reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Wywiad z Jacques Aymar de Roquefeuil

dodano: 2006-10-22 22:35 | aktualizacja: 2006-10-23 17:28
autor: Janusz Sulisz | źródło: SAT Kurier 5/2006

cyfra+logo_sk_new.jpg Przedstawiamy wywiad z Dyrektorem Zarządzającym spółki CANAL+ Cyfrowy - od 1 września 2004 jest nim Jacques Aymar de Roquefeuil. Od 1991 związany jest z Grupą CANAL+, od 1997 jako Dyrektor Generalny CANALSatellite Karaiby, gdzie odpowiadał m.in. za rozwój pierwszej platformy cyfrowej na Karaibach. Ma 48 lat. Wyższe wykształcenie zdobywał na paryskich uczelniach na Wydziale Prawa, w Instytucie Nauk Politycznych oraz w Wyższej Szkole Handlowej (HEC).



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Jaka jest w tej chwili liczba abonentów Cyfry+? Nie zwolniliście tempa?

Wręcz przeciwnie, baza abonencka CYFRY+ systematycznie i stabilnie rośnie. Rok temu mieliśmy ponad 700 tys., obecnie mamy około 850 tys. aktywnych, terminowo regulujących rachunki abonentów. Tegoroczne wyniki sprzedażowe są o 30 proc. lepsze niż w tym samym okresie zeszłego roku. Do końca grudnia już 900 tys. gospodarstw domowych będzie korzystać z CYFRY+, a nie wykluczam, że uda nam się nawet powiększyć ten wynik, szykujemy bowiem w tym roku jeszcze kilka nowości.

Jak wygląda ARPU w Cyfrze+?

Jest dla nas ważne, aby ten wskaźnik utrzymywał się na wysokim poziomie. Bo jeśli przyjrzeć się na rynku wynikom finansowym operatorów telewizyjnych, widać, że nie zawsze wysoka liczba abonentów przekłada się na rezultat finansowy. W naszym przypadku na wysokość ARPU ma wpływ nie tylko duża liczba abonentów, ale też ich lojalność oraz to, że często wybierają kompleksową, najbogatszą usługę, nie zaś podstawowy najtańszy zestaw kanałów. Wysokie ARPU przekłada się na bardzo dobre wyniki finansowe całej spółki. W pierwszej połowie 2006 roku osiągnęliśmy 80 mln zł zysku netto, a przychody firmy wyniosły 416 mln zł. Dobre wyniki gwarantują mocną pozycję rynkową i pozwalają na inwestycje w nowe technologie.

Wiele mówi się o fuzji z Cyfrowym Polsatem. Obie platformy oficjalnie zaprzeczają. Co Pan na to?

Nie prowadzimy w tej sprawie rozmów z Cyfrowym Polsatem. Jeśli wiele mówi się na ten temat na rynku, należy potraktować to tylko jako potwierdzenie słusznej opinii, że w Polsce nie ma miejsca dla kilku platform. Tendencja światowa jest odwrotna niż u nas – w innych krajach platformy się łączą. I to liderzy przejmują konkurencję, więc nasi abonenci mogą być spokojni.

Jak wpłynie połączenie francuskich platform na możliwości Cyfry+ na transponderach Hot Birda?

Francuskie platformy CanalSat i TPS otrzymały formalną zgodę na fuzję na początku września, więc ten proces dopiero się rozpoczyna i do szczegółowych ustaleń jest jeszcze daleko. Być może na początku przyszłego roku będziemy wiedzieli, czy zyskamy dodatkowe miejsce na satelicie dzięki tej fuzji. Jeśli nie, będziemy inwestować, aby mieć miejsce na kolejne planowane przez nas nowości, w tym kilka kanałów HD.

No właśnie, porozmawiajmy o HDTV.

Nie od dziś wiemy, że nowe technologie są przyszłością biznesu telewizyjnego. Już dwa lata temu mówiliśmy, że myślimy o takich ofertach, jak HDTV i w odpowiednim momencie je wprowadzimy. Zakładaliśmy wtedy, że HD i VoD wdrożymy w 2007, a w 2006 skupimy się na DSL.

CYFRA+ DSL jest już dostępna jako oferta komercyjna, jesteśmy też gotowi do wdrożenia HD, dlatego zdecydowaliśmy się wysoką rozdzielczość zaoferować abonentom CYFRY+ jeszcze w tym roku. Poza tym, że nasza ekipa nad tym pracuje, mamy też tę przewagę, że możemy korzystać z doświadczeń Grupy CANAL+, która te technologie uruchomiła już we Francji. Trzeba jednocześnie pamiętać, że na razie takie rozwiązania mają raczej znaczenie wizerunkowe, a ich upowszechnienie to dopiero kwestia przyszłości.

Aktualna liczba gospodarstw domowych z telewizorami HD, ok. 3 proc. nie pozostawia tu wątpliwości - handlowo taka oferta kierowana jest jeszcze do nielicznych. Ale w tym sensie pojawienie się ITI działa na naszą korzyść – w sytuacji gdy zamieszanie na rynku podsyca u klientów zainteresowanie nowymi produktami, to lider czerpie najwięcej korzyści. Sprzyja to szczególnie CANAL+, ponieważ wprowadzenie HD ma sens właśnie dla treści premium.

W tym roku w wysokiej rozdzielczości pokażemy rozgrywki piłkarskiej pierwszej ligi angielskiej i francuskiej oraz hity filmowe. W przyszłym roku w HD będziemy realizować polską Ekstraklasę. Także w przyszłym roku w CYFRZE+ pojawią się kolejne kanały w wysokiej rozdzielczości.

Czy zauważyliście, że najlepszymi kanałami są te tworzone przez Was – CANAL+ Sport, ale kino!, MiniMini...? Czy zamierzacie tworzyć więcej kanałów tematycznych?

Faktycznie nasze kanały są cenione, nagradzane także w Europie. Pod koniec września uruchomiliśmy już ósmy kanał w naszym portfolio – pierwszy kulinarny w Polsce – Kuchnia.tv. Już na starcie dociera do ponad miliona widzów. Oczywiście mamy dalsze plany - w przyszłym roku planujemy co najmniej jeden nowy, własny kanał. Inwestujemy też stale w ofertę premium, nie tylko w długoterminowe umowy na wyłączność z wytwórniami oraz wyłączne prawa sportowe. Jeszcze w tym roku, kiedy CANAL+ Sport zacznie nadawać w HD, CANAL+ Film, pokazujący teraz wybrane filmy w 16/9, w całości będzie nadawał w tym formacie.

Czy szukacie nowych pól eksploatacji dla platformy?

Owszem, inwestujemy w nowoczesne technologie jako dodatkowe drogi dystrybucji, ale też pracujemy nad nowymi serwisami. Wprowadziliśmy już jako pierwsi, komplementarnie do naszej oferty satelitarnej, telewizję przez DSL w Videostradzie tp. Dystrybuujemy też nasze kanały w ramach mobile TV w sieci Orange. W przyszłym roku planujemy zaś wprowadzenie nowego serwisu w oparciu o rozwiązania VoD.

A co z piractwem? Będzie wymiana kart?

Zawsze traktujemy ten problem poważnie, bo chodzi przecież o kradzież. Stale monitorujemy sytuację i w razie czego w odpowiedniej chwili reagujemy. Np. pod koniec września zablokowaliśmy karty K3. Tak, rozważamy wymianę kart, jeśli będzie taka potrzeba.

Co sądzicie o ofercie N?

Przed ITI stoi trudne wyzwanie gonienia istniejących platform. Płatna telewizja to zupełnie inne przedsięwzięcie niż nadawanie kanałów telewizyjnych, to trudny i kosztowny biznes, w którym ogromnie liczy się doświadczenie, szczególnie jeśli chodzi o szeroko pojętą obsługę abonentów. Jeśli zaś mówimy o ofercie „n”, zdecydowanie na wyrost nazwano ją “rewolucją” – ITI nie zaproponował nic, nad czym byśmy nie pracowali.

Sam PVR jest od dość dawna dostępny na polskim rynku, a EPG i tego typu usługi w CYFRZE+ są standardem od 1998 roku. Dla większości widzów dodatkowe usługi nie są przy tym tak ważne jak zawartość programowa, a oferta nowej platformy jest pod tym względem dużo uboższa od naszej. To raczej konkurencja dla sieci kablowych niż dla platform. Z punktu widzenia widza istotnym minusem „n” jest i będzie na pewno brak treści premium. Oba istniejące w Polsce kanały premium dostępne są tylko w CYFRZE+ (CANAL+ i HBO), która oferuje w sumie aż 17 kanałów na wyłączność.

Całość wywiadu tylko w drukowanej wersji magazynu SAT Kurier 5/2006 - zapraszamy do kiosków RUCH-u, Kolportera i EMPiK oraz dobrych firm tv-sat.




Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii CYFRA+


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C

Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...

539 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C Opticum AX LION NS H.265 HEVC

Najnowszy hybrydowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki Opticum firmy AX...

109 zł Więcej...

Google TV Next 4K Stick HDMI

Google TV Next 4K Stick HDMI to ciekawy i wydajny...

339 zł Więcej...