Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Orange TV
Spośród
955 tys. klientów
Orange TV na koniec 2022 roku,
821 tys. korzystało z IPTV, a
135 tys. z DTH. Ta druga usługa jest efektem współpracy z
CANAL+ Polska, bowiem Orange Polska nie dzierżawi na satelicie żadnej pojemności.
Liczba klientów
Orange TV spadła w czwartym kwartale o niecałe 8 tys., na co złożył się
wzrost o 27 tys. liczby klientów IPTV i spadek liczby klientów DTH o 34 tys. W skali roku był to spadek o 40 tys. (+111 tys. dla IPTV i i151 tys. dla DTH).
Orange Światłowód i telefonia komórkowa
W zasięgu
Orange Światłowodu, który jest obecnie rozwijany głównie poprzez współpracę z innymi operatorami, jest już
7,073 mln gospodarstw domowych (wzrost o 316 tys. w IV kwartale i o 1,139 mln w całym 2022 roku). Firma już dziś osiągnęła założony w strategii .Grow próg 7-8 mln gospodarstw w zasięgu na koniec roku 2024. To znaczy, że Orange Światłowód dociera do niemal połowy gospodarstw domowych w kraju. W ubiegłym roku przybyło 226 tys. klientów korzystających ze światłowodu Orange, a w IV kwartale 51 tys. do liczby
1,171 mln gospodarstw domowych.
Z całego pakietu usług od Orange dla domu korzysta już
1,625 mln gospodarstw domowych, 73 tys. więcej niż rok wcześniej i 31 tys. więcej niż trzy miesiące wcześniej.
Klienci chętnie wybierają także usługi mobilne od Orange - w minionym roku przybyło 299 tys. użytkowników abonamentowych usług głosowych (57 tys. w IV kwartale), do liczby
8,723 mln.
Kluczowe wyniki finansowe
Pomimo trudnego otoczenia gospodarczego, firma osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe.
Przychody wzrosły łącznie o 4,7 proc. rok do roku do 12,488 mld zł. Jak informuje Orange, to między innymi rezultat dobrych wyników kluczowych usług telekomunikacyjnych (usługi mobilne, internet oraz konwergencja) - przychody z nich wzrosły o ponad 6 proc., a także wzrostu przychodów z usług ICT, które wspierają sprzedaż dla klientów biznesowych, o 23 proc. w skali roku. Kolejnym pozytywnym elementem był rozwój współpracy z innymi operatorami dotyczącej dostępu do infrastruktury, która przekłada na coraz lepsze jej wykorzystanie, a także rosnące przychody z tego biznesu.
Wzrost
rentowności operacyjnej EBITDAaL sięgnął niemal 4 proc. rok do roku do wyniku
3,078 mld zł. Co ważne ma on zdrowe podstawy, ponieważ wynika ze wzrostu przychodów, a nie oszczędności kosztowych, informuje Orange. Ponad 70-proc. wzrost kosztów energii został w większości skompensowany poprzez ograniczenie kosztów w innych obszarach. W tym roku, dzięki kontraktom zabezpieczającym 75 proc. udział zielonej energii w zapotrzebowaniu, wpływ rosnących cen energii na biznes powinien być zdecydowanie mniejszy, informuje Orange.
Zysk netto za rok 2022 wyniósł 724 mln zł. Porównując go do zysku netto rok wcześniej, po wyłączeniu jednorazowego zysku ze sprzedaży udziałów w Światłowód Inwestycje w 2021, jest to wynik wyraźnie - bo o ponad 450 mln zł - lepszy.
Dobre wyniki i mocny bilans finansowy pozwalają zarządowi zarekomendować
wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy w wysokości 0,35 zł na akcję.
Cyfrowa transformacja i odpowiedzialny rozwój - zgodnie z założeniami strategii .Grow
Strategia .Grow zakłada także cyfrową transformację firmy, wdrażanie nowych, digitalnych narzędzi dla klientów. Korzystają z nich oni coraz częściej: w 2022 roku podpisano
o 20 proc. więcej umów online niż rok wcześniej, liczba użytkowników
Orange Flex - oferty komórkowej w aplikacji - wzrosła o 64 proc. Połowa klientów korzysta już z aplikacji
Mój Orange.
Rozwijając swoją działalność firma ogranicza swój wpływ na środowisko - tylko w 2022 roku zredukowała emisje CO
2 o 14 proc., a łącznie od 2015 roku aż o 38 proc. Odnawialne źródła energii stanowiły w 2022 roku 12 proc. energii zużywanej przez firmę. Na ten rok Orange Polska zabezpieczył aż 75-proc. udział energii odnawialnej w swoim miksie energetycznym. Te działania pozwolą firmie osiągnąć założone cele klimatyczne.
Ubiegły rok upłynął także pod znakiem kryzysu humanitarnego spowodowanego wojną w Ukrainie. W ośrodkach Orange Polska znalazło schronienie
ponad 800 uchodźców, aktywowano ponad 1 mln pakietów ze specjalną ofertą dla osób uciekających przed wojną. Na pomoc ruszyli wolontariusze Orange - ponad 1000 osób zrealizowało około 130 projektów pomocowych dzięki grantom Fundacji Orange.
Operator wspiera działanie telefonu alarmowego dla dzieci i młodzieży z Ukrainy potrzebujących pomocy psychologicznej, prowadzonego wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.
– Jesteśmy na półmetku realizacji naszej strategii .Grow i już dziś mogę powiedzieć, że pomimo wyjątkowo trudnego otoczenia gospodarczego przekroczyliśmy istotne kamienie milowe na naszej ścieżce wzrostu. Nasze kluczowe usługi kierowane do klientów indywidualnych rozwijają się stabilnie, bardzo dobre wyniki osiągamy na rynku biznesowym, zwłaszcza z usług IT i Smart City. Dzięki nowemu otwarciu na współpracę z innymi operatorami dynamicznie rośniemy na rynku hurtowym. Konsekwentnie uzyskujemy wyniki finansowe zgodne z planem: w ubiegłym roku EBITDAaL podnieśliśmy o blisko 4 proc., a przychody o prawie 5 proc.
Dzięki intensywnej pracy ograniczamy nasz wpływ na środowisko: już w tym roku przekroczymy nasz cel udziału co najmniej 60 proc. energii odnawialnej w całości miksu, a o 38 proc. zredukowaliśmy nasze emisje względem 2015 roku. Stawiamy na różnorodność, dziś już 37 proc. spośród menedżerów w Orange Polska to kobiety. Tym samym zrealizowaliśmy z wyprzedzeniem wszystkie nasze zobowiązania z zakresu ESG.
To rezultat zaangażowania i pracy wszystkich zespołów Orange Polska. Dzięki otwartości i współpracy naszych ludzi możemy zmieniać się w bardziej cyfrową i zwinną organizację. Wszystko to, pomimo trudnych warunków makroekonomicznych, pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość
– powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.