reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Cyfrowy Polsat pod koniec 2008 miał 2,727 mln abonentów

dodano: 2009-02-26 10:24 | aktualizacja: 2009-02-26 12:30
autor: Janusz Sulisz | źródło: cp

CyfrowyPolsat_X2006_sk.jpg Spółka Cyfrowy Polsat, największa płatna cyfrowa platforma satelitarna w Polsce, ogłosiła wyniki finansowe za czwarty kwartał 2008 r. W poprzednim roku liczba abonentów DTH wzrosła o 659 tys. (czyli 32 proc.) do 2,727 mln. Natomiast przychody wzrosły o 30 proc. do 316 mln zł w IV kw. 2008 r. oraz o 42 proc. do 1,134 mld zł w całym 2008 r.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Inne istotne wyniki za 2008 rok w porównaniu do 2007 r.:

- Średni przychód na abonenta Pakietu Familijnego wzrósł o 6 proc. do 40,70 zł w IV kw. 2008 r. oraz o 4 proc. do 39,40 zł w całym 2008 r.;
- Wynik EBITDA wzrósł do 48 mln zł w IV kw. 2008 r. z ujemnej EBITDA w wysokości 2 mln zł w IV kw. 2007 r. oraz o 110 proc. do 348 mln w całym 2008 r.;
- Marża EBITDA wzrosła do 15,2 proc. w IV kw. 2008 r. oraz do 30,7 proc. w całym 2008 r. z 20,8% w 2007 r.;
- Zysk netto wzrósł do 41 mln zł w IV kw. 2008 r. oraz o 137 proc. do 269 mln zł w całym 2008 r.;
- W 2008 r. platforma sprzedała 257 tys. dekoderów wyprodukowanych we własnej fabryce (156 tys. w IV kw. 2008 r.);
- Liczba użytkowników MVNO na koniec 2008 r. wyniosła 39 tys., z czego liczba klientów pre-paid stanowiła 36 tys.

IV kwartał zeszłego roku przyniósł nam wiele powodów do zadowolenia. Rynek płatnej telewizji mimo niestabilnej sytuacji gospodarczej rozwijał się bardzo dobrze, co w połączeniu z obraną przez nas skuteczną strategią sprzedaży i promocji pozwoliło nam po raz kolejny odnotować doskonałe wyniki sprzedażowe i operacyjne, umacniające pozycję Cyfrowego Polsatu, jako lidera rynku - komentuje Dominik Libicki, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu. Ukoronowaniem osiągnięć zeszłego roku jest dla nas lutowa rewizja GPW kwalifikująca Cyfrowy Polsat do indeksu WIG20 - dodaje.

Podsumowanie działalności operacyjnej

Baza abonentów usług płatnej platformy cyfrowej. Na dzień 31 grudnia 2008 roku z usług korzystało łącznie 2.726.993 abonentów, 31,8% więcej niż na dzień 31 grudnia 2007 roku, kiedy to z naszych usług korzystało 2.068.328 abonentów. Tak znaczący wzrost bazy abonentów zawdzięczany jest właściwemu sprofilowaniu usług i cen za te usługi na rynku DTH. Liczba abonentów Pakietu Familijnego wzrosła o 25,1% do 2.286.191, zaś liczba klientów Pakietu Mini wzrosła o 82,7% do 440.802 abonentów. W okresie 3 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 roku baza abonentów wzrosła o 324.469 abonentów, co stanowiło 49,2% całego przyrostu bazy abonenckiej w ciągu całego 2008 roku, co było zgodne z sezonowością w pozyskiwaniu nowych abonentów, obserwowaną w poprzednich latach.

ARPU abonentów DTH. Średni miesięczny przychód na abonenta wzrósł o 3% do 35,9 zł w okresie trzech miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 roku z 34,8 zł w analogicznym okresie 2007 roku. Średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Familijnego wzrósł o 6% do 40,7 zł z 38,3 zł w analogicznym okresie 2007 roku. Wzrost ten wynika przede wszystkim z faktu, iż od dnia 1 stycznia 2008 roku oferujemy naszym abonentom dodatkowo płatne pakiety premiowe HBO oraz Super Film, które cieszą się popularnością wśród abonentów, jak również z faktu, że od dnia 1 stycznia 2008 roku podwyższona została cena Pakietu Familijnego do 37,90 zł dla klientów poza okresem podstawowym umowy. Wzrost ten został częściowo zniwelowany przez niższe ARPU rozpoznane od klientów pozyskanych w trakcie czwartego kwartału 2008 roku, kiedy to platforma oferowała klientom sześciomiesięczny okres promocyjny, w którym nie wnosili oni opłat abonamentowych. Średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Mini wzrósł o 9% do 8,6 zł w okresie trzech miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 roku w porównaniu do 7,9 zł w analogicznym okresie 2007 roku. Średni miesięczny przychód na abonenta wzrósł o 2% do 35,3 zł w okresie dwunastu miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 roku z 34,7 zł w analogicznym okresie 2007 roku. Średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Familijnego wzrósł o 4% do 39,4 zł z 37,8 zł w 2007 roku, zaś średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Mini wzrósł o 2% do 8,6 zł z 8,4 zł w 2008 roku.

Podsumowanie wyników finansowych

Porównanie wyników IV kw. 2008 r. do IV kw. 2007 r. (Wszystkie dane finansowe są niebadane)
Przychody z działalności operacyjnej. Przychody z działalności operacyjnej wzrosły o 30% do 316 mln zł z 243 mln zł w analogicznym okresie 2007 roku. Wzrost ten w głównej mierze zawdzięczany jest wzrostowi przychodów z opłat abonamentowych o 42% do 271 mln zł z 191 mln zł głównie w wyniku wzrostu średniookresowej liczby abonentów do 2.517.459 z 1.828.277 oraz wzrostu średniego miesięcznego przychodu na abonenta. Wzrost ten został częściowo zrównoważony przez spadek o 19% przychodów ze sprzedaży zestawów odbiorczych i telefonów do 35 mln zł z 44 mln zł, głównie w wyniku obniżenia cen jednostkowych dekoderów dla klientów w promocjach oferowanych w czwartym kwartale 2008 roku oraz niższej liczby sprzedanych dekoderów, wynikającej ze wzrostu liczby dzierżawionych zestawów odbiorczych oraz z niższej liczby podpisanych umów w okresie trzech miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 roku w porównaniu z analogicznym okresem 2007 roku.

Koszty działalności operacyjnej. Koszty działalności operacyjnej wzrosły o 9% do 276 mln zł z 2534 mln w analogicznym okresie 2007 roku. Wzrost ten w głównej mierze wynikał ze (i) wzrostu kosztu licencji programowych o 68% do 70 mln zł z 42 mln zł, głównie w wyniku wzrostu średniej liczby abonentów oraz poszerzenia naszej oferty programowej o nowe kanały premiowe takie jak HBO, HBO 2 oraz HBO Komedy, jak również kanały w wysokiej rozdzielczości, (ii) wzrostu pozostałych kosztów operacyjnych o 145 % do 39 mln zł z 16 mln zł, głównie w wyniku wzrostu kosztów związanych z utrzymaniem i wsparcie technicznym systemów informatycznych przeznaczonych na potrzeby usług telekomunikacyjnych oraz rozbudową istniejących systemów informatycznych, wzrostu zużycia materiałów i energii oraz wzrostu opłat na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, (iii) wzrostu kosztów dystrybucji i marketingu o 32% do 75 mln zł z 57 mln zł, głównie w wyniku wzrostu o 4 mln zł kosztów mailingu i call center, wynikających w dużej mierze z wymiany kart do dekoderów i starszych modeli dekoderów niekompatybilnych z nowym systemem kodowania w związku z wymianą dotychczasowego systemu kodowania, wzrostu kosztów marketingu o 10 mln zł w wyniku wzmożonych kampanii promocyjnych usług DTH oraz wprowadzenia usług MVNO, oraz wzrostu o 4 mln zł prowizji dla dystrybutorów oraz (iv) wzrostu wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników, które wzrosły o 31% do 29 mln zł z 22 mln zł głównie w wyniku wzrostu średniookresowej liczby etatów do 492 z 328, wynikającego z naszego rozwoju organicznego, uruchomienia fabryki dekoderów, rozpoczęcia świadczenia usług MVNO, jak również wzrostu średniego wynagrodzenia w porównywanych okresach. Wzrosty te zostały częściowo zrównoważone przez spadek kosztu własnego sprzedanych zestawów odbiorczych i telefonów o 57% do 41 mln zł z 95 mln zł, głównie w wyniku spadku liczby sprzedanych zestawów odbiorczych, wynikającego głównie ze wzrostu udziału dzierżawionych zestawów odbiorczych, które są amortyzowane, a nie jednorazowo odnoszone w koszty oraz niższej liczby podpisanych umów w okresie trzech miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 roku w porównaniu z analogicznym okresem 2007 roku oraz obniżenia średniego jednostkowego kosztu sprzedanych dekoderów standardowej rozdzielczości, dzięki sprzedaży dekoderów wyprodukowanych w naszej fabryce.

Zysk netto. Zysk netto wzrósł do 41 mln zł w porównaniu ze stratą netto w wysokości 9 mln zł w analogicznym okresie 2007 roku w wyniku znacznego wzrostu zysku brutto.

EBITDA. Wskaźnik EBITDA wzrósł do 48 mln zł w porównaniu do ujemnej wartości wskaźnika, która wyniosła 2 mln zł w analogicznym okresie 2007 roku. Wzrost ten spowodowany był wzrostem zysku z działalności operacyjnej. Marża EBITDA wyniosła 15,2%.

Płynność finansowa. Przewiduje się, że podstawowe przyszłe potrzeby w zakresie środków finansowych będą dotyczyć (i) rozwijania usług operatora wirtualnej sieci komórkowej, (ii) zakupu od dostawców zewnętrznych zestawów odbiorczych HD (High Definition) i DVR (Digital Video Recorder) oraz komponentów do produkcji własnych dekoderów SD (Standard Definition) (iii) planowanych nakładów inwestycyjnych oraz (iv) obsługi zadłużenia z tytułu naszych kredytów i pożyczek. Platforma uważa, że obecny stan jej własnych środków pieniężnych oraz środki generowane z bieżącej działalności operacyjnej będą wystarczające na sfinansowanie tych potrzeb. Jej zobowiązania długoterminowe wyniosły 58 mln zł wg stanu na 31 grudnia 2008 roku w porównaniu z 135 mln zł na 31 grudnia 2007 roku. Całkowite zadłużenie spółki z tytułu pożyczek i kredytów długo i krótkoterminowych na dzień 31 grudnia 2008 roku wynosiło 111 mln zł, na co składało się zadłużenie wynikające z umowy kredytowej podpisanej z Bankiem BPH S.A. (obecnie Bank Pekao S.A.). Zadłużenie z tytułu pożyczek i kredytów denominowane jest wyłącznie w PLN. Na dzień 31 grudnia 2008 roku saldo gotówki przekraczało saldo zadłużenia o 136 mln zł.

Pozostałe wydarzenia biznesowe:

- W lutym br. Cyfrowy Polsat wprowadził nowe promocje, w ramach których nowi klienci platformy przez 1, 3 lub 6 miesięcy nie będą wnosili opłat abonamentowych za wybraną ofertę programową. Pół roku bez opłat za abonament zapewnia pakiet Mini Max z umową na 29 miesięcy. 24-miesięczna wersja umowy na ten sam pakiet gwarantuje 3 miesiące bezpłatnej telewizji. Promocja „3 miesiące gratis” dotyczy także pakietów Familijny, HBO, Relax Mix, Relax Mix+HBO, Super Film oraz pakietów HD w ramach umów na 29 miesięcy. Jednocześnie w przypadku pakietu Familijnego i wyższych można podpisać umowę na 13 miesięcy. Zapewnia ona miesięczny dostęp do pełnej oferty platformy bez wnoszenia opłat abonamentowych. Dekodery cyfrowe można kupić już za 99 zł albo wybrać opcję udostępnienia dekodera na okres trwania umowy za jednorazową opłatą od 79 zł. Właścicielem dekodera HD umożliwiającego odbiór telewizji wysokiej rozdzielczości można stać się już za 199 zł albo korzystać z niego po udostępnieniu przez platformę, co wiąże się z jednorazowym kosztem w wysokości 99 zł. Dekoder z twardym dyskiem kosztuje 499 zł, natomiast jego udostępnienie 199 zł. Moduły CAM oferowane są na takich samych warunkach jak dekodery SD.

- W IV kw. 2008 r. Cyfrowy Polsat udostępnił abonentom dwa nowe kanały wysokiej rozdzielczości MTVN HD i Discovery HD, przedłużona została umowa o współpracy dotycząca rozprowadzania kanałów tematycznych z grupy Discovery, a 25 lutego br. Cyfrowy Polsat podpisał z TVN kilkuletnie porozumienia przedłużające obecność kanałów TVN na największej platformie satelitarnej w Polsce. Przedmiotem umów jest dystrybucja sześciu programów TVN: TVN, TVN Siedem, TVN24, TVN Turbo, TVN Meteo, TVN Style.

- Po lutowej rewizji GPW Cyfrowy Polsat został zakwalifikowany do indeksu WIG 20, którego uczestnikiem będzie od 21 marca br.

- Cyfrowy Polsat zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w dn. 6 maja br. Od daty debiutu WIG spadł o ponad 55%, a cena naszych akcji wzrosła o ponad 4%.

- Praga Business Park Sp. z o.o., w której Cyfrowy Polsat posiada 100% udziałów, dokonała w dniu 15 grudnia br. całkowitej spłaty zadłużenia z tytułu umowy kredytowej z Raiffeisen Bank Polska S.A. Ostatnia rata kredytu w wysokości 1.490.000 euro została spłacona w euro, a środki na dokonanie tej spłaty Praga Business Park Sp. z o.o. nabyła w dniu 10 października 2008 r. po kursie zakupu waluty wynoszącym 3,5900 zł/euro. Spłacony kredyt był jedynym zadłużeniem Grupy Kapitałowej Cyfrowy Polsat S.A. denominowanym w walutach obcych.

- 25 listopada 2008 r. Cyfrowy Polsat został zakwalifikowany do międzynarodowego indeksu giełdowego MSCI EME, opisującego notowania na rynkach wschodzących.

- Cyfrowy Polsat został laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień:
• III miejsce w rankingu „Giełdowa Spółka Roku”, przeprowadzonym przez dziennik Puls Biznesu; 1. miejsce w kategorii „Kompetencje zarządu” oraz „Sukces w 2008 r.” (luty 2009 r.).
• Nagroda „Byki i Niedźwiedzie” w kategorii „Debiut 2008 roku – spółki na GPW” przyznana przez Gazetę Giełdy „Parkiet” (luty 2009 r.).
• „Lokomotywa Polskiej Gospodarki” według rankingu magazynu „Home & Market”: Cyfrowy Polsat znalazł się na 24. pozycji wśród 100 najdynamiczniejszych największych polskich firm, na 5. pod względem rentowności kapitałów własnych i na 7. pod względem bezwzględnego przyrostu wyniku finansowego (luty 2009 r.).
• „Spółka roku” według subiektywnego rankingu Pulsu Biznesu (grudzień 2008 r.).
• Dominik Libicki laureatem rankingu Euro 50, przedstawiającego 50 najwybitniejszych menedżerów sektora płatnej telewizji w Europie, zrealizowanego przez wiodący magazyn europejski Digital TV Europe (listopad 2008 r.).
• Perła Polskiej Gospodarki - II miejsce w kategorii Perły Duże - według rankingu magazynu Polish Market i Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN (listopad 2008 r.)
• Dobra Firma 2008 według rankingu Rzeczpospolita (październik 2008 r.).
• Spółka Wysokiej Reputacji 2008 według Badania PremiumBrand 2008 – Niezależnego Rankingu Reputacji Spółek Giełdowych wśród Inwestorów (październik 2008 r.).
• Największy debiut I półrocza 2008 r. w kategorii wartość oferty według rankingu magazynu „CEO Magazyn Top Menedżerów” (wrzesień 2008r.).
• Najtańszy debiut I półrocza 2008 r. według ranking magazynu „CEO Magazyn Top Menedżerów” (wrzesień 2008 r.).


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 3,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 3,0m w wersji v2.1 dla...

65 zł Więcej...

SAT Kurier - 11-12/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 11-12/2022

12 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C Edision Nano T265+ HEVC (hotelowy)

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki EDISION dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...