dodano: 2012-11-14 11:24 | aktualizacja:
2012-11-14 11:31
autor: Anita Dąbek |
źródło: UOKiK
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje stan konkurencji na wielu rynkach. Prowadzi m.in. postępowanie wyjaśniające dotyczące rynku praw do transmisji wydarzeń sportowych. W trakcie prowadzonej analizy wątpliwości Urzędu wzbudził
sposób ustalania cen za transmisje z meczów eliminacyjnych do mistrzostw świata w piłce nożnej w 2014, które reprezentacja Polski rozegrała we wrześniu 2012 r. z Czarnogórą (7 września) i Mołdawią (12 września). W praktyce kibice mogli obejrzeć oba wydarzenia „na żywo” w telewizji płacąc
20 zł wybranemu dostawcy za obejrzenie meczów w tzw. systemie
pay-per-view. PPV jest formą udostępniania określonych treści - najczęściej są to transmisje na żywo z wydarzeń sportowych - po wniesieniu dodatkowej płatności, która istnieje niezależnie od abonamentu.
Spółka
Sportfive, która dysponuje prawami do relacji telewizyjnych z tych wydarzeń, udzieliła określonym przedsiębiorcom licencji do ich transmisji w systemie pay-per-view. Z informacji UOKiK wynika, że Sportfive zawierając umowy z jedenastoma operatorami telewizyjnymi przedsiębiorcami
ustaliła, że cena, którą widzowie będą musieli zapłacić za transmisje nie będzie mniejsza niż 20 zł.
Transmisja meczu w telewizji
Tymczasem
prawo antymonopolowe zakazuje porozumień pomiędzy przedsiębiorcami, w ramach których ustalana jest minimalna cena odsprzedaży towarów lub usług. W gospodarce wolnorynkowej każdy podmiot powinien samodzielnie ustalać swoje stawki, w oparciu o własny rachunek ekonomiczny.
Ustalenie minimalnej ceny eliminuje konkurencję pomiędzy uczestnikami zmowy, jednocześnie pozbawiając konsumentów możliwości nabycia tańszej usługi lub produktu.
Dlatego Prezes UOKiK wszczęła postępowanie antymonopolowe, które rozstrzygnie czy doszło do zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję. Oprócz dysponenta praw do transmisji – spółki Sportfive, prawo naruszyć mogło jedenastu przedsiębiorców:
UPC Polska (Warszawa),
Cyfrowy Polsat (Warszawa),
Vectra (Gdynia),
Multimedia (Gdynia),
Toya (Łódź),
Inea (Poznań),
Echostar Studio ZTS Tele 4 (Poznań),
SGT (Gliwice),
ZUA Antserwis (Piła),
TK Antserwis (Wałcz) oraz
Asta-net (Piła).
Konsumenci, telewizja
Warto podkreślić, że
przedmiotem postępowania jest ustalenie minimalnej ceny za usługę, a nie fakt sprzedaży transmisji poprzez system pay-per-view. Taki sposób transmitowania wydarzeń sportowych nie narusza ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Zgodnie z prawem postępowanie w sprawie praktyk ograniczających konkurencję powinno
zakończyć się w terminie pięciu miesięcy od dnia wszczęcia. Jednak w szczególnie skomplikowanych sprawach może trwać nawet dłużej. Jeśli stawiane zarzuty potwierdzą się, przedsiębiorcom grożą kary sięgające
10 proc. ich przychodu w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.