dodano: 2011-06-13 10:51 | aktualizacja:
2011-06-13 10:55
autor: Anita Dąbek |
źródło: MI
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Cyfrowa technika nadawania sygnału telewizyjnego umożliwi przede wszystkim:
-
odbiór cyfrowo naziemnie większej liczby bezpłatnych programów telewizyjnych (docelowo 7 programów w ramach multipleksu I i po 8 programów w ramach multipleksów II oraz III),
-
poprawę jakości obrazu i dźwięku,
-
równoległe nadawanie kilku ścieżek dźwiękowych (np. w kilku językach oraz dźwięku przestrzennego),
-
wprowadzenie kodów rodzicielskich.
Ustawa o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej została podzielona na dwie części:
-
pierwsza dotyczy samego procesu wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej i obejmuje przepisy zapewniające sprawne jej uruchomienie, w tym termin wyłączenia nadawania analogowego, kwestie związane z organizacją multipleksów i kampanią informacyjną,
-
natomiast druga część wprowadza w sposób trwały do polskiego porządku prawnego przepisy związane z nadawaniem programów telewizyjnych w sposób cyfrowy w multipleksach, dające podstawy do podejmowania w przyszłości skutecznych działań przez regulatorów rynku - Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Ustawa kompleksowo reguluje kwestie ochrony konsumentów w zakresie zakupu sprzętu do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. Powinien on spełniać wymagania określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie
art. 132 ust. 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, które obowiązuje
od 8 stycznia 2010 r., czyli być zgodne ze standardem MPEG-4 (H.264/AVC). Dlatego też, zgodnie z ustawą, każdy obywatel dokonujący zakupu odbiorników cyfrowych, zostanie poinformowany przez sprzedawcę, czy dany odbiornik umożliwi odbiór naziemnej telewizji cyfrowej.
Zapisy ustawy regulują także szczegółowo kwestie przeprowadzenia kampanii informacyjnej, która podniesie świadomość społeczeństwa o czekającej ich zmianie w sposobie odbioru wszystkich programów telewizyjnych. Podmiotami zobowiązanymi do prowadzenia takiej kampanii będą zarówno nadawca publiczny
Telewizja Polska S.A., nadawcy komercyjni: Telewizja Polsat S.A., TVN S.A., Polskie Media S.A. oraz Telewizja Puls sp. z o.o., zobowiązani do nadawania w swoich programach przekazów o telewizji cyfrowej jak i
Minister Infrastruktury. Kampania przeprowadzona zostanie w mediach, jak również w szczególności poprzez mailing do obywateli. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło już stronę internetową
www.cyfryzacja.gov.pl, na której można znaleźć wszystkie niezbędne informacje o naziemnej telewizji cyfrowej.
Ustawa, wraz z 11 senackimi poprawkami, trafi teraz ponownie do Sejmu.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.