reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Farfał: Polsat czyli... Cyfrowy Polsat

dodano: 2010-11-19 13:56 | aktualizacja: 2010-11-20 12:41
autor: Piotr Farfał | źródło: farfal.com.pl

Polska Informacje o tym, że Cyfrowy Polsat przejmie telewizję Polsat nie są tak zaskakujące jak twierdzą eksperci. Efekt synergii w ograniczaniu kosztów i wspólne efektywniejsze wydatki marketingowe, to tylko jedne z wielu benefitów towarzyszących tej transakcji. Bo choć powód, dla którego Z. Solorz zdecydował się na „sprzedaż” telewizji Polsat platformie satelitarnej Cyfrowy Polsat, jest oczywisty (pozyskanie środków na dokończenie inwestycji w LTE), to jednocześnie tylko pozornie zmienia on cokolwiek w strukturze własnościowej należących do niego spółek.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Dla mnie istotniejsze jest co ten ruch oznacza dla rynku, w szczególności w jego średniej i długiej perspektywie.

1. Pisałem o tym już wcześniej, ale dzisiaj mamy tego namacalny przykład. Tylko te podmioty, które łączą w sobie dwie najistotniejsze funkcje rynku TV: dostarczyciela usług (platforma cyfrowa) z producentem kontentu (stacja telewizyjna) mogą spokojnie myśleć o perspektywach rozwoju. To one będą w przyszłości dyktować warunki co do zawartości programowej poszczególnych stacji. Dowodem na to już dziś jest casus TVP, giganta medialnego bez własnej platformy i przychodów z tego tytułu, który utworzenie i zawartość nowych kanałów tematycznych musi uzależniać od obcej sieci dystrybucji.

2. Usługa triple play (TV, internet, telefon) staje się, a może nawet już jest standardem dla całego rynku platform. Palmę pierwszeństwa w tym wyścigu będzie dzierżył ten, kto zaoferuje jak najlepszą usługę łączoną (z wykorzystaniem np. LTE) za rozsądną cenę.

3. DVB-T będzie kosztowną dla państwa i nadawców niszą. Spełni tylko jeden z założonych warunków: dostęp do TV dla najniżej uposażonych Polaków. Nie będzie, ani poszerzeniem oferty na nowych nadawców (vide: MUX II,III), ani symbolem nowych technologii (brak lub niewielka ilość kanałów HD). Ciekawie na tym tle prezentują się również badania PricewaterhouseCooper, które wskazują, że do 2014 r. w Polsce będzie 13,7 mln abonentów płatnej TV. Oznacza to, że ok. miliona gospodarstw domowych będzie korzystało tylko z DVB-T.

4. W ciągu najbliższych kilku lat nie dojdzie do żadnej konsolidacji rynku na linii Cyfrowy Polsat – Cyfra+, co niektórzy sugerowali po podpisaniu umowy na dystrybucję kanałów Polsatu w Cyfrze. Po pierwsze dlatego, że grupa medialna Z. Solorza nie posiada wystarczających środków na akwizycję Cyfry (pieniądze ze sprzedaży Polsatu zostaną przeznaczone na inwestycję w LTE). Po drugie, bo nie wierzę, że francuski właściciel Cyfry+, spółka Vivendi zrezygnuje kiedykolwiek z tak atrakcyjnego rynku pay-tv jakim jest Polska. Możliwy jest natomiast ruch w drugą stronę, czyli powstanie nowej platformy cyfrowej na naszym rynku, choć bariery wejścia są wysokie.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii TV naziemna na świecie


Informacje
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Kabel HDMI 2.0 4K Light 3,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

35 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C

Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...

529 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2 HEVC DI-WAY 2020 Mini

Mini odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki DI-WAY z trybem hotelowym...

99 zł Więcej...