reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Nowe przepisy dot. radia i telewizji

dodano: 2011-03-04 13:31 | aktualizacja: 2011-03-04 14:15
autor: Janusz Sulisz | źródło: tvn24.pl

Polska 4 marca br. Sejm uchwalił nowelizację Ustawy o radiofonii i telewizji. Określa ona m.in. zasady stosowania product placement, dopuszczalną częstotliwość emisji reklam oraz konieczność nadawania w dzień w radiach większej liczby polskich utworów. Nowelizacja była koniecznością ze względu na potrzebę dostosowania do przepisów unijnej dyrektywy audiowizualnej. Jesteśmy już z tym spóźnieni - termin wdrożenia minął 19 grudnia 2009 r. Polska chce w ten sposób uniknąć kar ze strony Komisji Europejskiej. Za nowelizacją głosowało 419 posłów, 1 osoba się wstrzymała.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Nowelizacja wprowadza pojęcie audiowizualnych usług na żądanie (VoD). Dodatkowo mówi o zasadach stosowania product placement (lokowanie produktów), które ma być dopuszczalne wyłącznie: w filmach kinowych, filmach lub serialach wytworzonych na użytek audiowizualnych usług medialnych, audycjach sportowych, rozrywkowych lub w postaci nieodpłatnego udostępnienia towaru lub usługi do wykorzystania w audycji w charakterze rekwizytu lub nagrody. Nie dotyczy to audycji dla dzieci. Audycje, w których zastosowane będzie product placement, muszą być wyraźnie oznaczone - graficznie w telewizji i dźwiękowo w radiu. Zlecający product placement nie może łamać niezależności redakcyjnej nadawcy, czy wpływać na treść audycji.

Zgodnie z założeniami nowelizacji, nadawcy i dostawcy audiowizualni zostali zobowiązani do zapewnienia, by co najmniej 10 proc. programu (z wyłączeniem reklam i telesprzedaży) posiadało udogodnienia dla niepełnosprawnych wzrokowo lub słuchowo (audiodeskrypcja lub przekaz migowy).

Określono także, ile czasu antenowego ma być przeznaczone dla utworów w języku polskim w przypadku stacji radiowych. Nie dotyczy to tych, tworzonych w całości dla mniejszości narodowych. Piosenki w języku polskim mają zajmować 33 proc. miesięcznego czasu emisji, z czego 60 proc. musi być zrealizowane w godzinach 5-24, czyli nie w nocy, jak do tej pory robili nadawcy próbujący obejść przepisy. Premiery i utwory debiutantów będą zaliczane nadawcom podwójnie.

Unijna dyrektywa audiowizualna proponuje skrócenie przerw między kolejnymi blokami reklamowymi podczas filmów fabularnych. W nowelizacji tego nie uwzględniono i nadal mogą one być one przerywane nie częściej niż co 45 minut. Pozostałe programy, z wyjątkiem transmisji sportowych, mogą być przerywane reklamą: w programie telewizyjnym - nie częściej niż co 20 minut, natomiast w programie radiowym - 10 minut. Nie wolno przerywać reklamami: serwisów informacyjnych i magazynów na temat aktualnych wydarzeń, audycji o treści religijnej, audycji publicystycznych i dokumentalnych krótszych niż 30 minut oraz audycji dla dzieci. Zakaz przerywania reklamą nadal dotyczy wszystkich audycji publicznej radiofonii i telewizji, z wyjątkiem transmisji sportowych.

Nowelizacja wprowadza tzw. prawo do krótkich sprawozdań. Zgodnie z jego założeniami, nadawca telewizyjny, który nabył wyłączne prawa do transmisji z wydarzenia „budzącego istotne zainteresowanie społeczne”, będzie musiał umożliwić innym nadawcom wykonanie relacji, jednak nie dłuższej niż 90 s.

Nowelizacja ustawy rozszerza kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. KRRiT będzie obejmować nadzorem wszelkie usługi medialne przewidziane w ustawie oraz ich dostawców. Sporządzi w tym celu jawny rejestr usług medialnych, który ma dotyczyć programów telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych oraz rozprowadzania programów. Dostawca usługi medialnej, przekazujący ją bez wpisu do rejestru, podlegać będzie karze pieniężnej.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polonica


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

nc+ telewizja na kartę + moduł CI+

CAM CI+ 4K (bez ECP) z kanałami Museum 4K i...

299 zł Więcej...

Miernik Satlink ST-5150 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Satlink ST-5150 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

669 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X

Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X - nowy odbiornik UHD...

489 zł Więcej...