dodano: 2013-05-15 10:21 | aktualizacja:
2013-05-15 11:43
autor: Anita Dąbek |
źródło: Cyfrowy Polsat
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Liczba abonentów
Pakietu Familijnego zmalała w skali kwartału o 10.810 abonentów, a liczba abonentów
Pakietu Mini wzrosła o 472 w skali kwartału. W porównaniu z końcem marca 2012 roku liczba abonentów Pakietu Familijnego zmalała o 46.676, a Pakietu Mini wzrosła o 49.141 abonentów.
Wskaźnik odpływu abonentów (churn) jest definiowany jako stosunek liczby umów rozwiązanych w okresie 12 miesięcy do średniorocznej liczby umów w tym 12-miesięcznym okresie. Liczba rozwiązanych umów jest pomniejszona o liczbę abonentów, którzy zawarli z Cyfrowym Polsatem ponownie umowę nie później niż z końcem tego 12-miesięcznego okresu oraz o liczbę abonentów, którzy posiadali więcej niż jedną umowę i dokonali rozwiązania jednej z nich, w zamian zobowiązując się do korzystania z usługi Multiroom. Dzięki skutecznym programom utrzymaniowym, udało się obniżyć nasz wskaźnik odpływu abonentów do poziomu
8,7% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 31 marca 2013 roku w porównaniu z 9,0 proc. w 12-miesięcznym okresie zakończonym 31 marca 2012 roku. Wskaźnik odpływu abonentów dla Pakietu Familijnego spadł o 0,4 p.p., a wskaźnik odpływu abonentów dla Pakietu Mini spadł o 0,1 p.p.
Średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) jest definiowany jako średni przychód netto na abonenta, któremu świadczono usługi, obliczany poprzez podzielenie sumy przychodów netto, generowanych przez naszych abonentów na oferowane przez Cyfrowy Polsat usługi płatnej telewizji cyfrowej w danym okresie przez średnią liczbę abonentów, którym świadczono usługi w danym okresie. Średni miesięczny przychód na abonenta wzrósł o 4,7% do
40,3 zł w pierwszym kwartale 2013 roku z 38,5 zł w pierwszym kwartale 2012 roku. ARPU Pakietu Familijnego wzrosło o 6,2%, do 48,2 zł w pierwszym kwartale 2013 roku z 45,4 zł w pierwszym kwartale 2012 roku. ARPU Pakietu Mini spadło o 2,2%, do 13,2 zł w pierwszym kwartale 2013 roku z 13,5 zł w pierwszym kwartale 2012 roku.
Wpływ przychodów z usług pay-per-view (PPV) na poziom ARPU wyniósł w pierwszym kwartale 2013 roku 0,4 zł (ARPU Pakietu Familijnego zyskało 0,4 zł, a ARPU Pakietu Mini 0,1 zł). Do wzrostu ARPU przyczyniła się również rosnąca liczba klientów wyższych pakietów oraz wzrost przychodów z usługi Multiroom.
Na dzień 31 marca 2013 roku Cyfrowy Polsat miał
173.187 użytkowników szerokopasmowego Internetu (wzrost o 95% rok do roku), natomiast
liczba użytkowników telefonii komórkowej wynosiła 140.227 (w tym 132.647 użytkowników usługi MVNO i 7.580 klientów, którzy zakupili usługę telefonii komórkowej Polkomtela w ramach cross promocji).
Najważniejsze informacje
-
Liczba abonentów płatnej telewizji na koniec I kw. br. utrzymała się względem I kw. 2012 r. na stabilnym poziomie 3.555.806;
-
ARPU Pakietu Familijnego w I kw. br. wzrosło rok do roku o 6,2% do 48,2 zł, a Pakietu Mini wyniosło 13,2 zł;
-
Wskaźnik odpływu klientów (churn) jest stabilny i wyniósł 8,7% za 12 miesięcy;
-
Liczba użytkowników usługi dostępu do Internetu wzrosła rok do roku niemal dwukrotnie do 173 tys.;
-
Łączna liczba użytkowników usługi telefonii komórkowej wyniosła na koniec I kw. br. 140 tys.;
-
Ponad 70% abonentów Cyfrowego Polsatu korzysta z dekoderów HD, a ok. 14% posiada usługę Multiroom;
-
Według najnowszych badań Megapanel PBI/Gemius za marzec 2013 r. ipla z wynikiem 3,2 mln realnych użytkowników jest liderem wśród serwisów VOD. Dodatkowo ipla uzyskała w tym okresie ponad 1,5 mln użytkowników aplikacji na urządzenia mobilne, Smart TV, dekodery i konsole do gier;
-
Udział kanałów Grupy Telewizji Polsat w oglądalności wyniósł w I kw. br. 20,2%;
-
Udział kanałów Grupy Telewizji Polsat w rynku reklamy telewizyjnej wyniósł w I kw. br.23,6%.
–
To był udany kwartał dla naszej Grupy, która rozwijała się stabilnie mimo trudnych warunków rynkowych i osiągnęła 4-procentowy wzrost przychodów. Konsekwentnie kontrolowaliśmy koszty działalności, których dynamika wzrostu po wyłączeniu wpływu realizacji strategicznego projektu TV Mobilna, którego nie było w I kw. 2012 roku, wyniosła również 4%. W segmencie klientów indywidualnych cieszą nas rekordowe przychody, sukcesywnie rosnące ARPU, wzrost sprzedaży usług dostępu do Internetu oraz stabilny poziom wskaźnika odpływu abonentów. Kontynuowana w segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej strategia maksymalizacji marży EBITDA poprzez efektywne zarządzanie ramówką przyniosła oczekiwany rezultat w postaci wyniku 32,9% – mówi
Dominik Libicki, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A.
Kluczowe dane finansowe Grupy Kapitałowej Cyfrowy Polsat
Grupa Cyfrowy Polsat odnotowała w I kw. br. 4-procentowy wzrost przychodów, który zawdzięcza przede wszystkim organicznemu rozwojowi segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym. Koszty Grupy wzrosły o 10% rok do roku, ale dynamika ich wzrostu po wyłączeniu wpływu realizacji strategicznego projektu TV Mobilna wynosi 4%. Grupa odnotowała wysoki wynik EBITDA w wysokości 245 mln zł oraz marżę EBITDA 35,2%, mimo słabej kondycji rynku reklamy telewizyjnej. Na spadek zysku netto w I kw. br. do kwoty 95 mln zł miała wpływ wycena obligacji Senior Notes, która częściowo została zniwelowana niższymi kosztami obsługi długu (niższe odsetki dzięki wcześniejszej spłacie części długu w III kw. 2012 r.).
|
I kw. 2013
|
Zmiana rok do roku
|
Przychody (w mln zł)
|
699
|
4%
|
Koszty* (w mln zł)
|
454
|
10%
|
EBITDA (w mln zł)
|
245
|
-5%
|
Marża EBITDA
|
35,2%
|
-3,3 p.p.
|
Zysk /(strata) netto (w mln zł)
|
95
|
-54%
|
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji i utraty wartości
Segment usług świadczonych klientom indywidualnym
Platforma Cyfrowy Polsat, dzięki sukcesywnie rosnącemu ARPU oraz wyższym przychodom telekomunikacyjnym, odnotowała po raz kolejny rekordowe przychody od klientów indywidualnych, wyższe o 11% od wyniku w I kw. 2012 roku. Wprawdzie koszty wzrosły o 19%, ale dynamika ich wzrostu po wyłączeniu wpływu realizacji strategicznego projektu TV Mobilna wynosi jedynie 9%. Wynik EBITDA został utrzymany na poziomie 165 mln zł, a marża EBITDA wyniosła 34,2%. Spadek zysku netto do wysokości 30 mln zł wynikał głównie z ujemnych różnic kursowych z wyceny wartości obligacji Senior Notes oraz przesunięcia terminu wypłaty dywidendy od TV Polsat i został częściowo skompensowany niższymi kosztami obsługi długu. Dzięki skutecznym programom utrzymaniowym i dbałości o wysoki poziom satysfakcji klientów spółka utrzymuje stabilnie niski wskaźnik odpływu abonentów - 8,7% za okres 12 miesięcy zakończony 31 marca br.
|
I kw. 2013
|
Zmiana rok do roku
|
Przychody (w mln zł)
|
484
|
11%
|
Koszty* (w mln zł)
|
319
|
19%
|
EBITDA (w mln zł)
|
165
|
0%
|
Marża EBITDA
|
34,2%
|
-3,9 p.p.
|
Zysk /(strata) netto (w mln zł)
|
30
|
-93%
|
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji i utraty wartości
|
I kw. 2013
|
I kw. 2012
|
Zmiana rok do roku
|
Baza abonentów usług DTH (tys.)
|
3.556
|
3.553
|
0,1%
|
Abonenci – Pakiet Familijny / Premium (tys.)
|
2.750
|
2.797
|
-1,7%
|
ARPU Pakietu Familijnego / Premium (zł)
|
48,2
|
45,4
|
6,2%
|
Abonenci – Pakiet Mini (tys.)
|
805
|
756
|
6,5%
|
ARPU Pakietu Mini (zł)
|
13,2
|
13,5
|
-2,2%
|
Segment nadawania i produkcji telewizyjnej
Grupa Telewizji Polsat kontynuowała w I kw. br. strategię maksymalizacji marży EBITDA poprzez efektywne zarządzanie ramówką. Przyniosło to efekt w postaci jej wysokiego wyniku 32,9%, osiągniętego mimo faktu, że oglądalność kanału POLSAT w dalszym ciągu pozostawała pod wpływem postępującej fragmentaryzacji rynku, spowodowanej wzrostem zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej.
Przychody Grupy Telewizji Polsat pozostały stabilne względem I kw. 2011 roku, podczas gdy rynek reklamy telewizyjnej spadł w tym czasie o 11%, czyli o około 100 mln zł. Spadek przychodów w stosunku do I kw. 2012 roku spowodowany był głównie spadkiem rynku reklamy telewizyjnej.
Natomiast 3-procentowy spadek kosztów jest efektem niższych kosztów produkcji telewizyjnej oraz obniżenia kosztów OZZ. Różnice kursowe wywarły niekorzystny wpływ na zysk netto, który wyniósł 61 mln zł i był o 17% niższy od wyniku za porównywalny okres zeszłego roku.
Pomimo spadku oglądalności główna antena Polsatu utrzymała pozycję lidera oglądalności w grupie docelowej (16-49, cała doba, wszyscy). Na wyniki pierwszego kwartału istotny wpływ miały programy z wiosennej ramówki. Największą widownię gromadził talent show Must be the Music – Tylko muzyka (średnio prawie 2 mln widzów - 27,1% udziału w widowni). Kolejny talent show, Got to Dance – Tylko taniec, uzyskiwał średnio 1,1 mln widzów (17,1% udziałów w oglądalności). Podobny poziom osiągnął serial Przyjaciółki – 1,1 mln widzów i 17,7% udziału w widowni. Sporą widownię zgromadził emitowany w styczniu program kabaretu Neo-Nówka: 1,7 mln widzów i 26% udziałów w oglądalności.
Spośród stacji tematycznych Grupy w pierwszym kwartale 2013 roku największe udziały w widowni miały stacje Polsat2, Polsat News i Polsat Sport. Kanałami tematycznymi o największej dynamice wzrostu udziałów w widowni były Polsat Biznes, Polsat Play i Polsat2.
Grupa utrzymała stabilny 23,6-procentowy udział w rynku reklamy telewizyjnej pomimo fragmentaryzacji rynku i efektu wysokiej bazy z I kw. 2012 r., kiedy wygenerowała wzrost przychodów z reklamy o 10,4% rok do roku.
|
I kw. 2013
|
I kw. 2012
|
Zmiana rok do roku
|
Udział w oglądalności Grupy Polsat1
|
20,20%
|
21,08%
|
-4,17%
|
Udział w oglądalności1 – POLSAT
|
14,56%
|
16,67%
|
-12,66%
|
Udział w oglądalności1 – kanały tematyczne Grupy
|
5,64%
|
4,40%
|
28,18%
|
Udział w oglądalności – Polskie Media (TV4, TV6)
|
3,40%
|
2,86%
|
18,88%
|
Udział Grupy Polsat w rynku reklamy2
|
23,6%
|
24,3%
|
-3,1%
|
Zasięg techniczny - POLSAT
|
98,8%
|
98,4%
|
0,4%
|
1 NAM, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba; z wyłączeniem udziałów Polskie Media (TV4,TV6)
2 Szacunki własne na podstawie danych Starlink; z wyłączeniem udziałów Polskie Media (TV4/TV6)
|
I kw. 2013
|
Zmiana rok do roku
|
Przychody (w mln zł)
|
245
|
-7%
|
Koszty* (w mln zł)
|
164
|
-3%
|
EBITDA (w mln zł)
|
81
|
-12%
|
Marża EBITDA
|
32,9%
|
-2,2 p.p.
|
Zysk /(strata) netto (w mln zł)
|
61
|
-17%
|
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji i utraty wartości
Kluczowe wydarzenia biznesowe
-
Rekordowe wyniki ipla - według najnowszych wyników badania Megapanel PBI/Gemius, w marcu 2013 roku ipla odnotowała znaczący wzrost liczby użytkowników, uzyskując pierwszą pozycję wśród audytowanych platform VOD. Ipla uzyskała rekordowy w swej historii wynik 3,2 milionów realnych użytkowników aplikacji i witryny internetowej. Z uwagi na to, że badanie Megapanel PBI/Gemius nie obejmuje pełnego spektrum urządzeń, na których można korzystać z ipla, realny zasięg serwisu powinien zostać powiększony o użytkowników korzystających z aplikacji na urządzeniach mobilnych, konsolach, dekoderach operatorów płatnej telewizji oraz telewizorach Smart TV, na których, według danych spółki Redefine, z oferty ipli skorzystało w marcu ponad 1,5 miliona widzów.
-
Wzmocnienie Grupy Polsat - Cyfrowy Polsat koncentruje się na głównych obszarach działalności grupy, w związku z tym 28 marca br. Grupa Polsat podpisała warunkową umowę zbycia spółki RSTV na rzecz Emitel Sp. z o.o. za kwotę 45,5 mln zł, a Telewizja Polsat podpisała warunkową umowę nabycia spółki Polskie Media S.A. będącej nadawcą kanałów TV4 i TV6. Transakcja o wartości 99 mln zł powinna zostać sfinalizowana już w lipcu 2013 r.
-
Cyfrowy Polsat na podium rankingu Giełdowa Spółka Roku - podobnie jak w ubiegłym roku Cyfrowy Polsat pokonał kilkaset spółek notowanych na warszawskiej GPW i zajął drugie miejsce w rankingu Giełdowa Spółka Roku 2012, ustępując pola jedynie gdańskiej LPP. Na podium prestiżowego rankingu dziennika „Puls Biznesu” Cyfrowy Polsat znalazł się już po raz czwarty.
-
Nowy kanał Universal Channel HD – 5 marca 2013 r. do oferty Cyfrowego Polsatu dołączył kolejny kanał z portfolio Universal Networks International – debiutujący na rynku polskim Universal Channel HD.
-
Trzy nowe kanały pod marką „Polsat” – 1 marca br. Telewizja Polsat poszerzyła portfolio o trzy nowe kanały dostępne pod marką „Polsat”. W efekcie współpracy pomiędzy Grupą Cyfrowy Polsat i Grupą Viasat Broadcasting należącą do międzynarodowego koncernu medialnego Modern Times Group, dostępne na rynku polskim kanały Viasat rozpoczęły nadawanie pod dwoma markami – „Polsat” i „Viasat”, otrzymując nazwy: Polsat Viasat History, Polsat Viasat Explorer oraz Polsat Viasat Nature. Tym samym portfolio kanałów pod marką „Polsat” wzrosło do 20 pozycji.
-
Nowe promocje internetowe – z początkiem marca 2013 r. Cyfrowy Polsat wprowadził nowe promocje internetowe: Plan ZERO bez umowy, stałych miesięcznych opłat abonamentowych i doładowań oraz usługę Ekstra SIM umożliwiającą korzystanie z jednego abonamentu na kilku urządzeniach jednocześnie.
-
Podwyższenie perspektywy dla Cyfrowego Polsatu – 26 lutego 2013 r. agencja ratingowa Standard & Poor’s Rating Services podwyższyła perspektywę dla Cyfrowego Polsatu ze stabilnej na pozytywną oraz podtrzymała korporacyjny rating kredytowy przyznany spółce na poziomie ‘BB’.
-
Sukces gali Polsat Boxing Night – dostęp do gali Polsat Boxing Night, która odbyła się 23 lutego 2013 r. wykupiło w usłudze PPV Cyfrowego Polsatu i telewizji internetowej ipla ponad 120 tysięcy osób. W walce wieczoru zmierzyły się dwie legendy wagi ciężkiej Andrzej Gołota i Przemysław Saleta.
-
Nowy portal sportowy polsatsport.pl - w lutym 2013 roku Telewizja Polsat uruchomiła nową wersję portalu sportowego www.polsatsport.pl, który stanowi dopełnienie oferty sportowej kanałów Grupy. Portal stawia nie tylko na dyscypliny obecne w ofercie kanałów sportowych Polsatu, ale także na inne dyscypliny ważne dla polskich fanów sportu. Portal ma charakter newsowy, a jego atutem są materiały wideo, co wyróżnia go spośród innych tego typu serwisów i zapewnia potencjał do zostania najlepszym portalem sportowym w Polsce.
-
Wzrost zasięgu usługi Internetu LTE – na początku lutego 2013 r. już co drugi Polak był w zasięgi Internetu LTE Cyfrowego Polsatu. W wyniku intensywnych prac nad rozbudową sieci LTE i HSPA/HSPA+ przez spółki Polkomtel Sp. z o.o. i Midas S.A. zasięg usług LTE zwiększył się do ponad 50%, a usług HSPA/HSPA+ do ponad 93% populacji Polski.
-
Zmiany w kanale TV Biznes – w lutym 2013 r. kanał TV Biznes zmienił nazwę na Polsat Biznes. Polsat Biznes to nowe podejście do telewizji biznesowej w Polsce – to kanał biznes&life. Na antenie prezentowane są najważniejsze wydarzenia gospodarcze z kraju i ze świata, bieżące doniesienia giełdowe czy analizy cenionych ekonomistów. Polsat Biznes to również przewodnik po stylu życia skierowany do wszystkich ludzi związanych ze środowiskiem biznesowym w Polsce.
-
Cyfrowy Polsat nagrodzony za rozwój Internetu LTE – 23 stycznia 2013 r. podczas uroczystej gali Mobility Trends Cyfrowy Polsat został nagrodzony statuetką Złoty BELL w kategorii „Mobilny Internet Roku 2012” za rozwój Internetu LTE i wprowadzenie modemów obsługujących prędkość do 150 Mb/s.
-
Nowości w ofercie internetowej Cyfrowego Polsatu – w styczniu 2013 r. Cyfrowy Polsat wprowadził nowe pakiety internetowe i krótsze umowy w ofertach z laptopem i tabletami.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.