reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Wyniki Cyfrowego Polsatu za 2009 rok

dodano: 2010-03-18 09:37 | aktualizacja: 2010-03-18 15:55
autor: Anita Dąbek | źródło: CP

CyfrowyPolsat_X2006_sk.jpg Baza abonentów platformy satelitarnej Cyfrowy Polsat wzrosła w 2009 r. o 475 tys. do 3,2 miliona. Liczba wszystkich użytkowników dekoderów Cyfrowego Polsatu wyniosła 3,9 miliona. Spółka odnotowała wzrost przychodów o 14% do 1,28 miliarda zł i zyski w wysokości 238 milionów zł. Prezentowane dane finansowe przedstawione są według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF).



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najważniejsze wydarzenia 2009 r. w porównaniu do 2008 r.:

-    Przyłączenia brutto wyniosły 795 tys.,
-    ARPU Pakietu Familijnego wzrosło do 40,3 zł,
-    Przychody wzrosły o 14% do 1.279 mln zł,
-    Przychody z opłat abonamentowych wzrosły o 22% do 1.190 mln zł,
-    Zysk EBITDA wyniósł 327 mln zł,
-    Skorygowany zysk EBITDA* wzrósł o 14% do 398 mln zł,
-    Zysk netto wyniósł 238 mln zł,
-    Skorygowany zysk netto* wzrósł o 9% do 295 mln zł.

Na dzień 31 grudnia 2009 r. liczba użytkowników usług telefonii komórkowej wyniosła 29 tys., a użytkowników usług dostępu do Internetu 4 tys.

* Zysk skorygowany o wpływ osłabienia się złotego na koszty licencji programowych, koszty przesyłu sygnału oraz przychody  ze sprzedaży usług przesyłania sygnału.

2009 rok zamykający dekadę naszej działalności na rynku płatnej telewizji był bardzo dobry zarówno w obszarze wyników operacyjnych, jak i finansowych. Spowolnienie gospodarcze nie zmniejszyło zainteresowania widzów usługami płatnej telewizji. Ku naszemu zadowoleniu blisko 800 tysięcy spośród około 1,5 miliona nowych klientów platform wybrało Cyfrowy Polsat. Abonenci chętniej korzystali z pakietów premium, dzięki czemu nasze ARPU wzrosło do 40,3 zł. Wyniki finansowe są lepsze od oczekiwań rynku. Pomimo znacznego osłabienia złotego wobec euro i dolara, w których to walutach denominowanych jest ok. 50% naszych kosztów wypracowaliśmy zysk netto w wysokości 238 milionów złotych, a przychody sięgnęły 1,279 miliarda złotych. Jednak kondycję i potencjał naszego biznesu lepiej odzwierciedlają wyniki skorygowane o wpływ osłabienia waluty. Skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 14%, a skorygowany zysk netto o 9%. Mając tak zdrowe podstawy do rozwoju biznesu ambitnie patrzymy w przyszłość. Na 2010 rok planujemy dalszy wzrost bazy abonentów usług telewizyjnych oraz wprowadzenie usług zintegrowanych, które według nas będą miały pozytywny wpływ na przychody, ARPU oraz współczynnik rezygnacji z usług wśród abonentów wybierających ofertę triple play  – komentuje Dominik Libicki, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu SA.

W 2009 r. Cyfrowy Polsat wychodząc naprzeciw oczekiwaniom abonentów oraz dbając o zrównoważony rozwój biznesu, regularnie wzbogacał ofertę programową usługi telewizyjnej, zarówno o kanały standardowej, jak i wysokiej rozdzielczości. Stacje TVP Sport, TVP Info, Polsat Film, Polsat Futbol, Polsat Jim Jam, Nickelodeon, NatGeo Wild HD, Polsat HD, Eurosport 2 HD, Discovery HD Showcase wzbogaciły pakiety podstawowe i premium. Na 15 dodatkowych kanałach satelitarnych uruchomiona została usługa z kategorii VOD zapewniająca wszystkim klientom platformy dostęp do 350 filmów rocznie. Od 1 lutego 2010 r. operator świadczy, w technologii HSPA+ na częstotliwości 900 MHz, usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu. Spółka konsekwentnie buduje kompetencje operatora usług zintegrowanych. W II kwartale br. planuje przedstawić usługę potrójną, a w IV kwartale dołączyć usługi telefonii domowej, działające w oparciu o sieć radiową.

Podsumowanie wyników operacyjnych za 2009 r.

Baza abonentów Cyfrowego Polsatu

Na dzień 31 grudnia 2009 roku z usług Cyfrowego Polsatu korzystało 3,202 mln abonentów, o 17% więcej niż na dzień 31 grudnia 2008 roku, kiedy platforma posiadała 2,727 mln abonentów. Liczba abonentów Pakietu Familijnego wzrosła o 324 tysiące do 2,610 mln i stanowiła 81% całej bazy abonentów, zaś liczba abonentów Pakietu Mini i Mini Max wzrosła o 152 tysiące do 593 tysięcy, co stanowiło 19% całej bazy abonentów. Wzrost bazy abonentów spółka zawdzięcza dużej liczbie przyłączeń nowych abonentów, co zostało częściowo skompensowane wyższym współczynnikiem odpływu abonentów, który wynika z większej konkurencji na rynku usług DTH.

ARPU abonentów DTH

W 2009 średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Familijnego wzrósł o 2,3% do 40,3 zł z 39,4 zł w 2008 roku. Wzrost ten wynika przede wszystkim ze wzrostu liczby abonentów poza okresem podstawowym umowy, wzrostu liczby abonentów pakietów premiowych i kanałów HD oraz zaliczenia do tego wskaźnika wyższych jednorazowych opłat aktywacyjnych pobieranych przy zawarciu umów na udostępnienie dekodera. Średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Mini wzrósł o 7,0% do 9,2 zł z 8,6 zł w 2008 roku, głównie w wyniku wzrostu liczby abonentów będących poza okresem podstawowym umowy oraz wzrostu liczby abonentów, którzy po 12 promocyjnych miesiącach pozostali przy pakiecie Mini Max. Średni miesięczny przychód na abonenta spadł o 2,0% do 34,6 zł  z 35,3 zł w analogicznym okresie 2008 roku.

Współczynnik odpływu abonentów

Współczynnik odpływu abonentów za okres 12 miesięcy zakończony 31 grudnia 2009 roku wzrósł do 10,7% w porównaniu do 7,5% w okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 roku. Wzrost ten wynika przede wszystkim ze wzrostu współczynnika odpływu abonentów Pakietu Familijnego, który wzrósł do 12,2% w okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2009 roku z 8,6% w okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 roku. Wzrost współczynnika odpływu abonentów Pakietu Familijnego jest częściowo spowodowany wzrostem liczby abonentów poza okresem podstawowym umowy oraz zaostrzoną konkurencją na rynku płatnej telewizji, w wyniku, której oferty promocyjne wszystkich operatorów są znacznie atrakcyjniejsze dla klientów. W wyniku takiej sytuacji część klientów skutecznie rozwiązała z Cyfrowym Polsatem jedną umowę, podpisując jednocześnie nową w ramach atrakcyjnych ofert promocyjnych. Wskaźnik churn nieuwzględniający takich klientów wyniósł 8% w 2009 roku.

Pozostałe wydarzenia biznesowe 2009 r.:

-    Oferta programowa Cyfrowego Polsatu została poszerzona w 2009 r. o nowe kanały SD i HD: TVP Sport, TVP Info, Polsat Film, Polsat Futbol, Polsat Jim Jam, Nickelodeon, Polsat HD, NatGeo Wild HD, Discovery HD Showcase, Eurosport 2 HD.

-    Oferta sprzętowa Cyfrowego Polsatu została poszerzona o dekoder z twardym dyskiem do odbioru telewizji wysokiej rozdzielczości - EchoStar DVR - 7400 HD, nowe modele dekoderów HD - EchoStar DSB – 7200 HD i EchoStar HDS - 400E oraz nowy model – Familijny - dekodera SD wyprodukowany w fabryce Cyfrowy Polsat Technology.

-    W listopadzie Cyfrowy Polsat, z myślą o poszerzeniu sieci sprzedaży usług zintegrowanych (telewizja, telefon, Internet), zakupił za kwotę 24,6 mln złotych 45% udziałów w spółce posiadającej trzeciego pod względem wielkości dystrybutora usług telefonii mobilnej w Polsce – mPunkt. Docelowo Cyfrowy Polsat zamierza nabyć pakiet większościowy w spółce będącej właścicielem mPunktu, po cenie proporcjonalnej do ceny zapłaconej za 45% udziałów.  

-    1 grudnia 2009 r. uruchomiono skierowaną do wszystkich klientów platformy usługę VOD Domowa Wypożyczalnia Filmowa, w ramach której na 15 kanałach satelitarnych udostępnianych jest 350 filmów rocznie.

-    1 grudnia rozpoczęto ogólnopolski test konsumencki usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu świadczonej w nowoczesnej, bezprzewodowej technologii HSPA+ na częstotliwości 900 MHz. Komercyjnie nowe usługi zostały uruchomione 1 lutego 2010 r.

-    Cyfrowy Polsat został oceniony jako najlepsza firma polskiej gospodarki w rankingu Perły Polskiej Gospodarki, opracowanym przez ekonomistów z INE PAN dla ekonomicznego magazynu Polish Market. Zajął również II miejsce wśród spółek medialnych w rankingu ”100 najcenniejszych polskich firm”, opublikowanym przez ”Newsweek Polska” oraz otrzymał Złotą Antenę Świata Telekomunikacji w kategorii Firma Roku 2009 r.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


Informacje
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik AB CryptoBox 752HD Combo

Odbiornik HD Combo DVB-S2X, DVB-T2, DVB-C z kieszenią na moduły...

349 zł Więcej...

Odbiornik Spycat Mini V2

Spycat Mini V2  - mały, tani odbiornik satelitarny HD w...

219 zł Więcej...

Mini PC Smart TV 4K BOX Zehnder KP-1

Zehnder KP-1 to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy ZEHNDER z...

259 zł Więcej...