dodano: 2012-11-21 14:46 | aktualizacja:
2012-11-21 15:24
autor: Łukasz Knapik |
źródło: TVP
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W 1996 roku
Zgromadzenie Ogólne ONZ ogłosiło dzień 21 listopada
Światowym Dniem Telewizji, upamiętniając w ten sposób obrady pierwszego
Światowego Forum Telewizji, które odbyło się w siedzibie głównej ONZ w 1996 roku. Zgromadzenie zachęciło państwa członkowskie, aby obchodziły
Światowy Dzień Telewizji w drodze wymiany programów telewizyjnych poświęconych zagadnieniom pokoju, demokratyzacji, kultury, bezpieczeństwa oraz rozwoju społecznego i gospodarczego.
Obchody są okazją do przybliżenia odbiorcom historii telewizji, jej rozwoju, możliwości, jakie ze sobą niesie oraz jej znaczenia społecznego, w tym przyczyniania się do postępu i poprawy warunków życia. Jest to także okazja do refleksji nad tym, jak telewizja może promować wartości, służyć kulturze i edukacji, zapewniać bezpieczeństwo w korzystaniu z treści audiowizualnych.
Jak zauważył w 2004 roku
Trybunał Konstytucyjny:
We współczesnym społeczeństwie demokratycznym telewizja i media nie są (…) jedynie nośnikiem informacji. Media – a w szczególności publiczne (…) - kształtują wzorce osobowe i postawy społeczne (…). Stały się kreatorem kultury (…) i kształtują postawy obywatelskie.
W 2012 roku nadawcy publiczni zrzeszeni w
Europejskiej Unii Nadawczej (
EBU) przyjęli
Deklarację Wartości Mediów Publicznych, do których należą: powszechność, niezależność, wysoka jakość, zróżnicowanie, odpowiedzialność i innowacyjność. Te same wartości leżą u podstaw misji mediów publicznych w Polsce.
- Zarówno państwa, jak i instytucje europejskie uznają znaczenie mediów publicznych, w tym telewizji, dla realizacji prawa do informacji, promowania pluralizmu i zróżnicowania kulturowego. Dostrzega się doniosłą demokratyczną, społeczną i kulturową rolę, jaką mają do wypełnienia niezależne i zdolne do realizacji misji publicznej media w dobie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy. Jest to funkcja w sferze integracji i spójności społecznej, udziału w demokracji, wiarygodnej informacji, wytwarzania i dostarczania wartościowych treści audiowizualnych - wyjaśnia dr
Krzysztof Wojciechowski, ekspert EBU.
Natomiast dr hab.
Stanisław Jędrzejewski, wybitny medioznawca i socjolog analizując istotę funkcjonowania mediów publicznych podkreśla:
- Nadawcy publiczni są postrzegani jako sposób obrony przed niedoskonałością rynku, narzędzie różnorodności mediów, a także ważny instrument polityki kulturalnej państwa. Media publiczne są nie tylko alternatywą i uzupełnieniem sektora komercyjnego, ale przede wszystkim trwałym, dojrzałym, w pełni świadomym swojej roli i znaczenia elementem dynamicznie rozwijającego się całego krajobrazu mediów. Nie ulega wątpliwości, że to media publiczne stanowią fundament społeczeństwa demokratycznego.
Telewizja Polska, która w tym roku obchodzi jubileusz 60-lecia, jest największym w Europie Środkowej i Wschodniej publicznym nadawcą telewizyjnym, czołowym producentem i dystrybutorem. Obejmuje zasięgiem całe terytorium Polski i utrzymuje pozycję lidera na rodzimym rynku telewizyjnym.
Od wielu lat TVP stara się służyć spójności społecznej i przeciwdziałać społecznemu wykluczeniu, promować aktywność obywatelską, docierać z ofertą programową wszędzie tam, gdzie oczekują tego odbiorcy.
Rolą telewizji publicznej jest również promowanie i wspieranie polskiej kultury. Służąc kulturze i jej twórcom, Telewizja Polska jest jedną z najważniejszych instytucji promujących kulturę narodową. TVP, jako jedyny nadawca w Polsce produkuje i nadaje unikatowy Teatr Telewizji, gatunek o kilkudziesięcioletniej tradycji.
Telewizja Polska umożliwia widzom udział w największych krajowych i międzynarodowych wydarzeniach sportowych. Oferuje produkcje kinowe i telewizyjne, filmy animowane dla dzieci i dorosłych, seriale, filmy dokumentalne oraz programy o sztuce. Promuje Polskę i polską kulturę za granicą. Produkcje TVP są wysoko cenione na międzynarodowych festiwalach.
TVP zmienia się intensywnie wraz z rozwojem technologii i modeli komunikacyjnych, będąc liderem procesu cyfryzacji i emitując programy w jakości HD. Telewizja Polska od lat jest bardzo aktywna w Internecie. W sieci można znaleźć i obejrzeć tysiące archiwalnych, aktualnych, a nawet przedpremierowych produkcji TVP.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.