reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Grupa TVN: dalszy wzrost przychodów

dodano: 2011-11-10 13:07 | aktualizacja: 2011-11-10 13:57
autor: Jacek Grzeszczak | źródło: Grupa TVN

tvn Grupa TVN na specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej przedstawiła wyniki finansowe za trzeci kwartał 2011 roku. Zgodnie z nimi udało się zwiększyć przychody we wszystkich segmentach działalności, tj. TV, platformie n i online. Mimo tego strata netto przypadająca akcjonariuszom TVN S.A. wyniosła 357 milionów zł (spadek z 61 milionów zysku w roku ubiegłym, spowodowany głównie negatywnym wpływem strat z różnic kursowych w 2011 roku).



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najważniejsze wnioski

• Wzrost przychodów o 6% rok do roku przy silnym udziale segmentów płatnej telewizji i Online oraz dobrych wynikach segmentu TV w trudnym otoczeniu rynku reklamowego

• EBITDA wzrosła o 6% do 107 mln zł przy utrzymaniu 19% marży, głównie dzięki dźwigni operacyjnej w segmencie Online i dyscyplinie kosztowej w segmencie TV

• Wszystkie segmenty zanotowały doskonałe wskaźniki operacyjne:
- We wrześniu 2011, TVN był po raz pierwszy w historii najbardziej popularną stacją telewizyjną w Polsce we wszystkich grupach docelowych, zarówno w godzinach szczytu jak i ujęciu całodobowym, będąc jednocześnie jedyną dużą stacją telewizyjną, która odnotowała poprawę wyników oglądalności
- 'n' zwiększyła swoją bazę abonencką o 119 tysięcy rok do roku oraz o 32 tysiącew samym trzecim kwartale, przy wzroście ARPU z usług post-paid do 61,4 złw III kw. z 60,3 zł roku temu
- Onet ponownie przyciągnął nowych klientów oraz z sukcesem promował nowe formaty reklamowe, w szczególności podwajając sprzedaż reklam video

• Strata przypadająca akcjonariuszom TVN S.A. wyniosła 357 milionów zł w III kw. ze względu na wynik finansowy netto w wysokości -415 milionów zł, którego głównym składnik stanowiło 335 milionów zł niezrealizowanych strat na różnicach kursowych

• Grupa utrzymała wysoką płynność na poziomie 786 milionów zł w gotówce i płynnych aktywach, podczas gdy stosunek długu netto do porównywalnego wskaźnika EBITDA wzrósł do 4,2x wyłącznie w wyniku wpływu słabszego złotego na Euroobligacje

• Biorąc pod uwagę niższy niż oczekiwany wzrost rynku reklamy telewizyjnej oraz potencjalny wpływ projektów korporacyjnych, Zarząd Grupy TVN aktualizuje oczekiwania spółki odnośnie wyników roku 2011



Wyniki Grupy TVN w trzecim kwartale potwierdzają naszą wiodącą pozycję na rynku. We wszystkich segmentach działalności wykazaliśmy się koncentracją na utrzymaniu wzrostui rentowności. Przychody platformy ‘n’ wzrosły w efekcie znacznego przyrostu bazy abonentów oraz dalszej poprawy ARPU. W samym trzecim kwartale liczba aktywnych abonentów usług post-paid wzrosła o 32 tysiące – wynik znacznie lepszy niż rok temu i potwierdzający nasz cel osiągnięcia 900 tysięcy abonentów na koniec roku oraz dodatniego rocznego wyniku EBITDA pomimo wpływu intensywniejszej działalności marketingowej na rentowność platformy w trzecim kwartale. Segment Online, funkcjonując na rynku rosnącym w dwucyfrowym tempie, efektywnie przekłada ten wzrost na poprawę przychodów, a co ważniejsze – na rosnącą rentowność, która dzięki bardzo wysokiej dźwigni operacyjnej osiąga poziom porównywalny do najlepszych wyników na rynku. Poziom przychodów, które bezpośrednio zostały przełożone na wzrost rentowności wyniósł 76% - wskaźnik wymagający okazania zdecydowanego szacunku dla umiejętności zespołu zarządzającego Grupą Onet. I na koniec, segment telewizyjny, który działając w trudnym otoczeniu rynkowym utrzymał poziom przychodów i rentowności dzięki świetnym wynikom jesiennej ramówki we wrześniu, przy jednoczesnym utrzymaniu ścisłej dyscypliny kosztowej. Po wzroście w pierwszej połowie tego roku, rynek reklamy telewizyjnej odnotował nieznaczny spadek w trzecim kwartale i spodziewamy się, że czwarty kwartał będzie co najmniej tak samo trudny. Dlatego też oczekujemy obecnie niskiej jednocyfrowej dynamiki wzrostu tego rynku w całym roku 2011, w porównaniu do poprzedniego założenia o średnim jednocyfrowym wzroście. W takich warunkach nawet mocna ramówka jesienna nie jest w stanie obronić TVN od wpływu spadku wartości rynku, co odpowiednio zostało odzwierciedlonew naszych zaktualizowanych oczekiwaniach co do wyników tego roku. - powiedział Markus Tellenbach, Prezes Zarządu.

Grupa TVN – Zrównoważony wzrost przychodów i EBITDA

Przychody Grupy TVN w trzecim kwartale wzrosły o 33 miliony zł rok do roku, co stanowi 6% stopę wzrostu. Głównymi czynnikami poprawy przychodów były:
• Przychody platformy ‘n’ wyższe o 26 milionów zł w efekcie wzrostu bazy abonentów netto o 119 tysięcy rok do roku i poprawy ARPU z usług post-paid o 1,1 zł do poziomu 61,4 zł w III kw.
• Wzrost przychodów reklamowych segmentu Online o 8 milionów zł dzięki poszerzeniu bazy reklamodawców i rosnącej sprzedaży nowych formatów reklamowych.
• Przychody z reklamy telewizyjnej oraz opłat za kanały tematyczne wyższe o 11 milionów zł, kompensujące słabsze przychody ze sponsoringu i wpływ ograniczonego Audiotele.

Przychody ze źródeł pozareklamowych w trzecim kwartale wyniosły 46% przychodów ogółem,w porównaniu z 44% rok temu, zgodnie z założeniami równoważenia i różnicowania struktury przychodów.

EBITDA wzrosła o 6 milionów zł rok do roku do poziomu 107 milionów zł w trzecim kwartale. Poprawa ta jest wynikiem silnej dźwigni operacyjnej w segmencie Online i dyscypliny kosztowej segmentu TV. Jednocześnie EBITDA segmentu płatnej telewizji odzwierciedla wzrost kosztów marketingu na wejściu w okres sezonowo wyższej sprzedaży.

Strata netto przypadający akcjonariuszom TVN S.A. wyniosła 357 milionów zł, co oznacza spadek z poziomu 61 milionów zł zysku w roku ubiegłym i jest związany głównie z negatywnym wpływem różnicy pomiędzy znacznymi niezrealizowanymi stratami z różnic kursowych w bieżącym roku, a zyskami z tego tytułu w roku ubiegłym.

Dług netto wyniósł 2,7 miliarda zł, podczas gdy stosunek długu netto do porównywalnego wskaźnika EBITDA wzrósł do 4,2x w wyniku osłabienia złotego względem Euro w trzecim kwartale wpływającego na wycenę Euroobligacji. Grupa TVN utrzymuje wysoką płynność na poziomie 786 milionów zł w gotówce i płynnych aktywach.

Oczekiwane wyniki Grupy TVN

Biorąc pod uwagę niższy niż oczekiwany wzrost rynku reklamy telewizyjnej oraz potencjalny wpływ projektów korporacyjnych, Zarząd Grupy TVN aktualizuje oczekiwania spółki odnośnie wyników roku 2011. Szczegółowe zmiany zostały przedstawione w poniższej tabeli:

Poprzednie założenia Zaktualizowane założenia
Średnia jednocyfrowa dynamika wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w 2011 Niska jednocyfrowa dynamika wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w 2011
Wzrost rynku reklamy internetowej na poziomie wysokich kilkunastu procent w 2011 Potwierdzone
Wzrost rocznych skonsolidowanych przychodów o ok. 7% w 2011 Wzrost rocznych skonsolidowanych przychodów o ok. 5% w 2011
Wartość skonsolidowanej EBITDA na poziomie ok. 680 milionów zł w 2011 Wartość skonsolidowanej EBITDA w przedziale 660-670 milionów zł w 2011 z możliwym dodatkowym kosztem w wysokości do 20 milionów zł jako wynik realizacji projektów korporacyjnych (koszty korporacyjne związane z planowanym połączeniem platformy ‘n’ z Cyfra+, reorganizacja segmentu TV)
Skonsolidowane nakłady inwestycyjne na poziomie ok. 250 milionów zł w 2011 Skonsolidowane nakłady inwestycyjne na poziomie ok. 230 milionów zł w 2011
Brak zmian w polityce dywidendowej, przy spodziewanym wzroście wskaźnika wypłaty dywidendy do poziomu 50% skonsolidowanego zysku netto od 2012 Potwierdzone
Nie oczekuje się realizacji transakcji kapitałowych do końca 2012 Możliwe połączenie platformy ‘n’ z Cyfra+
Brak znaczącego nowego finansowania lub refinansowania Potwierdzone
Kurs wymiany EUR/PLN zgodnie z aktualnymi oczekiwaniami rynku finansowego Potwierdzone


Oczekiwania na 2012 r. pozostają bez zmian – wpływ partnerstwa z Canal + na biznesowy model Grupy TVN nie jest jeszcze w pełni określony, a spodziewana ewolucja rynku reklamyw przyszłym roku jest jeszcze zbyt niewyraźna, aby przedstawiać wiarygodną zmianę założeń.

Zarząd Grupy TVN powróci do tematu ewentualnej aktualizacji oczekiwań na 2012 r. we właściwym czasie, jednak nie później niż w dniu publikacji wyników za rok 2011.

Segment TV – Dobre wyniki w trudnych warunkach rynkowych

Przychody segmentu TV wzrosły o 1 milion zł rok do roku do poziomu 327 milionów zł,w wyniku wyższych przychodów z reklamy i z opłat za kanały tematyczne co zrekompensowało spadek sponsoringu i Audiotele. Wzrost przychodów reklamowych wyniósł 5 milionów złw efekcie rewizji polityki rabatowej oraz najlepszej dotychczas zanotowanej oglądalności na początku sezonu jesiennego we wrześniu. TVN był po raz pierwszy w historii najbardziej popularną stacją telewizyjną w Polsce we wszystkich grupach docelowych, zarównow godzinach szczytu jak i w ujęciu całodobowym oraz jedyną dużą stacją telewizyjną, której udało się poprawić wyniki oglądalności. Wynik ten został osiągnięty w trudnych warunkach rynkowych gdyż na podstawie raportu Starlink szacujemy, że rynek spotowej reklamy telewizyjnej zmalał o 0,5% rok do roku w trzecim kwartale 2011 roku. Opłaty za kanały tematyczne wzrosły o 13% dzięki dalszemu wzrostowi bazy abonentów naszych kanałów tematycznych dodatkowo wzmocnionemu przez wpływ kursów walutowych na ich ceny, które są wyrażone w Euro.

EBITDA wzrosła o 4 miliony zł lub 4% rok do roku, osiągając 101 milionów zł z marżą 31%w porównaniu z 30% rok temu. Wzrostowi przychodów towarzyszyły oszczędności kosztów na poziomie 3 milionów zł wynikające ze ścisłej dyscypliny kosztowej, głównie w obszarze marketingu.

Platforma 'n' – Wzrost bazy abonentów oraz ARPU poprawia przychody

Przychody płatnej telewizji wzrosły o 26 milionów zł czyli o 16% rok do roku. Kluczowym czynnikiem był wzrost bazy abonentów o 119 tysięcy do poziomu 858 tysięcy, w połączeniuz dalszym wzrostem ARPU z usług post-paid do poziomu 61,4 zł w trzecim kwartale z 60,3 zł w roku ubiegłym. Baza aktywnych klientów pre-paid wzrosła z poziomu 279 tysięcy do 311 tysięcy ze stale rosnącym udziałem klientów oferty HD podnoszącym ARPU z usług pre-paid,w efekcie czego przychody z oferty pre-paid wzrosły o 35%.

EBITDA zmniejszyła się o 2 miliony zł rok do roku do 5 milionów zł. Odzwierciedla to bardziej intensywny marketing w trzecim kwartale 2011 w porównaniu do ograniczonych działań promocyjnych w roku ubiegłym, gdy zwiększenie bazy abonenckiej wyniosło mniej niż jedną trzecią z 32 tysięcy w tym roku.

Segment Online - Onet na fali wzrostu rynku i znacznej dźwigni operacyjnej

Przychody segmentu Online wzrosły o 9 milionów zł lub 16% rok do roku, przy czym przychody gotówkowe były wyższe o 8 milionów zł osiągając takie samo tempie wzrostu. Tak znakomity wynik jest przede wszystkim efektem rosnącej bazy reklamodawców i zwiększenia sprzedaży nowych formatów reklamowych. Najwyższy wzrost odnotowała branża detaliczna, która prawie podwoiła swoje wydatki w Onecie (+95%) podczas gdy kolejna wiodąca branża – higiena i pielęgnacja – osiągnęła wzrost o 58%. Kluczowymi formatami reklamowymi były reklamy video, których sprzedaż również została podwojona (+98%), na sprzedaż oferty sponsoringowej wzrosła o 34%.

Onet jako samodzielny serwis zwiększył swoje przychody o 8 milionów zł, czyli 17% rok do roku, przekładając blisko 70% wzrostu przychodów na wzrost rentowności EBITDA, która wyniosła 22 miliony zł z marżą powyżej 38%.

EBITDA wzrosła o 7 milionów zł do 21 milionów zł, osiągając wysoką stopę wzrostu na poziomie 47% rok do roku. Wysoka dźwignia operacyjna umożliwiła przełożenie ponad trzech czwartych wzrostu przychodów na poprawę wyniku EBITDA i wzrost marży do 33%w porównaniu do 26% w roku ubiegłym.

Onet osiągnął rentowność EBITDA na poziomie 38% - znaczny wzrost w porównaniu do 33%w trzecim kwartale 2010 roku. Gotówkowa EBITDA wzrosła o 6 milionów zł, czyli o 40% do poziomu 21 milionów zł, osiągając marżę 42% - wyższą o 6,5 punktów procentowychw porównaniu do wyniku sprzed roku.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Biznes


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

120 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C

Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...

539 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X

Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X - odbiornik UHD...

569 zł Więcej...