dodano: 2022-03-24 10:18 | aktualizacja:
2022-03-24 16:30
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: Grupa Polsat Plus/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Liczba usług RGU (telewizja, telefonia, Internet)
Grupa Polsat Plus zakończyła 2021 rok z
13,465 mln RGU dla usług kontraktowych
B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych; 30.09.2021: 13,494 mln; spadek w czwartym kwartale o 29 tys.). Odnotowała również 2,667 mln usług przedpłaconych (30.09.2021: 2,773 mln; spadek o 106 tys.).
Liczba RGU dla usług kontraktowych B2C telewizji Grupy Polsat Plus wyniosła
5,264 mln (30.09.2021: 5,306 mln), a dla usług przedpłaconych telewizji 0,09 mln (30.09.2021: 0,145 mln). W czwartym kwartale 2021 roku liczba RGU dla usług kontraktowych telewizji B2C Grupy Polsat Plus
spadła o 42 tys., a dla usług przedpłaconych telewizji
spadła o 55 tys.
Jak informuje Grupa Polsat Plus, spadek liczby usług telewizji był głównie związany z
mniejszą liczbą świadczonych usług telewizji satelitarnej oraz podjętą decyzją o repozycjonowaniu cenowym i zmianie strategii oferowania serwisów online. Jednocześnie Grupa odnotowuje
rosnącą liczbę świadczonych usług telewizji internetowej (IPTV/OTT).
Liczba klientów
usług multiplay (pakietowych) wzrosła w czwartym kwartale 2021 roku o 12 tys. do
2,457 mln. Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay osiągnął poziom 40,6 proc.
W raporcie nie podano liczby usług kontraktowanych
B2B (business-to-business - w tej relacji klientami są podmioty gospodarcze). W związku z tym nie jest znana dokładna liczba wszystkich usług RGU świadczonych przez Grupę Polsat Plus. W oficjalnym komunikacie pada jedynie stwierdzenie „
ponad 20 mln usług”. Oznacza to, że liczba usług kontraktowanych B2B wynosi około 4 mln.
Liczba klientów
Grupa miała na koniec 2021 roku
6,047 mln klientów kontraktowych B2C (30.09.2021: 6,069 mln, co oznacza spadek o 22 tys.) oraz 68,9 tys. klientów kontraktowych B2B (30.09.2021: 68,8 tys.; spadek o 0,1 tys.). Sumarycznie miała 6,116 mln klientów kontraktowych B2C i B2B (30.09.2021: 6,138 mln).
Wybrane inne wskaźniki B2C
ARPU na klienta B2C wzrosło w czwartym kwartale o 0,50 zł do
69,10 zł. Wskaźnik odejść churn utrzymał się na takim samym poziomie
6,9 proc. Średnio jeden klient B2C posiadał
2,23 usługi RGU.
– ARPU naszego segmentu B2C wzrosło aż o 4,4 proc., a churn utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 6,9 proc. rocznie. To pokazuje sukces naszej strategii multiplay. Nasi klienci korzystają z coraz większej liczby usług kontraktowych, a wraz z rozbudową zasięgu naszej sieci 5G rośnie zainteresowanie urządzeniami i taryfami 5G. Zapewniają one jeszcze więcej możliwości, m.in. w dostępie do cyfrowej rozrywki, w tym naszych treści TV i serwisów online – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.
Wszystkie powyższe dane obejmują wyniki Netii oraz Premium Mobile.
Strategia 2023+ z nowym filarem Czystej Energii
Od wielu lat Grupa Polsat Plus skutecznie rozwija obszar Telekomunikacji oraz Kontentu. W grudniu ub.r. ogłosiła
Strategię 2023+, która usystematyzowała dalsze kierunki jej rozwoju oraz rozszerzyła dotychczasową działalność operacyjną o nowy obszar –
Czystą Energię. Nowy filar ma otworzyć możliwości generowania dodatkowego strumienia przychodów oraz przynieść realne społeczne korzyści, m.in. dzięki istotnej redukcji emisji gazów cieplarnianych.
– Polska stoi przed gigantycznym wyzwaniem transformacji energetycznej. Wciąż około 70 proc. energii w naszym kraju produkowane jest z węgla, co niesie ze sobą ogromne koszty społeczne. W związku z tym stawiamy sobie ambitne wyzwanie – obok takich usług codziennego użytku jak telefon, Internet czy telewizja chcemy dostarczać Polakom tanią i czystą energię. Dlatego została ona jednym z trzech filarów ogłoszonej przez nas Strategii 2023+ – mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.
Tania i czysta energia jest kolejnym produktem, który wpisuje się w strategię multiplay Grupy Polsat Plus. Jej założeniem jest dostarczanie wszystkich niezbędnych usług dla domu –
Internetu stacjonarnego w technologiach światłowodowych, Internetu domowego LTE, Internetu mobilnego 5G i LTE, telewizji satelitarnej, kablowej IPTV i internetowej OTT z dekoderem, telefonii mobilnej i stacjonarnej, a wkrótce także
zielonej energii.
– Rozwinięciem naszej strategii multiplay są inwestycje w czystą energię i zielony wodór. Postawiliśmy sobie ambitny cel zbudowania 1000 MW mocy produkcyjnej czystej nisko- i zeroemisyjnej energii. Będziemy ją w szczególności produkować ze słońca, wiatru, biomasy, jak również z termicznej obróbki odpadów. Jednocześnie zaczynamy rozwijać pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Będziemy produkować wodór z czystej energii, przewozić go, magazynować, dystrybuować, a jednocześnie tworzyć produkty dla użytkownika końcowego. Zbudowaliśmy już prototyp autobusu wodorowego, który jest w trakcie homologacji, i przygotowujemy budowę fabryki autobusów. W efekcie tych działań przyczynimy się do obniżenia emisji CO2 w polskiej gospodarce aż o ponad 2 mln ton rocznie – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.
Założenia Strategii 2023+:
- Kontynuacja budowy sieci 5G wspólnie z Cellnex.
- Oferowanie usług 5G do 600 Mb/s i poszerzanie dostępności oferty światłowodowej. Dla każdego. Wszędzie.
- Konsekwentne skupianie się na budowie wartości klienta (ARPU).
- Inwestowanie w atrakcyjny kontent na potrzeby oferty IPTV/DTH oraz rozwijanie oferty Polsat Box Go.
- Przejęcie aktywów PAK PCE celem możliwie szybkiej budowy aktywów produkujących czystą energię i zielony wodór.
- Wypracowanie i przedstawienie koncepcji rozwoju w kolejnych latach projektu Port Praski.
- Zaaranżowanie umowy finansowania celem realizacji założeń Strategii 2023+.
- Dążenie do utrzymania wysokich marż i wysokiego poziomu FCF z działalności TMT, celem kontynuacji wypłaty atrakcyjnej dywidendy dla akcjonariuszy.
Plus 5G
W lipcu 2021 roku Grupa Polsat Plus sfinalizowała strategiczną współpracę z
Cellnex Telecom. W zasięgu sieci 5G Plusa mieszka już
ponad 19 mln osób, czyli więcej niż połowa mieszkańców Polski. Liczba stacji 5G Plusa wzrosła do
3 tys., zapewniając zasięg 5G w
800 miejscowościach w całej Polsce. Sieć 5G Plusa, jako jedyna w kraju, działa w paśmie
2600 MHz TDD, wydzielonym tylko na potrzeby tej technologii. Rozwiązanie to sprawia, że Plus oferuje maksymalną szybkość technologiczną
do 600 Mb/s.
Rebranding kluczowych marek
2021 rok to czas zmian wizerunkowych Grupy Polsat Plus, która wprowadziła
nową identyfikację wizualną najważniejszych marek i strategiczne zmiany w komunikacji marketingowej. Nowe, spójne graficznie logotypy otrzymały marki Plus i Polsat,
marka Polsat Box zastąpiła markę Cyfrowy Polsat, a serwisy Ipla i Cyfrowy Polsat Go zostały połączone w jeden serwis o nowej nazwie
Polsat Box Go. Powstał nowy, bezpłatny (z reklamami) serwis
Polsat Go z treściami Telewizji Polsat. Grupa zyskała nową nazwę –
Grupa Polsat Plus i swoje logo. Wprowadzono wspólne i spójne hasło „Ty rządzisz. Wybierz swoje wszystko.” i charakterystyczne motywy graficzne nowych marek.
Rynek TV i wydawców internetowych
Grupa Polsat Plus, tworząca unikalne polskie treści, ma silną pozycję na rynku nadawców telewizyjnych i wydawców internetowych. Telewizja Polsat, która dostarcza
39 kanałów telewizyjnych, jest w gronie najchętniej oglądanych stacji i – zgodnie ze swoimi założeniami strategicznymi – utrzymuje udziały w rynku na poziomie
23-25 proc. Z kolei
Grupa Polsat-Interia zajmuje silną pozycję w gronie trzech największych krajowych graczy w obszarze serwisów internetowych.
– Nasze kanały pozostają w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej z udziałem na poziomie 24 proc. w skali roku. Nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu rosły w zeszłym roku szybciej niż cały rynek reklamy TV, w efekcie czego nasz udział w rynku wzrósł do poziomu 28,6 proc. – mówi Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus.
– Jesteśmy również wiodącym graczem na rynku mediów internetowych. Efektywnie wykorzystujemy synergie kontentowe, dzięki czemu portale naszej Grupy odwiedza co miesiąc 20,5 mln użytkowników, którzy generują 2 mld odsłon. Grupa Polsat-Interia zajmuje silne miejsce w trójce największych polskich portali horyzontalnych – dodaje.
Przychody i wynik EBITDA
Przychody Grupy Polsat Plus za 2021 wzrosły o 5 proc., osiągając wynik blisko
12,5 mld zł. Skorygowany wynik EBITDA
1) wyniósł
3,65 mld zł, a wolne przepływy pieniężne rosną, osiągając wysoki poziom ponad
1,44 mld zł w ujęciu 12-miesięcznym. Wskaźnik całkowitego zadłużenia zmniejszył się do poziomu
1,01x (dług netto/EBITDA LTM).
– To był bardzo udany rok pod względem wyników finansowych. Szczególnie cieszy mnie wzrost naszych przychodów detalicznych o niemal 300 mln zł, co najdobitniej obrazuje sukces naszej strategii multiplay. Jednocześnie segment mediowy uzyskał historycznie rekordowy wynik EBITDA, wyraźnie przekraczający pułap 600 mln zł – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.
– Zgodnie z naszą obietnicą utrzymaliśmy wysokie marże oraz wysoki poziom generowanej gotówki. Wraz z wpływami ze zbycia Polkomtelu Infrastruktura pozwoliło nam to na realizację wszystkich ubiegłorocznych planów. Przeprowadziliśmy kolejne projekty akwizycyjne, wypłaciliśmy rekordową dywidendę w wysokości 767 mln zł oraz istotnie zredukowaliśmy zadłużenie. Jednocześnie zyskaliśmy przestrzeń do realizacji ambitnych założeń Strategii 2023+ – dodaje.
Najważniejsze dane operacyjne za 2021 rok dla segmentu usług B2C i B2B:
- Łącznie Grupa Polsat Plus świadczy ponad 20 mln usług telewizji, Internetu i telefonii.
- Liczba klientów usług multiplay wzrosła o 88 tys. r/r (4 proc.) do 2,46 mln.
- Liczba usług kontraktowych u klientów B2C wzrosła o 296 tys. (2 proc.) r/r do 13,47 mln.
- Średniomiesięczny przychód od klienta kontraktowego (ARPU) dla usług B2C wzrósł do 69,1 zł (+4,4 proc. r/r).
- Wskaźnik odejść klientów B2C (churn) jest na niezmiennie niskim poziomie 6,9 proc. w skali roku.
- Liczba usług prepaid wyniosła 2,67 mln, a ich ARPU wzrosło o 5,1 proc. r/r, do poziomu 16,6 zł.
- Klienci Cyfrowego Polsatu i Plusa przetransferowali w 2021 roku ok. 1,8 EB danych (wzrost o 17 proc. r/r).
- Łączna liczba klientów B2B wynosi ok. 70 tys., a każdy z nich generuje średniomiesięcznie 1,4 tys. zł przychodu.
Najważniejsze dane operacyjne dla segmentu mediowego:
- Kanały Grupy Telewizji Polsat były w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,2 proc. w IV kw. (9 proc. kanału głównego oraz 14,2 proc. kanałów tematycznych) i 24 proc. w całym 2021 roku (9 proc. kanału głównego oraz 15 proc. kanałów tematycznych).
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły w całym roku szybciej niż rynek reklamy TV. W IV kw. zwiększyły się do 402 mln zł (o 1,6 proc. r/r), a udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 28 proc. W całym 2021 roku wzrosły o 13,2 proc. do 1,272 mld zł, a udział w rynku reklamy telewizyjnej zwiększył się do 28,6 proc.
- Wiodąca pozycja Grupy Polsat-Interia na rynku wydawców internetowych – 20,5 mln realnych użytkowników oraz ponad 2 mld odsłon serwisów internetowych Grupy miesięcznie.
1) EBITDA z pominięciem EBITDA NetCo, jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn) oraz jednorazowego zysku ze sprzedaży NetCo.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.