dodano: 2010-11-16 12:21 | aktualizacja:
2010-11-16 13:16
autor: Paulina Nietrzpiel |
źródło: IG
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
–
Polska byłaby europejskim liderem cyfryzacji, gdyby nie skandaliczne opóźnienia w cyfryzacji telewizji publicznej – podsumowuje dr Tomasz Teluk, prezes Instytutu Globalizacji. –
Gdyby telewizja publiczna była konsekwentna w uruchomieniu swojej platformy cyfrowej, na wzór BBC, Polska byłaby w czołówce rankingu – dodaje.
Odkładana z roku na rok data wyłączenia nadawania sygnału analogowego w Polsce przyczyniła się do
słabego wyniku naszego kraju w ranking
u. Z kolei brak telewizji naziemnej skutkuje relatywnie niskim stopniem nasycenia kraju
sygnałem cyfrowym na poziomie 40 proc.
Eksperci Instytutu Globalizacji zwracają uwagę, że
cyfryzacja w Polsce odbywa się w zasadzie dzięki konsumentom i na ich koszt. Konsumenci kupują cyfrowe telewizory i wykupują abonamenty u komercyjnych operatorów mimo, że jest to wciąż usługa dość droga.
Polska może pochwalić się relatywnie sporą konkurencją na rynku telewizji cyfrowej, bowiem konsumenci mają do wyboru 6 platform cyfrowych i kilkunastu nadawców telewizji cyfrowej. Przekłada się to na średni
roczny koszt dostępu do telewizji cyfrowej, który w Polsce Instytut Globalizacji szacuje na ok. 300 euro (średnia roczna opłata za pakiet telewizyjny, koszty instalacji, opłata aktywacyjna, opłata za sprzęt itp.). Porównując koszt dostępu do telewizji cyfrowej z rocznym średnim wynagrodzeniem, okazuje się jednak, że
Polska posiada jeden z najwyższych kosztów dostępu do telewizji cyfrowej w Europie. Droższe wydatki na dostęp do cyfry ponoszą jedynie Grecy, Węgrzy, Portugalczycy, Słowacy, Litwini i Bułgarzy. Bardzo słabo wypadamy także w przypadku
nieodpłatnego dostępu do kanałów cyfrowych. Polacy mogą odbierać tylko
8 darmowych programów, podczas gdy
Duńczycy aż 221, Brytyjczycy 106, a Niemcy i Hiszpanie odpowiednio 67 i 66.
W Europie wciąż niedorozwinięty jest rynek usług dodatkowych. Tylko
Brytyjczycy,
Francuzi,
Włosi i
Niemcy mogą cieszyć się swobodnym dostępem do wideo na żądanie czy indywidualizacji oferty w ramach pay-per-view. W przypadku dostępu do
krajowych kanałów HD prym wiedzie
Holandia i Wielka Brytania (po 25 kanałów HD), a za nimi plasuje się
Francja z 24 kanałami HD i
Włochy – 20 kanałów HD. Natomiast, jeśli chodzi o
ogólny dostęp do kanałów HD – największym szczyci się
Belgia – 66 dostępnych kanałów HD,
Wielka Brytania – 63 oraz
Holandia i
Francja – po
54.
Polacy zajęli 6 miejsce z dostępem do 45 różnych kanałów najwyższej jakości.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.