Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Tanie, wydajne ogniwa akumulatorów EV o dużej gęstości przeznaczone do masowej produkcji
Nowa bateria litowo-jonowa 4680 do pojazdów elektrycznych firmy Panasonic ma trafić do produkcji
Konwencjonalne pakiety EV w elektrycznych autach są budowane z wielu
baterii 2170 (tzw. paluszków), które mają
21 mm średnicy i
70 mm długości.
Ogniwa 4680, jak sama nazwa wskazuje, są znacznie grubsze i odrobinę dłuższe - mają
46 mm średnicy i
80 mm długości.
Po co nowe ogniwa 4680? Do czego mają służyć? O co tu chodzi?
Te grubsze baterie 4680 pozwolą na przyjęcie 5 razy więcej energii niż mniejsza bateria 2170.
Niestety to wcale nie oznacza, że nagle można będzie oczekiwać 500% wzrostu zasięgu, jeśli znajdą się w elektrycznym samochodzie. Ogólnie nowe baterie wymagają mniej materiału pomocniczego, więc są zarówno lżejsze, jak i bardziej kompaktowe przy danej pojemności energetycznej.
Według
EV Lithium powinny one również być w stanie poradzić sobie z wyższymi poziomami mocy natychmiastowej, co oznacza
lepszą moc szczytową dla kół i potencjalnie szybsze ładowanie. Powinny również lepiej radzić sobie z ciepłem, co oznacza lepszą wydajność, a także wyższą stałą moc wyjściową. I wreszcie
baterie 4680 powinny być tańsze, co może zainteresować nabywców elektrycznych samochodów, którzy skarżą się na zbyt wysokie ceny elektryków, bo głównym kosztem są baterie litowo-jonowe.
Nie tak dawno
Tesla ogłosiła na Battery Day 2020, że wkrótce poprawi parametry swoim aut elektrycznych. Była mowa o około 16% wzrostu zasięgu i 600% wzrostu szczytowej mocy wyjściowej przy niższych kosztach. Tesla niedawno przeszła na projekt z bateriami 4680 „Cybercell” drugiej generacji dla Cybertrucka, gdzie obniżono masę pojedynczej baterii z
70 g do imponujących
49 g. Jak wiadomo to Panasonic Energy produkuje baterie dla aut Tesli.
Panasonic Energy jeszcze nie podał specyfikacji swoich baterii 4680.
Co ciekawe
Panasonic Energy wyburzyła całą swoją fabrykę o powierzchni 60 907 m kw. w Wakayama w Japonii i przestawiła ją wyłącznie na produkcję baterii 4680, która rozpocznie się już wkrótce. Cała fabryka w prefekturze Wakayama została poświęcona ogniwom 4680 i będzie służyć jako zakład demonstracyjny do zwiększenia produkcji.
Panasonic Energy uznaje się za globalnego producenta akumulatorów EV nr 1.
Panasonic Energy ma podpisane umowy z firmami
Tesla, Lucid, Toyota i Ford, a także inne partnerstwa, w tym z
Subaru i Mazdą.
Tymczasem Panasonic podpisał również umowę na rozpoczęcie korzystania z technologii anody krzemowej o wysokiej wydajności firmy
Sila z siedzibą w Waszyngtonie, która obiecuje dalszy wzrost gęstości energii baterii o 25% – przynajmniej pod względem objętości. Jednak osiągnięcie produkcji masowej może zająć ponad 5 lat.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.