł Więcej...Mini PC Homatics BOX R Lite 4K
Homatics BOX R Lite to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy...
279 zł Więcej...