dodano: 2024-03-19 20:51 | aktualizacja:
2024-03-20 11:23
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: Wavemaker
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Współpraca operatorów pay-tv z platformami streamingowymi ma sens
Jak wynika z badania VideoTrack 8, coraz większy odsetek klientów segmentu SVOD kupuje lub otrzymuje dostęp do serwisu streamingowego w ramach abonamentu w kablówce, platformie satelitarnej albo w ramach pakietu telefonii. Jest tak obecnie sprzedawana
co trzecia subskrypcja w Polsce, a model ten cieszy się największą popularnością wśród pokolenia 55+, tzw. silverów.
To właśnie najstarszemu pokoleniu klientów SVOD najbardziej odpowiadają roczne subskrypcje, typowe dla ich umów z operatorami płatnej telewizji. Wygoda tej formy zakupu i atrakcyjne warunki cenowe są głównymi motywatorami dla silverów kupujących u operatorów subskrypcje VOD.
SVOD popularne, TVOD coraz mniej
Blisko 70 proc. polskich widzów internetowych* zdarza się płacić za streaming. Najczęściej to osoby w wieku 25-44 lat, nieco częściej klienci płatnej telewizji, choć to wśród widzów telewizji naziemnej – wcześniej mniej aktywnych na tym polu – najmocniej wzrosła w minionym roku skłonność do płacenia.
Zdecydowana większość płacących widzów internetowych preferuje model subskrypcji. Miesięczne i roczne subskrypcje (te ostatnie zyskują na popularności) deklasują inne formy płatnego dostępu, skądinąd – coraz rzadziej w Polsce proponowane przez serwisy streamingowe. Np. mało rozpowszechniony
model TVOD, czyli jednorazowej płatności za odcinek serialu czy film (wypożyczenie), ledwie 3 proc. widzów internetowych uznaje za najlepszy sposób płatnego dostępu – to ponad 10-krotny spadek na przestrzeni ostatnich 6 lat.
Opisane preferencje są efektem rozwijanych w Polsce przez serwisy streamingowe modeli biznesowych. Znakomita część marek działa dziś nad Wisłą w modelu SVOD, oferując widzom dostęp do programów w ramach płatnej subskrypcji.
Netflix marką pierwszego wyboru, Prime Video zyskuje
Królem segmentu SVOD pozostaje Netflix, marka pierwszego wyboru i... ostatnia, z jakiej widzowie by zrezygnowali. Pytani o subskrypcję, którą zostawiliby sobie gdyby musieli ograniczyć się do jednego serwisu streamingowego, 57 polskich klientów SVOD kupujących więcej niż jedną subskrypcję, wskazuje właśnie Netflix.
Na uwagę w tak ujętym rankingu zasługuje też wzrost Prime Video – w 2023 roku nieobecny w top 5 najważniejszych dla klientów SVOD marek. Prime, który awansował także w innych badanych przez Wavemaker wymiarach, w dużej mierze zawdzięcza swoją pozycję atrakcyjnej cenie. W połączeniu z ciekawą ofertą i pierwszymi lokalnymi inwestycjami platformy Amazona, a także – podwyżkami cen subskrypcji w konkurencyjnych serwisach streamingowych, cena subskrypcji w Prime Video jest dziś nawet większym wabikiem dla klientów SVOD.
Współdzielenie konta traci
Strategia biznesowa Netflixa, jako największego gracza w segmencie, rzutuje na obraz całego rynku streamingu. Decyzja serwisu o ograniczeniu możliwości dzielenia się dostępem do konta wpłynęła np. na
istotny wzrost odsetka samodzielnie kupowanych subskrypcji i rozbicie tzw. spółdzielni subskrypcyjnych. Nadal są one powszechne wśród nastolatków i młodych dorosłych (wśród 16-24-latków ok. 60 proc. dzieli się dostępami do subskrypcji VOD), ale już nie tak jak w kilku ostatnich latach.
Widzowie chcieliby korzystać z tańszych subskrypcji z reklamami
Netflix w Polsce nie zaproponował dotąd – tak jak zrobił to na dojrzałych i nasyconych subskrypcjami rynkach – modelu hybrydowego, łączącego tańszą subskrypcję z koniecznością oglądania reklam. Badanie Wavemaker sugeruje jednak spore zainteresowanie takim rozwiązaniem. Pytani o scenariusz zakupu o połowę tańszej subskrypcji w Netfliksie z opcją oglądania 4 minut reklam na godzinę, niemal połowa klientów SVOD twierdzi, że
wybrałaby opcję z reklamami.
Torrenty w niszy, lecz stabilnej
Choć to serwisy streamingowe w ostatnich latach zdominowały krajobraz rynku wideo, rosnąc kosztem pobierania z sieci plików z filmami czy serialami,
torrenty** wciąż mają w Polsce swoją dość stabilną niszę. Blisko 12 proc. widzów internetowych sięga do nich w poszukiwaniu filmów i seriali, a wśród użytkowników torrentów Wavamaker identyfikuje nadreprezentację przedstawicieli średniego pokolenia. Pokolenie 30-40-latków to osoby, które swoją przygodę z oglądaniem w internecie zaczynały w czasach, gdy nie były w Polsce dostępne globalne serwisy streamingowe, a binge-watching oznaczał dla nich oglądanie ściągniętych z torrentów całych sezonów seriali. Polscy torrentowcy sięgają po filmy i seriale z serwisów hostingowych głównie ze względów cenowych. Blisko 30 proc. z nich twierdzi, że szuka na torrentach programów niedostępnych w subskrybowanych serwisach streamingowych, za które i tak za wiele już płacą.
Badanie VideoTrack 8 agencja Wavemaker realizowała na przełomie stycznia i lutego 2024 roku na próbie 1621 widzów internetowych w wieku 16+.
* Widz internetowy to osoba, która przynajmniej czasem ogląda w sieci lub pobiera z internetu filmy, seriale i inne dłuższe programy.
** Torrenty – rozproszony system służący do wymiany plików pomiędzy użytkownikami sieci.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.