dodano: 2013-05-20 17:57 | aktualizacja:
2013-05-21 11:55
autor: Janusz Sulisz |
źródło: wyborcza.biz
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Sieci handlowe zwiększyły budżety reklamowe rok do roku aż o 15 proc., czyli do poziomu 24,5 mln zł. Na reklamach nie oszczędzali również producenci sprzętu dla gospodarstw domowych oraz mebli.
Zdaniem autorów raportu „Rynek reklamy w Polsce w I kwartale 2013 r.”,
Polacy kupują ostrożnie i oszczędnie, korzystając przede wszystkim z sieci dyskontów. -
Dzięki spadającej inflacji dochody gospodarstw domowych zaczęły rosnąć szybciej niż ceny. Ta skromna nadwyżka nie jest jednak przeznaczana na konsumpcję, lecz odkładana na czarną godzinę - oszczędności gospodarstw domowych w bankach wzrosły w I kwartale o przeszło 17 mld złotych - czytamy w raporcie.
Przychody mediów kurczyły się - z wyjątkiem Internetu. Na reklamę w wideo na życzenie firmy wydały aż o 35 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2012 roku. Na razie jednak stanowi ona tylko 7,1 proc. budżetów internetowych.
Telewizja, na którą wciąż przypada blisko połowa wszystkich wydatków reklamowych, traciła już szósty kwartał z rzędu. W pierwszym kwartale 2013 roku jej wpływy zmalały o 7,9 proc., głównie za sprawą oszczędności w firmach telekomunikacyjnych.
TVP1, TVP2, Polsat i TVN straciły łącznie 14,5 proc. przychodów z reklam, podczas gdy
TV4, TVN7, TV Puls - 3 proc. Rosły natomiast kanały tematyczne, i to aż o 13,9 proc. Obecnie należy do nich już co czwarta złotówka wydana przez firmy na reklamę w telewizji (25,8 proc.).
Przychody reklamowe magazynów spadły o 16,3 proc., dzienników - o 24 proc., rozgłośni radiowych - o 3,9 proc., firm reklamy zewnętrznej - o 16,2 proc., a kin - o 13,3 proc.
Autorzy raportu szacują, że w 2013 roku rynek reklamowy w Polsce zmniejszy się o 4,2-4,5 proc.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.