reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Multimedia Polska - wyniki finansowe za 2010

dodano: 2011-03-03 10:34 | aktualizacja: 2011-03-03 11:46
autor: Paulina Nietrzpiel | źródło: Multimedia Polska

Multimedia Polska Przychody Multimedia Polska wzrosły w IV kwartale 2010 r. o 7% w stosunku do analogicznego okresu 2009 r. osiągając poziom 147 mln zł. Cały rok przyniósł  8%. wzrost do 567,2 mln zł. Skorygowany zysk EBITDA po raz pierwszy w historii spółki przekroczył 300 mln zł i był o 13,5% wyższy niż rok wcześniej. W IV kwartale 2010 r. wyniósł 79,2 mln zł – o 10% więcej niż rok wcześniej.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Uzyskane wyniki operacyjne i finansowe prezentuje poniższa tabela:



EBITDA

W IV kwartale 2010 r. skorygowany zysk EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja pomniejszony o jednorazowe zdarzenia) wyniósł 79,2 mln zł, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu do analogicznego okresu 2009 r. Kwartalna marża EBITDA utrzymywała się na poziomie powyżej 50%. W całym 2010 r. Multimedia Polska wypracowały, po raz pierwszy w swojej historii, EBITDA przekraczającą 300 mln zł, co oznacza wzrost o 13,5% w stosunku do 2009 r. Szybki wzrost EBITDA, to efekt restrykcyjnej polityki kosztowej prowadzonej konsekwentnie w poprzednich kwartałach, a także sprzyjającej sytuacji na rynku walut EUR i USD, w których spółka ponosi część kosztów operacyjnych.
Niski poziom kosztów potwierdza wskaźnik miesięcznych kosztów operacyjnych w przeliczeniu na RGU. W IV kwartale 2010 r. było to 16,6 zł co oznacza spadek o 2,6 zł w stosunku do IV kwartału 2009 r.

Optymalna struktura przychodów utrzymana

Spółka Multimedia Polska osiągnęła w IV kwartale 2010 r. 147 mln zł przychodów (wzrost o 7% rok do roku). W całym 2010 r. sprzedaż wyniosła 567,2 mln zł i była o 8% wyższa niż rok wcześniej. Wzrost przychodów, to w głównej mierze zasługa dynamiki wzrostów w segmencie telewizji cyfrowej (DTV), szerokopasmowego dostępu do internetu oraz telefonii VoIP, WLR i usług hurtowych.

Struktura przychodów utrzymuje się niezmiennie w optymalnych proporcjach. Około połowę stanowią wpływy ze sprzedaży usług telewizyjnych. Pozostała część pochodzi ze sprzedaży internetu i usług głosowych. Multimedia Polska nadal zwiększa przychody na abonenta (ARPU). Miesięczny ARPU wyniósł w IV kwartale 2010 -  68,2 zł, co oznacza wzrost o blisko 4% w porównaniu do IV kwartału 2009.

Pakiety napędzają sprzedaż

Tradycyjnie już spółka odnotowała wzrosty sprzedaży we wszystkich głównych segmentach działalności: telewizji (cyfrowej i analogowej), szerokopasmowym dostępie do internetu oraz telefonii stacjonarnej. W efekcie łączna liczba sprzedanych usług (RGU) na koniec roku wynosiła ponad 1,353 mln, co oznacza wzrost o niemal 120 tys. w stosunku do stanu na koniec 2009 r.

Z pakietu Triple Play (wszystkie trzy usługi) w IV kwartale 2010 r. korzystało blisko 100 tys. abonentów – ponad 10% więcej niż przed rokiem. W podobnym tempie rosła liczba abonentów pakietu podwójnego Double Play. Na koniec roku  było ich 235 tys. Wzrost popularności pakietów przekłada się na dalsze zwiększenie wskaźnika liczby usług przypadających na jednego abonenta, który w IV kwartale 2010 r. wyniósł już 1,94. Rok wcześniej było to 1,84. Zakładając dotychczasowe tempo wzrostu tego wskaźnika, można zakładać, że w 2011 r. przeciętny abonent Multimedia Polska będzie korzystał z ponad 2 usług.

Dzięki aktywnym działaniom marketingowym, efektywnej polityce cenowej oraz wysokiej jakości usług, spółka utrzymuje pod kontrolą wskaźnik churn (wskaźnik rezygnacji klientów z usług). W ujęciu średniomiesięcznym churn telewizji wyniósł 0,69%, internetu 0,82% i telefonii 0,68%.

Telewizja

Najbardziej istotny pod względem przychodów, segment telewizji również odnotowuje wzrosty. Wartość przychodów uzyskanych w tym segmencie wyniosła w 2010 r. 279,1 mln zł tj. ponad 6% więcej niż rok wcześniej. W IV kwartale 2010 r. przychody wyniosły 70,7 ml zł i były o 2% wyższe niż rok wcześniej. W segmencie telewizji dynamicznie rośnie liczba RGU telewizji cyfrowej (DTV). Na koniec 2010 r. spółka miała już blisko 740 tys. RGU telewizji, w tym ponad 141,7 tys. użytkowników korzystających z telewizji cyfrowej w technologii DTV oraz IPTV. Baza użytkowników telewizji cyfrowej wzrosła o niemal 34% w ciągu roku.

- Mimo zmiany polityki cenowej usługi telewizji analogowej i zakładanego spadku przychodów, cały biznes telewizyjny przyniósł wzrosty zarówno w IV kwartale, jak i całym 2010 r. Zakładamy, że jest to przejściowa sytuacja i w kolejnych kwartałach powinniśmy wrócić na ścieżkę szybszych wzrostów, a telewizja cyfrowa wraz z usługami takimi jak domowa wypożyczalnia filmów (VoD), kanały wysokiej rozdzielczości (HD) czy telewizja interaktywna aMazing, powinny tylko te wzrosty przyspieszyć  – mówi Andrzej Rogowski.

Internet

Na koniec 2010 r. z internetu Multimedia Polska korzystało 363 tys. abonentów, czyli ponad 12% więcej niż rok wcześniej. Wartość przychodów w tym segmencie wyniosła w ubiegłym roku 148,1 mln zł, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu z 2009 r. Tylko w IV kwartale 2010 r. przychody z internetu wyniosły blisko 40 mln zł i były o 14% wyższe niż rok wcześniej.

Usługi głosowe

Na uwagę zasługuje stabilny wzrost przychodów w segmencie usług głosowych. W IV kwartale 2010 wyniosły blisko 32,1 mln zł i były o 7% wyższe niż w analogicznym okresie 2009 r. W całym 2010 r. telefonia przyniosła 132 mln zł tj. 5% więcej niż rok wcześniej. Dobre wyniki tego segmentu, to w głównej mierze efekt wzrostu dynamiki sprzedaży usługi WLR, a także wzrostu przychodów ze sprzedaży usług hurtowych. Stabilnie rośnie sprzedaż usług VoIP, która równoważy mniejsze wpływy ze sprzedaży tradycyjnej telefonii PSTN. Liczba użytkowników VoIP wzrosła w ciągu roku o 19,2% do 110,2 tys. Rosła także liczba użytkowników PSTN ze 108,8 tys. na koniec 2009 r. do 114,8 tys. na koniec 2010 r.

Inwestycje Multimedia Polska

Grupa Multimedia Polska zainwestowała w 2010 r. 163,9 mln zł, z czego w tzw. inwestycje rozwojowe (zwiększenie zasięgu usług oraz aktywacja nowych abonentów) ponad 76% tej kwoty, a na akwizycję ponad 10%. W IV kwartale 2010 r. łączne nakłady wyniosły 37,3 mln zł. W efekcie liczba nowych gospodarstw domowych (HP), które znalazły się w zasięgu sieci Multimedia Polska zwiększyła się o 14,1 tys. Nowe HP zostały włączone przede wszystkim w Warszawie, Tarnowie, Kwidzynie, Inowrocławiu i Hajnówce. Ponadto dzięki modernizacji istniejących sieci, spółka zyskała nowe HP dla internetu oraz telewizji cyfrowej (odpowiednio 10,7 tys. i 13,2  tys.).

Projekt warszawski

Multimedia Polska stale rozbudowuje swoją siec na terenie Warszawy. W IV kwartale 2010 r. kontynuowano prace w północno-zachodnich, północno-wschodnich oraz południowych dzielnicach Warszawy. Obecnie spółka ma już około 100 tys. gospodarstw domowych w swoim zasięgu i zbliża się do zakończenia pierwszego etapu projektu warszawskiego, który zakłada budowę 120 tys. HP. Na terenie Warszawy działają już dwa Biura Obsługi Klienta (Śródmieście i Ursynów). Sieć szkieletowa, która docelowo będzie mieć 55 km gotowa jest już w 95%. Bardzo dobre wyniki finansowe projektu warszawskiego skłaniają nas do kontynuacji inwestycji.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii TV kablowa w Polsce


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 5-6/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-6/2022

12 zł Więcej...

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

120 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle Q

Homatics Dongle Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

239 zł Więcej...