reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

21.11 Światowy Dzień Telewizji

dodano: 2012-11-21 14:46 | aktualizacja: 2012-11-21 15:24
autor: Łukasz Knapik | źródło: TVP

telewizor.jpeg 21 listopada telewizyjni nadawcy publiczni i prywatni świętują Światowy Dzień Telewizji, ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) w 1996 roku. Tego dnia zastanawiamy się nad rolą tego medium w przemianach cywilizacyjnych XX i XXI w., jego ewolucją i przyszłością. W tym roku międzynarodowe święto nadawców telewizyjnych zbiega się w czasie z jubileuszem 60-lecia Telewizji Polskiej (TVP), czołowej stacji publicznej w Europie Środkowej i Wschodniej.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W 1996 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ ogłosiło dzień 21 listopada Światowym Dniem Telewizji, upamiętniając w ten sposób obrady pierwszego Światowego Forum Telewizji, które odbyło się w siedzibie głównej ONZ w 1996 roku. Zgromadzenie zachęciło państwa członkowskie, aby obchodziły Światowy Dzień Telewizji w drodze wymiany programów telewizyjnych poświęconych zagadnieniom pokoju, demokratyzacji, kultury, bezpieczeństwa oraz rozwoju społecznego i gospodarczego.

Obchody są okazją do przybliżenia odbiorcom historii telewizji, jej rozwoju, możliwości, jakie ze sobą niesie oraz jej znaczenia społecznego, w tym przyczyniania się do postępu i poprawy warunków życia. Jest to także okazja do refleksji nad tym, jak telewizja może promować wartości, służyć kulturze i edukacji, zapewniać bezpieczeństwo w korzystaniu z treści audiowizualnych.

Jak zauważył w 2004 roku Trybunał Konstytucyjny:

We współczesnym społeczeństwie demokratycznym telewizja i media nie są (…) jedynie nośnikiem informacji. Media – a w szczególności publiczne (…) - kształtują wzorce osobowe i postawy społeczne (…). Stały się kreatorem kultury (…) i kształtują postawy obywatelskie.

W 2012 roku nadawcy publiczni zrzeszeni w Europejskiej Unii Nadawczej (EBU) przyjęli Deklarację Wartości Mediów Publicznych, do których należą: powszechność, niezależność, wysoka jakość, zróżnicowanie, odpowiedzialność i innowacyjność. Te same wartości leżą u podstaw misji mediów publicznych w Polsce.

- Zarówno państwa, jak i instytucje europejskie uznają znaczenie mediów publicznych, w tym telewizji, dla realizacji prawa do informacji, promowania pluralizmu i zróżnicowania kulturowego. Dostrzega się doniosłą demokratyczną, społeczną i kulturową rolę, jaką mają do wypełnienia niezależne i zdolne do realizacji misji publicznej media w dobie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy. Jest to funkcja w sferze integracji i spójności społecznej, udziału w demokracji, wiarygodnej informacji, wytwarzania i dostarczania wartościowych treści audiowizualnych - wyjaśnia dr Krzysztof Wojciechowski, ekspert EBU.

Natomiast dr hab. Stanisław Jędrzejewski, wybitny medioznawca i socjolog analizując istotę funkcjonowania mediów publicznych podkreśla:

- Nadawcy publiczni są postrzegani jako sposób obrony przed niedoskonałością rynku, narzędzie różnorodności mediów, a także ważny instrument polityki kulturalnej państwa. Media publiczne są nie tylko alternatywą i uzupełnieniem sektora komercyjnego, ale przede wszystkim trwałym, dojrzałym, w pełni świadomym swojej roli i znaczenia elementem dynamicznie rozwijającego się całego krajobrazu mediów. Nie ulega wątpliwości, że to media publiczne stanowią fundament społeczeństwa demokratycznego.

Telewizja Polska, która w tym roku obchodzi jubileusz 60-lecia, jest największym w Europie Środkowej i Wschodniej publicznym nadawcą telewizyjnym, czołowym producentem i dystrybutorem. Obejmuje zasięgiem całe terytorium Polski i utrzymuje pozycję lidera na rodzimym rynku telewizyjnym.

Od wielu lat TVP stara się służyć spójności społecznej i przeciwdziałać społecznemu wykluczeniu, promować aktywność obywatelską, docierać z ofertą programową wszędzie tam, gdzie oczekują tego odbiorcy.

Rolą telewizji publicznej jest również promowanie i wspieranie polskiej kultury. Służąc kulturze i jej twórcom, Telewizja Polska jest jedną z najważniejszych instytucji promujących kulturę narodową. TVP, jako jedyny nadawca w Polsce produkuje i nadaje unikatowy Teatr Telewizji, gatunek o kilkudziesięcioletniej tradycji.

Telewizja Polska umożliwia widzom udział w największych krajowych i międzynarodowych wydarzeniach sportowych. Oferuje produkcje kinowe i telewizyjne, filmy animowane dla dzieci i dorosłych, seriale, filmy dokumentalne oraz programy o sztuce. Promuje Polskę i polską kulturę za granicą. Produkcje TVP są wysoko cenione na międzynarodowych festiwalach.

TVP zmienia się intensywnie wraz z rozwojem technologii i modeli komunikacyjnych, będąc liderem procesu cyfryzacji i emitując programy w jakości HD. Telewizja Polska od lat jest bardzo aktywna w Internecie. W sieci można znaleźć i obejrzeć tysiące archiwalnych, aktualnych, a nawet przedpremierowych produkcji TVP.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Kanały TV w Polsce


Informacje
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics BOX Q

Homatics BOX Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

319 zł Więcej...

Google TV Next 4K Stick HDMI

Google TV Next 4K Stick HDMI to ciekawy i wydajny...

339 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX R 4K + Tuner DVB-T2 na USB

Homatics BOX R z adapterem DVB-T2 na USB-C to dobry...

399 zł Więcej...