reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Grupa Polsat Plus ze wzrostem ARPU

dodano: 2023-11-08 17:43
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Grupa Polsat Plus/satkurier.pl

Grupa Polsat Plus W III kwartale 2023 r. Grupa Polsat Plus rozwijała się w każdym segmencie działalności: wprowadziła 5G Ultra o prędkości do 1 Gb/s, światłowód Netii przyspieszył do 2 Gb/s, Telewizja Polsat nabyła prawa do rozgrywek ligowych w piłce ręcznej, a w serwisie Polsat Box Go pojawił się nowy pakiet Start w cenie 30 zł za rok. Uruchomione zostały pierwsze w Polsce ogólnodostępne stacje tankowania wodoru, a farmy wiatrowe w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim rozpoczęły produkcję energii.

Grupa Polsat Plus
Grupa Polsat Plus


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najważniejsze wydarzenia dla Grupy Polsat Plus w III kwartale 2023 r.:
  • 5G Ultra to nowość dla klientów Plusa – maksymalna prędkość pobierania danych w sieci 5G Plusa wzrosła do 1 Gb/s, w zasięgu 5G Ultra jest ponad 4,2 mln mieszkańców Polski, a w sumie w zasięgu 5G jest 20 mln osób.
  • Google Cloud oraz Grupa Polsat Plus ogłosiły strategiczne partnerstwo, w ramach którego Google podpisze swoją pierwszą w Polsce umowę na zakup czystej i zielonej energii elektrycznej, wyprodukowanej przez farmę wiatrową Przyrów (Grupa zawarła też umowę finansowania bankowego dla projektu budowy tej farmy). Umowa PPA będzie obowiązywać na okres 10 lat. Grupa Polsat Plus, dzięki zastosowaniu rozwiązań chmury Google Cloud, przyspieszy swój rozwój technologiczny i transformację cyfrową.
  • Nabycie pakietu kontrolnego w spółce PAK-PCE, poprzez którą Grupa Polsat Plus realizuje projekty w obszarze czystej energii i zielonego wodoru. Już w III kwartale nowy segment wygenerował 26 mln zł zysku EBITDA.
  • Zbycie pakietu ok. 13% akcji Asseco Poland za kwotę 851 mln zł.
  • Netia rozpędza światłowód do 2 Gb/s – aż do 2 Gb/s pobierania (download) i aż do 1 Gb/s wysyłania danych (upload), to najwyższa prędkość spośród aktualnie dostępnych w ofercie operatorów ogólnopolskich.
  • Serwis streamingowy Polsat Box Go uruchomił nowy pakiet o nazwie Start w promocyjnej cenie tylko 30 zł za cały rok, czyli 2,5 zł miesięcznie. Pakiet Polsat Box Go Start oferuje dostęp do ponad 40 tysięcy godzin ulubionych seriali, reality shows, wyjątkowej rozrywki i wielu ekscytujących nowości z ponad 20 kanałów Telewizji Polsat.
  • Grupa Polsat Plus wzmocniła pozycję w segmencie mediowym – nabyła większościowy udział w spółkach, do których należą serwis naEkranie.pl oraz 3 kanały TV 4fun – 4fun.tv, 4fun Kids i 4fun Dance.
  • Telewizja Polsat podpisała umowę na transmisje meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet w piłce ręcznej przez najbliższe 7 sezonów – do 2030 r.
  • Polski Komitet Olimpijski i Grupa Polsat Plus zawarły porozumienie, dzięki któremu Grupa Polsat Plus i należąca do niej sieć Plus będą Sponsorem Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Olimpijskiej Reprezentacji Polski. Plus będzie wspierał polskich olimpijczyków w ciągu najbliższych 4 lat, w tym podczas Igrzysk XXXIII Olimpiady Paryż 2024 oraz XXV Zimowych Igrzysk Olimpijskich Mediolan-Cortina d’Ampezzo 2026.
 

– Sieć 5G Plusa przyspieszyła do 1 Gb/s, czyli do prędkości światłowodu. Dzięki częstotliwości 3,6 GHz [Grupa wygrała blok A w paśmie 3,6 GHz za cenę wywoławczą 450 mln zł - przyp. red.] będziemy dalej rozwijać nasze 5G. Agregacja nowego pasma z już użytkowanymi pozwoli zaoferować klientom jeszcze szybsze i lepsze 5G. Partnerstwo z Google Cloud to z kolei nowe możliwości rozwoju dla naszej Grupy w oparciu o rozwiązania chmurowe. Uruchomiliśmy też nowe projekty z segmentu zielonej energii, dynamicznie realizując naszą Strategię 2023+ w tym obszarze – podsumowuje Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.


Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay

Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a blisko 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług Polsatu Box i Plusa.

Na koniec września 2023 r. Grupa Polsat Plus oferowała 13,054 mln usług kontraktowych B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych; 30.06.2023: 13,083 mln; spadek w trzecim kwartale o 29 tys.).

Liczba RGU dla usług kontraktowych B2C płatnej telewizji Grupy Polsat Plus wyniosła 4,863 mln (30.06.2023: 4,895 mln), zmniejszając się w trzecim kwartale 2023 r. o 32 tys., natomiast w skali roku o 243 tys. Wskaźnik nasycenia RGU na klienta B2C niezmiennie wyniósł 2,24x.

Jak informuje Grupa, spadek ten jest efektem głównie repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania serwisów wideo online oraz mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej, co jest częściowo kompensowane rosnącą popularnością telewizji internetowej (IPTV/OTT).

Ponadto Grupa świadczyła 6,213 mln usług kontraktowych B2C telefonii komórkowej (30.06.2023: 6,218 mln; spadek o 5 tys.) oraz 1,978 mln Internetu (30.06.2023: 1,97 mln; wzrost o 8 tys.).

Grupa miała na koniec marca br. 5,82 mln klientów kontraktowych B2C (30.06.2023: 5,848 mln, spadek o 28 tys.) oraz 68,8 tys. klientów kontraktowych B2B (business-to-business - segment klientów biznesowych; 30.06.2023: 69 tys.; nieznaczny spadek).

Przychód od klienta kontraktowego (ARPU) wzrósł o 1,70 zł do 73,50 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) nieznacznie wzrósł do 7,5%. Praktycznie nie zmieniło się ARPU usług przedpłaconych - wzrosło o 0,10 zł do 17,90 zł. ARPU dla segmentu B2B wyniosło 1,456 tys. zł (spadek w III kwartale o 7 zł).

Grupa Polsat Plus odnotowała również 2,805 mln usług przedpłaconych (30.06.2023: 2,656 mln; wzrost o 149 tys.), w tym 195 tys. usług przedpłaconych płatnej telewizji (30.06.2023: 79 tys.; wzrost o 116 tys.), 2,582 mln telefonii komórkowej (30.06.2023: 2,548 mln; wzrost o 34 tys.) oraz 28 tys. Internetu mobilnego (30.06.2023: 29 tys.; nieznaczny spadek). Jak informuje Grupa, wzrost liczby przedpłaconych usług płatnej telewizji wynikał z wprowadzenia nowej oferty Polsat Box Go Start.

Liczba klientów usług multiplay (pakietowych) spadła o 5 tys. do 2,445 mln. Liczba RGU posiadanych przez tych klientów wyniosła 7,397 mln. Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay praktycznie nie zmienił się i wyniósł 42%.
 

– Mamy wysoką bazę klientów multiplay pomimo niekorzystnych warunków rynkowych. Z naszych ofert multiplay korzysta blisko 2,5 mln abonentów, czyli 42% wszystkich naszych klientów – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. – Dzięki konsekwentnej realizacji strategii multiplay i popularyzacji 5G ARPU w segmentach klientów kontraktowych i B2B rośnie, a wskaźnik odejść klientów utrzymuje się na niskim poziomie 7,5%. Z kolei partnerstwo z Google pozwoli nam zaoferować – przede wszystkim za pośrednictwem wyspecjalizowanych w dostarczaniu rozwiązań chmurowych spółek Netia i Oktawave – rozwiązania bazujące na Google Cloud, zwłaszcza klientom biznesowym naszej Grupy – dodaje.

Grupa Polsat Plus obsługuje blisko 70 tys. klientów B2B. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie usług komunikacyjnych i teleinformatycznych średni przychód od tych klientów wzrósł rok do roku o 2,2% do blisko 1,5 tys. zł miesięcznie.

Segment mediowy: telewizja i online – rozwój portfolio

Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w III kwartale br. wyniosła 22,2% – 7,2% kanału głównego Polsat i 15% kanałów tematycznych, a w okresie 9 miesięcy – 22%, w tym 7,7% kanału głównego Polsat i 14,3% kanałów tematycznych. Jak informuje Grupa, wyniki oglądalności są zgodne ze strategią pomimo niekorzystnego wpływu refarmingu do standardu DVB-T2.

Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu w III kwartale br. wzrosły o 4,7% do 288 mln zł, a udział w rynku reklamy TV wyniósł 29%. W ciągu 9 miesięcy przychody zwiększyły się o 4,4% do 917 mln zł, a udział w rynku reklamy TV i sponsoringu osiągnął poziom 28,6%.

Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało co miesiąc średnio 20,5 mln użytkowników, którzy generowali 1,944 mld odsłon stron.
 

– Wyniki oglądalności naszych kanałów zarówno w III kwartale, jak i okresie 9 miesięcy były zgodne z naszą strategią, a przychody z reklamy TV rosły w obydwu okresach w średnim jednocyfrowym tempie, w wyniku czego zanotowaliśmy wysoki udział w rynku reklamy TV – mówi Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. – Wraz z zakupem 3 stacji 4fun poszerzyliśmy portfolio kanałów TV do 42. Dzięki rozwojowi Interia.pl i dołączeniu do naszej Grupy portalu naEkranie.pl kontynuujemy budowę naszej wiodącej pozycji na rynku wydawców internetowych – dodaje.

Szybki rozwój projektów w segmencie zielonej energii

Grupa Polsat Plus dynamicznie realizuje inicjatywy związane z produkcją czystej energii i budową pełnego łańcucha gospodarki wodorowej.
W połowie III kwartału produkcję energii rozpoczęły farmy wiatrowe w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim (o łącznej zainstalowanej mocy 27,1 MW i szacowanej rocznej produkcji 98 GWh). Zakończyła się rozbudowa farmy słonecznej w Brudzewie (o dodatkowe 12,4 MWp), która ma teraz moc 82,4 MWp (wcześniej 70 MWp).

W III kwartale zostało wyprodukowanych 191 GWh zielonej energii: 28 GWh ze słońca, pierwsze 6 GWh z wiatru oraz 157 GWh z biomasy. Została ona sprzedana po średniej cenie 748 zł/MWh.

W Warszawie i Rybniku zostały uruchomione pierwsze w Polsce ogólnodostępne stacje tankowania wodoru dla aut osobowych i autobusów. Kolejne powstają w Gdańsku i Gdyni (I połowa 2024 r.), a Wrocław i Lublin to następne dwa miasta na mapie inwestycji realizowanych wspólnie przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Sieć tankowania wodoru powstaje pod marką NESO. Nazwa pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”.

W Świdniku zakończyła się budowa fabryki autobusów wodorowych Grupy Polsat Plus i ZE PAK. 20 NesoBusów jeszcze w tym roku zostanie dostarczonych do Rybnika, a 10 w przyszłym roku do Gdańska.
 

– Dynamicznie realizujemy Strategię 2023+ w segmencie zielonej energii. W niecałe dwa lata uruchomiliśmy 27 MW farm wiatrowych w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim. Dobudowaliśmy kolejne 12,4 MWp do farmy fotowoltaicznej w Brudzewie, która ma teraz moc 82,4 MWp. Zainstalowaliśmy już 23 z 33 turbin na farmie w Człuchowie, której moc to 72,6 MW, a uruchomienie planowane jest już w II kwartale 2024 r. Dzisiaj mamy już zainstalowaną łączną moc 215 MW i tylko w III kwartale wyprodukowaliśmy i sprzedaliśmy 191 GWh zielonej energii – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. – Dynamicznie budujemy łańcuch wartości gospodarki opartej na zielonym wodorze. Zainstalowaliśmy 2,5-megawatowy elektrolizer. W Warszawie i Rybniku uruchomiliśmy pierwsze w Polsce ogólnodostępne stacje tankownia wodoru. Uruchomiona została także nasza fabryka autobusów wodorowych w Świdniku, która ma możliwość produkcji ok. 100 sztuk rocznie. Jeszcze w tym roku 20 NesoBusów trafi do Rybnika, a kolejnych 10 w przyszłym roku do Gdańska – dodaje.

 

Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus – wzrost przychodów

Przychody Grupy Polsat Plus, wsparte konsolidacją wyników Grupy PAK-PCE, wzrosły w III kwartale br. rok do roku o 5,6% do 3,456 mld zł (wyłączając wpływ konsolidacji Grupy PAK-PCE, przychody Grupy wyniosły 3,159 mln zł, notując spadek o 3,4%). Koszty Grupy wyniosły 3,165 mln zł i wzrosły o 10 proc. (wyłączając wpływ konsolidacji wyników Grupy PAK-PCE, koszty operacyjne wyniosły 2,881 mln zł i były stabilne).

Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 775 mln zł (spadek o 7,7%), przy marży EBITDA na poziomie 22,4%. Zysk netto wyniósł 102 mln zł (spadek o 55,8 proc.). Spadek ten spowodowany był m.in. istotnie wyższymi kosztami obsługi zadłużenia. Dodatkowo, na poziom zysku netto wpływ miało ujęcie podatku dochodowego po wyższej niż ustawowa stopie podatkowej.

Skorygowane wolne przepływy pieniężne w okresie 12 mies. były na poziomie 479 mln zł (wykazując spadek o 37,6% w stosunku do wyniku uzyskanego w IV kwartale 2022 r.), a wskaźnik całkowitego zadłużenia wyniósł 3,4x (dług netto/EBITDA LTM, z wyłączaniem finansowania projektowego).
 

– Jest to pierwszy kwartał, kiedy konsolidujemy wyniki Grupy PAK-PCE i już widzimy pozytywny wpływ nowego segmentu zielonej energii, którego udział w skonsolidowanych przychodach Grupy wyniósł 296 mln zł. Rosły też przychody w segmencie mediowym, głównie dzięki rosnącym przychodom z reklamy i sponsoringu. Naszym priorytetem jest skuteczne zarządzenie finansami, tak aby szybko i efektywnie realizować inwestycje zaplanowane w ramach Strategii 2023+ – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i wiceprezes ds. finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus. – Z sukcesem przeprowadziliśmy kolejną emisję obligacji powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju o wartości 820 mln zł, a w sumie mamy w obrocie zielone obligacje o łącznej wartości 3,5 mld zł – dodaje.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Spycat Mini V2

Spycat Mini V2  - mały, tani odbiornik satelitarny HD w...

219 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ ZERO 4K

Vu+ ZERO 4K - najtańszy odbiornik Ultra HD od koreańskiego...

669 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX R 4K

Homatics BOX R to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy Homatics...

319 zł Więcej...