reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

2,917 mln abonentów Cyfrowego Polsatu

dodano: 2009-11-10 10:42 | aktualizacja: 2009-11-10 10:56
autor: Anita Dąbek | źródło: CP

CyfrowyPolsat_X2006_sk.jpg 10 listopada 2009 roku spółka Cyfrowy Polsat, będąca największą płatną cyfrową platformą satelitarną w Polsce, ogłosiła wyniki finansowe za III kwartał i 9 miesięcy 2009 r. Baza abonentów Cyfrowego Polsatu wzrosła w III kw. 2009 r. o 73 tys. do 2,917 mln. Całkowita liczba użytkowników dekoderów Cyfrowego Polsatu wyniosła 3,531 mln.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najważniejsze wydarzenia pierwszych 9 miesięcy 2009 r. w porównaniu do 9 miesięcy 2008 r.:

- Pozyskania brutto wyniosły 431 tys. w porównaniu do 439 tys.,
- ARPU Pakietu Familijnego wzrosło o 3%,
- Przychody wzrosły o 20% do 983 mln zł,
- Zysk EBITDA wyniósł 254 mln zł,
- Skorygowany zysk EBITDA* wzrósł o 10% do 329 mln zł,
- Zysk netto wyniósł 189 mln zł,
- Skorygowany zysk netto wzrósł o 10 % do 250 mln zł.

W trzecim kwartale odnotowaliśmy bardzo dobre wyniki operacyjne. Wzrost bazy abonentów o 73 tysiące jest dużym powodem do zadowolenia. Taki wynik pozostawia bezpośrednią konkurencję w tyle. Jeżeli chodzi o wyniki finansowe, to także są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Pomimo tego, że nadal pozostawaliśmy pod zauważalnym oddziaływaniem osłabienia złotego, nasze przychody wzrosły o 20%, a EBITDA wyniosła 254 mln zł – komentuje Dominik Libicki, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu SA.

* Zysk skorygowany o wpływ osłabienia się złotego na koszty licencji programowych, koszty przesyłu sygnału oraz przychody  ze sprzedaży usług przesyłania sygnału.

Podsumowanie wyników operacyjnych


Baza abonentów Cyfrowego Polsatu

Na dzień 30 września 2009 roku z usług Cyfrowego Polsatu korzystało 2.916.750 abonentów, 21 proc. więcej niż na dzień 30 września 2008 roku, kiedy platforma posiadała 2.402.524 abonentów. Liczba abonentów Pakietu Familijnego wzrosła o 13 proc. do 2.342.932 i stanowiła 80 proc. całej bazy abonentów, zaś liczba klientów Pakietu Mini i Mini Max wzrosła o 71 proc. do 573.818 abonentów, co stanowiło 20 proc. całej bazy abonentów. Wzrost bazy abonentów spółka zawdzięcza dużej liczbie przyłączeń nowych abonentów, co zostało częściowo skompensowane wyższym współczynnikiem odpływu abonentów, który wynika z większej konkurencji, co z kolei skutkuje atrakcyjnymi ofertami promocyjnymi.

ARPU abonentów DTH

Średni miesięczny przychód na abonenta spadł o blisko 2 proc. do 34,5 zł w okresie dziewięciu miesięcy zakończonym 30 września 2009 roku z 35,1 zł w analogicznym okresie 2008 roku. Średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Familijnego wzrósł o 3 proc.
do 40,2 zł z 39,0 zł w analogicznym okresie 2008 roku. Wzrost ten wynika przede wszystkim ze wzrostu liczby abonentów poza okresem podstawowym umowy, wzrostu liczby abonentów pakietów premiowych i kanałów HD, podwyżki cen opłaty abonamentowej realizowanej od 1 stycznia 2008 roku oraz zaliczenia do tego wskaźnika wyższych jednorazowych opłat aktywacyjnych pobieranych przy zawarciu umów na udostępnienie dekodera. Średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Mini wzrósł o 5 proc. do 8,9 zł z 8,5 zł w analogicznym okresie 2008 roku, głównie w wyniku wzrostu liczby abonentów będących poza okresem podstawowym umowy oraz wzrostu liczby abonentów, którzy po 12 miesiącach okresu promocyjnego korzystania z pakietu Mini Max pozostali nadal przy tym pakiecie.

Podsumowanie wyników finansowych

Porównanie wyników za 9 miesięcy 2009 r. do wyników za 9 miesięcy 2008 r. (wszystkie dane finansowe są niebadane)

Przychody z działalności operacyjnej

Przychody z działalności operacyjnej wzrosły o 20 proc. do 983 mln zł w okresie dziewięciu miesięcy zakończonym 30 września 2009 roku z 817 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku. Wzrost ten w głównej mierze zawdzięczany jest:

(i) 24-proc. wzrostowi przychodów z opłat abonamentowych DTH do 877 mln zł z 706 mln zł;
(ii) 82-proc. wzrostowi przychodów ze sprzedaży usług emisji i transmisji sygnału do 14 mln zł z 8 mln zł;
(iii) 73-proc. wzrostowi w pozostałych przychodach operacyjnych do 57 mln zł z 33 mln zł.

Koszty działalności operacyjnej

Koszty działalności operacyjnej wzrosły o 42 proc. do 758 mln zł w okresie dziewięciu miesięcy zakończonym 30 września 2009 roku z 534 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku. Wzrost ten w głównej mierze wynikał z:

(i) 81-proc. wzrostu kosztu licencji programowych do 274 mln zł z 152 mln zł głównie w wyniku osłabienia się złotego wobec Euro i dolara amerykańskiego (64.729 zł), wzrostu średniej liczby abonentów i wzrostu liczby abonentów pakietów premiowych, takich jak HBO, Cinemax i kanałów HD, jak również zaoferowania abonentom nowych kanałów (między innymi: Polsat News, Polsat Sport HD, Polsat Futbol, TVP Sport);
(ii) 34-proc. wzrostu kosztów dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta do 170 mln zł z 126 mln zł głównie w wyniku przede wszystkim wzrostu kosztów call center;
(iii) 70-proc. wzrostu pozostałych kosztów operacyjnych do 115 mln zł z 68 mln zł głównie w wyniku wzrostu kosztów zużycia materiałów i energii, wzrostu kosztów informatycznych, wzrostu odpisów aktualizujących wartość należności i kosztu spisanych należności oraz rozpoznania kosztu kart wydanych z udostępnionymi zestawami odbiorczymi;
(iv) 44-proc. wzrostu kosztów przesyłu sygnału do 63 mln zł z 43 mln zł, który wynika głównie z faktu, iż począwszy od maja 2009 roku wynajmujemy czwarty transponder z przeznaczeniem na usługi dodane w ramach oferty DTH, osłabienia złotego wobec euro oraz wzrostu liczby abonentów;
(v) 76-proc. wzrostu amortyzacji do 29 mln zł z 16 mln zł;
(vi) 31 proc. wzrostu wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników, które wzrosły do 47 mln zł z 36 mln zł, głównie w wyniku wzrostu średniookresowej liczby pracowników do 557 z 402, wynikającego z rozwoju organicznego oraz uruchomienia fabryki dekoderów i rozpoczęcia świadczenia usług MVNO.
Wzrosty te zostały częściowo zrównoważone przez spadek kosztu własnego sprzedanych zestawów odbiorczych i telefonów o 36% do 59 mln zł z 92 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku głównie w wyniku spadku liczby sprzedanych dekoderów, na rzecz wzrostu udziału udostępnionych dekoderów, które są amortyzowane, a nie jednorazowo odnoszone w koszty.

EBITDA

Zysk EBITDA wyniósł 254 mln zł w okresie dziewięciu miesięcy zakończonym 30 września 2009 roku w porównaniu do 300 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku, głównie w wyniku osłabienia się złotego wobec Euro o 29% i wobec dolara o 44 proc., co spowodowało wzrost kosztów licencji programowych i kosztów przesyłu sygnału o 78 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 26% w porównaniu do 38% w analogicznym okresie 2008 roku.

Zysk EBITDA skorygowany o wartość zwiększenia kosztów licencji programowych, kosztów przesyłu sygnału oraz przychodów ze sprzedaży usług przesyłu sygnału spowodowanego osłabieniem złotego wobec Euro i dolara amerykańskiego wyniósł 329 mln zł, zaś marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 33%.

Zysk netto

Zysk netto wyniósł 189 mln zł w okresie dziewięciu miesięcy zakończonym 30 września 2009 roku w porównaniu do 227 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku, w wyniku spadku zysku brutto.

Zysk netto skorygowany o wartość zwiększenia kosztów licencji programowych, kosztów przesyłu sygnału oraz przychodów ze sprzedaży usług przesyłu sygnału spowodowanego osłabieniem złotego wobec Euro i dolara amerykańskiego wyniósł 250 mln zł.

Płynność finansowa

Spółka przewiduje, że jej podstawowe przyszłe potrzeby w zakresie środków finansowych będą dotyczyć:

(i) rozwijania usług telekomunikacyjnych,
(ii) zakupu od dostawców zewnętrznych zestawów odbiorczych HD (High Definition), DVR (Digital Video Recorder) i innych zaawansowanych technologicznie dekoderów oraz komponentów do produkcji własnych dekoderów SD (Standard Definition) i HD (High Definition),
(iii) planowanych nakładów inwestycyjnych,
(iv) obsługi zadłużenia z tytułu kredytu bankowego,
(v) ewentualnie wypłaty dywidendy zgodnie z przyjętą polityką dywidendy. Uważamy, że obecny stan własnych środków pieniężnych oraz środki generowane z bieżącej działalności operacyjnej będą wystarczające na sfinansowanie tych potrzeb.
Zobowiązania długoterminowe wyniosły 13 mln zł według stanu na 30 września 2009 roku w porównaniu z 57 mln zł na dzień 31 grudnia 2008 roku.
Całkowite zadłużenie z tytułu pożyczek i kredytów długo i krótkoterminowych na dzień 30 września 2009 roku wynosiło 63 mln zł, na co składało się zadłużenie wynikające z umowy kredytowej podpisanej z Bankiem Pekao S.A. Zadłużenie z tytułu pożyczek i kredytów denominowane jest wyłącznie w PLN.
Na dzień 30 września 2009 roku saldo gotówki przekraczało saldo zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek o 94 mln zł.

Pozostałe wydarzenia biznesowe:

- Cyfrowy Polsat, z myślą o poszerzeniu sieci sprzedaży usług zintegrowanych (telewizja, telefon, Internet), zakupił za kwotę 24,6 mln złotych 45 proc. udziałów w spółce posiadającej trzeciego pod względem wielkości dystrybutora usług telefonii mobilnej w Polsce – mPunkt. Docelowo Cyfrowy Polsat zamierza nabyć pakiet większościowy w spółce będącej właścicielem mPunktu, po cenie proporcjonalnej do ceny zapłaconej za 45 proc. udziałów, pod warunkiem wyrażenia zgody przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na dokonanie transakcji. Cyfrowy Polsat planuje kontynuować współpracę mPunktu z Polkomtel SA, a także jest gotowy bardzo silnie wspierać sprzedaż produktów i usług Polkomtela, ponieważ  wprowadzane przez Cyfrowy Polsat usługi zintegrowane nie będą stanowiły bezpośredniej konkurencji dla pojedynczych usług telekomunikacyjnych sprzedawanych przez tego operatora. 

- Oferta sprzętowa Cyfrowego Polsatu została poszerzona o  nowy dekoder z twardym dyskiem do odbioru telewizji w wysokiej rozdzielczości - EchoStar DVR - 7400 HD.

- Oferta programowa została poszerzona o nowe kanały z portfolio Telewizji Polsat: Polsat Film, Polsat Futbol i Polsat HD.

- Spółka podpisała umowy na wynajem pojemności satelitarnej od Eutelsat S.A. w celu świadczenia usług z kategorii wideo na życzenie.

- Cyfrowy Polsat, kierując się zmianami w prawie, które zaistniały po dacie wejścia w życie dotychczasowego regulaminu, licznymi zmianami w ofercie na przestrzeni kilku ostatnich lat oraz wychodząc naprzeciw sugestiom klientów, wprowadził z dniem 1 listopada 2009 r. nowy regulamin świadczenia usług, który na dzień dzisiejszy obowiązuje wyłącznie nowych klientów platformy. Wszyscy dotychczasowi klienci Cyfrowego Polsatu będą stopniowo informowani o nowym regulaminie i cenniku, których treść będzie doręczana drogą listowną wraz z informacją o zasadach ich wejścia w życie. 


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


Informacje
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik Signal ST-5155 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Signal ST-5155 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

699 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX R Lite 4K

Homatics BOX R Lite to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy...

299 zł Więcej...

Stojak ścienny regulowany 60-100cm

stojak ścienny boczny, ocynkowany

129 zł Więcej...