dodano: 2011-03-04 13:31 | aktualizacja:
2011-03-04 14:15
autor: Janusz Sulisz |
źródło: tvn24.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Nowelizacja wprowadza pojęcie
audiowizualnych usług na żądanie (VoD). Dodatkowo mówi o zasadach stosowania
product placement (lokowanie produktów), które ma być dopuszczalne wyłącznie: w filmach kinowych, filmach lub serialach wytworzonych na użytek audiowizualnych usług medialnych, audycjach sportowych, rozrywkowych lub w postaci nieodpłatnego udostępnienia towaru lub usługi do wykorzystania w audycji w charakterze rekwizytu lub nagrody. Nie dotyczy to audycji dla dzieci. Audycje, w których zastosowane będzie product placement, muszą być wyraźnie oznaczone - graficznie w telewizji i dźwiękowo w radiu. Zlecający product placement nie może łamać niezależności redakcyjnej nadawcy, czy wpływać na treść audycji.
Zgodnie z założeniami nowelizacji, nadawcy i dostawcy audiowizualni zostali zobowiązani do zapewnienia, by co najmniej 10 proc. programu (z wyłączeniem reklam i telesprzedaży) posiadało
udogodnienia dla niepełnosprawnych wzrokowo lub słuchowo (audiodeskrypcja lub przekaz migowy).
Określono także, ile czasu antenowego ma być przeznaczone dla
utworów w języku polskim w przypadku
stacji radiowych. Nie dotyczy to tych, tworzonych w całości dla mniejszości narodowych. Piosenki w języku polskim mają zajmować
33 proc. miesięcznego czasu emisji, z czego
60 proc. musi być zrealizowane w godzinach 5-24, czyli nie w nocy, jak do tej pory robili nadawcy próbujący obejść przepisy. Premiery i utwory debiutantów będą zaliczane nadawcom podwójnie.
Unijna dyrektywa audiowizualna proponuje skrócenie przerw między kolejnymi blokami reklamowymi podczas
filmów fabularnych. W nowelizacji tego nie uwzględniono i nadal mogą one być one
przerywane nie częściej niż co 45 minut. Pozostałe programy, z wyjątkiem transmisji sportowych, mogą być przerywane reklamą: w programie telewizyjnym -
nie częściej niż co 20 minut, natomiast w programie radiowym -
10 minut. Nie wolno przerywać reklamami: serwisów informacyjnych i magazynów na temat aktualnych wydarzeń, audycji o treści religijnej, audycji publicystycznych i dokumentalnych krótszych niż 30 minut oraz audycji dla dzieci. Zakaz przerywania reklamą nadal dotyczy wszystkich audycji publicznej radiofonii i telewizji, z wyjątkiem transmisji sportowych.
Nowelizacja wprowadza tzw.
prawo do krótkich sprawozdań. Zgodnie z jego założeniami, nadawca telewizyjny, który nabył wyłączne prawa do transmisji z wydarzenia „budzącego istotne zainteresowanie społeczne”, będzie musiał umożliwić innym nadawcom wykonanie relacji, jednak
nie dłuższej niż 90 s.
Nowelizacja ustawy rozszerza kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. KRRiT będzie obejmować nadzorem wszelkie usługi medialne przewidziane w ustawie oraz ich dostawców. Sporządzi w tym celu
jawny rejestr usług medialnych, który ma dotyczyć programów telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych oraz rozprowadzania programów. Dostawca usługi medialnej, przekazujący ją bez wpisu do rejestru, podlegać będzie karze pieniężnej.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.