18 sierpnia 2011 roku wchodzi w życie rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie oznaczania audycji, w których pojawia się product placement. Product placement polega na umieszczeniu towarów czy usług w audycji w celach marketingowych. Unijna dyrektywa 2010/13/UE zobowiązuje nadawców do oznakowania i ewidencji takich audycji. Rozporządzenie KRRiT z 30 czerwca 2011 roku wprowadza ten obowiązek do polskiego prawa.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Zgodnie z jego brzmieniem, nadawca programu telewizyjnego obowiązany jest do oznaczania audycji, w których zastosowano lokowanie produktu znakiem graficznym, według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia. Znak graficzny musi zostać umieszczony zarówno na początku audycji, po wznowieniu audycji po przerwie reklamowej jak i na końcu. Wyświetlony musi być nie krócej, niż przez cztery sekundy, zajmując powierzchnię minimum 5 proc. ekranu. Znak ma być też wyświetlany przez cały czas trwania napisów końcowych.
W przypadku audycji radiowych, w których zastosowano lokowanie produktu, nadawca zobowiązany jest wyemitować (tak, jak w przypadku audycji telewizyjnych - na początku, po wznowieniu oraz na końcu audycji radiowej) sygnał dźwiękowy. Jest to czytany przez lektora komunikat: „audycja zawiera lokowanie produktu” oraz „audycja zawierała lokowanie produktu”.
Za tydzień zacznie obowiązywać rozporządzenie KRRiT w sprawie sposobu sponsorowania audycji. Zgodnie z nim sponsor będzie mógł być wskazany w momencie wznowienia programu po przerwie na reklamę lub telesprzedaż. Według obecnych przepisów w ogóle nie jest to możliwe w czasie trwania audycji. Tak jak obecnie, wskazanie sponsora nie będzie mogło mieć charakteru reklamy, a jednorazowa emisja informacji o sponsorze nie może być dłuższa niż osiem sekund. W przypadku dwóch sponsorów jest to 16 sekund, a w innych przypadkach - maksymalnie 24 sekundy.
Kolejne rozporządzenie KRRiT wejdzie w życie w niedzielę, 28 sierpnia. Dotyczy ono oznaczania audycji nowymi symbolami informującymi o wieku, poniżej którego widzowie nie powinni tych audycji oglądać.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.