dodano: 2011-10-18 11:08 | aktualizacja:
2011-10-19 14:51
autor: Anita Dąbek/Janusz Sulisz |
źródło: inf. wł./Dziennik Gazeta Prawna
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
-
W telewizji można zainwestować każde pieniądze i każde pieniądze stracić. Wejście nowych graczy po sprzedaży TVN pewnie zaostrzy konkurencję, ale nie dramatycznie. Ona jest już dziś ostra - mówi „DGP” Zygmunt Solorz-Żak, właściciel
Cyfrowego Polsatu i telewizji Polsat. -
Nie sądzę, aby Francuzi postawili na agresywną strategię, czyli zainwestowali takie pieniądze, które oznaczać będą agresywną wojnę cenową. Poza tym z trzech graczy na rynku platform zostałoby dwóch. A to z kolei też daje pewne plusy, jak mniejsze koszty praw telewizyjnych - dodaje.
Najwięcej zmian na rynku wywołałaby sprzedaż TVN razem z portalem Onet amerykańskiemu koncernowi
Time Warner, właścicielowi m.in. telewizji CNN i HBO, natomiast
platformy n francuskiemu
Vivendi, do którego należy już w Polsce
CYFRA+. Rozważa się jeszcze jeden scenariusz: Onet nie trafia do Time Warner, ale przejmuje go Łukasz Wejchert, obecny szef portalu. Jednak potrzebowałby wsparcia funduszy inwestycyjnych. Jeśli platforma n trafi w ręce Vivendi, po konsolidacji z CYFRĄ+ powstanie gracz z
2,5 mln klientów. Oczywiście z tymi medialnymi obliczeniami, co do liczby abonentów po połączeniu to czysta teoria, która w praktyce się nie sprawdza, bo abonenci często mają po 2 dekodery platform, zwłaszcza fani piłki nożnej (LM+ Ekstraklasa + Premiership + Primera Division). Przekonała się o tym CYFRA+ po fuzji z Wizją TV, że 350 tys + 350 tys. niekoniecznie równa się 700 tys.. Teraz praktyka wskazuje, że po takiej fuzji
n + CYFRA+ może zostanie
2 mln abonentów.
Jest też inna opcja, a mianowicie taka, że Vivendi, gdyby kupiła telewizję n to odda ją niekoniecznie pod bezpośredni zarząd CYFRY+, a jakiemuś innemu polskiemu podmiotowi - tu mowa jest o TP SA, czyli obecnym partnerze ITI Neovision. Dałoby to inny sposób zarządzania platformy, a także sztuczną i mało agresywną konkurencję między n i CYFRĄ+, do tego zarządzanie platformą znane z CYFRY+ nie generuje nadmiernego wzrostu liczby abonentów, ale za to niezłe ARPU.
Gdyby tak się stało, to
koalicja telewizji n z TP i CYFRĄ+ miałaby na satelitach HOT BIRD aż 13 własnych transponderów (n-5, CYFRA+ 6, TP-2), co poprawiłoby zarządzanie pojemnością i doskonałą wymianą oferty kanałów w takim zakresie, aby nie było formalnego połączenia w 100%, bo to wcale nie musi być takie dobre rozwiązanie. Koalicja miałaby dużą przewagę pojemności na satelicie nad faktyczną konkurencją, czyli Cyfrowym Polsatem (zaledwie 5 własnych transponderów na 13E). I pomyśleć, że platforma Sky Italia ma aż. ...26 transponderów na 13E, i aż dziw bierze, że żadna z polskich platform nie bierze z ich pojemności ani jednego kanału, co świadczy o rozrzutności.
Właściciele holdingu ITI (Mariusz Walter, Bruno Valsangiacom, Wojciech Kostrzewa oraz spadkobiercy zmarłego Jana Wejcherta) kontrolują w sumie
56 proc. udziałów w Grupie TVN. 14 października br. pakiet był wyceniany na
2,76 mld zł.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.