reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Wyniki finansowe Grupy Agora w III kw. 2013

dodano: 2013-11-17 15:44 | aktualizacja: 2013-11-17 17:00
autor: Łukasz Knapik | źródło: Agora S.A.

Agora Przychody Grupy Agora wyniosły 239,9 mln zł i były niższe niż rok wcześniej o 9,3%, natomiast koszty, dzięki konsekwentnej dyscyplinie, udało się obniżyć o 8,3%. Na wynikach Grupy w 3. kwartale 2013 roku negatywnie zaważyło dalsze ograniczanie aktywności reklamodawców i spadek frekwencji w kinach. W efekcie wynik operacyjny Grupy na poziomie EBIT był negatywny i wyniósł 11,9 mln zł, EBITDA i EBITDA operacyjna [1] sięgnęły 11,3 mln zł, a marża EBITDA operacyjna wyniosła 4,7%.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Po pierwszych trzech kwartałach 2013 roku przychody Grupy Agora wyniosły 773,6 mln zł. Wynik operacyjny Grupy na poziomie EBIT był negatywny i wyniósł 7,9 mln zł. EBITDA operacyjna [1] wzrosła do 65,9 mln zł, a marża EBITDA operacyjna poprawiła się o 1,1 pkt proc. do poziomu 8,5%.

Wyniki finansowe i osiągnięcia przedsięwzięć Grupy Agora w 3 kw. 2013 r. (porównanie r/r):

Wyniki finansowe Grupy

Przychody Grupy wyniosły 239,9 mln zł (spadek o 9,3%), w tym sprzedaż reklam wyniosła 118,7 mln zł (spadek o 16,4%), sprzedaż wydawnictw wyniosła 31,9 mln zł (spadek o 8,1%), sprzedaż biletów do kin sięgnęła 28,3 mln zł (spadek o 22,7%), a pozostała sprzedaż wzrosła o 18,9% do 61 mln zł.

Koszty operacyjne netto Grupy zostały obniżone o 8,3% do 251,8 mln zł. Największe oszczędności dotyczyły kosztów usług obcych (spadek o 9,2%), kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (spadek o 7,1%) oraz wydatków na reprezentację i reklamę (spadek o 13,9%).

EBITDA operacyjna [1] Grupy sięgnęła 11,3 mln zł (spadek o 13,1%), a wynik operacyjny EBIT był ujemny i wyniósł 11,9 mln zł (spadek o 17,8%). Strata netto Grupy wyniosła 10,2 mln zł, a strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej sięgnęła 9,7 mln zł. Należy pamiętać, że w 3. kwartale 2012 roku koszty operacyjne Grupy Agora były obciążone kosztami związanymi ze zwolnieniem grupowym w Agorze S.A., które wyniosły 9,2 mln zł. Ma to wpływ na porównywalność wybranych danych.

Na koniec września 2013 roku Grupa dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 213,4 mln zł, na które składały się: gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 87,9 mln zł oraz 125,5 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe.

„Gazeta Wyborcza”

„Gazeta Wyborcza” była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnim rozpowszechnianiem płatnym na poziomie 207 tys. egz. (spadek o 16,5%) oraz najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym w kraju docierając do 3 mln czytelników (9,9% zasięgu, CCS). Przychody „Gazety” ze sprzedaży egzemplarzy wyniosły 24,2 mln zł (spadek o 4%), przychody z reklam [2,3] sięgnęły 30,7 mln zł (spadek o 32,4%), a szacowany udział „Gazety” w wydatkach na reklamę wymiarową w dziennikach wyniósł ponad 35%.

„Gazeta Wyborcza” prowadzi cyfryzację swoich treści, a liczba ich czytelników rośnie. W 3. kwartale 2013 roku „Gazeta zaoferowała aplikację na tablety Samsung, dzięki której ich użytkownicy mają dostęp do tekstów z ogólnopolskiego wydania „Gazety” oraz do „Gazety Stołecznej”, czwartkowego magazynu „Duży Format” i sobotniego „Magazynu Świątecznego”. „Wysokie Obcasy” i „Wysokie Obcasy Extra” zostały wyróżnione jako najlepsze polskie wydania magazynów na iPada w raporcie wydawcy branżowego magazynu „Media & Marketing Polska”. Doceniono je za odważne przełamywanie barier przywiązania czytelników i reklamodawców do papieru.

Kino

Przychody grupy Helios [5] wyniosły 47,3 mln zł i zmniejszyły się o 14%, na co złożyły się niższe przychody ze sprzedaży biletów (o 22,7%) oraz ze sprzedaży barowej (o 11,8%). Spadek ten wynika z niższej frekwencji w kinach Helios, która sięgnęła 1,7 mln osób i obniżyła się o 16,8%. W tym czasie liczba biletów sprzedanych do kin w Polsce spadła o 19%. Wynik EBITDA i EBITDA operacyjna segmentu wyniósł 3,9 mln zł.

W 3. kwartale 2013 roku Helios wprowadził do oferty swoich kin cykl „Kino Na Temat” skierowany do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Został on przygotowany we współpracy z „Gazetą Wyborczą”, a dyskusjom o ważnych dla młodzieży tematach towarzyszą pokazy filmów obrazujących daną tematykę.

Reklama zewnętrzna

Przychody grupy AMS [6] z reklam [2] wyniosły 33,4 mln zł (spadek o 11,9%), a szacowany udział grupy w wydatkach na reklamę zewnętrzną wyniósł ponad 30,5%. EBITDA operacyjna [1] segmentu sięgnęła 2,6 mln zł.

W 3. kwartale 2013 roku AMS, księgarnia internetowa Publio.pl i wydawnictwo Prószyński Media przygotowały akcję promującą e-book Jodi Picoult pt. To, co zostało. Skanując QR kod umieszczony na plakatach w wiatach przystankowych AMS można było otrzymać za darmo poprzednią książkę tej autorki. AMS zajął też 3. miejsce w konkursie Lodołamacze w kategorii Zatrudnienie chronione za szczególną wrażliwość społeczną i promowanie aktywności osób niepełnosprawnych w różnych dziedzinach życia.

Internet

W sierpniu 2013 roku zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wśród polskich internautów łączących się z nimi z urządzeń niemobilnych wyniósł 58,2%, a grupa Gazeta.pl znalazła się w pierwszej trójce polskich portali. Liczba użytkowników serwisów grupy sięgnęła 12,2 mln, a liczba odsłon sięgnęła 669,3 mln. Liczba odsłon wykonanych z urządzeń mobilnych na serwisach grupy Gazeta.pl wzrosła o 19,1% do 97,7 mln, a ich odsetek wśród wszystkich odsłon wykonanych na serwisach grupy wyniósł 12,7% i był najwyższy wśród polskich portali horyzontalnych. Przychody segmentu Internet [7] Agory wzrosły o 6,4% do 26,5 mln zł, w tym przychody z reklam internetowych [2,8] wyniosły 20,7 mln zł, a przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach [9] wyniosły 4,2 mln zł. Segment poprawił swoje wyniki: EBITDA operacyjna [1,4] wzrosła do 4,7 mln zł, a marża EBITDA operacyjna była wyższa o 12,5 pkt% i sięgnęła 17,7%.

W 3. kwartale 2013 roku wystartowała aplikacja Gazeta.tv na telewizory Philips. Posiadacze odbiorników Smart TV tej marki mogą oglądać materiały wideo z Gazeta.pl, Sport.pl, Tokfm.pl, Plotek.pl i innych serwisów grupy oraz z kanałów partnerskich Agory na YouTube. Sieć reklamy internetowej Glossy Media poszerzyła ofertę dla klientów o usługi content marketingu wspierające obecność marek w mediach społecznościowych poprzez niestandardowe działania w serwisach, na blogach i forach internetowych.

Radio

Stacje muzyczne Grupy zwiększyły swój udział w słuchalności o 0,3 pkt% do 4%. Przychody segmentu radiowego [10] z reklam [2,11] sięgnęły 15,9 mln zł (spadek o 9,7%), jego wynik EBIT był ujemny i wyniósł 2,9 mln zł, podobnie jak EBITDA operacyjna1, która była ujemna i wyniosła 2,3 mln zł.

W 3. kwartale 2013 roku Radio Złote Przeboje i Radio Roxy zaoferowały aplikacje umożliwiające słuchanie stacji w telefonach z systemem Android. Użytkownicy iPhone'ów otrzymali nową wersję aplikacji Tuba.FM z płatną opcją pozwalającą na odtwarzanie muzyki bez reklam, a właściciele telewizorów Samsung Smart TV mogą korzystać z nowych wersji aplikacji Tuba.FM i Tuba.TV, które umożliwiają sterowanie funkcjami głosem i gestami, a także odtwarzanie teledysków w jakości HD i - w wersji premium - bez reklam.

Czasopisma

Przychody segmentu Czasopisma [12] wyniosły 10,2 mln zł (spadek o 34,2%), w tym sprzedaż wydawnictw wyniosła 4,8 mln zł, a przychody z reklam [2] wyniosły 5,3 mln zł. Na dynamikę przychodów segmentu miały wpływ m.in. zmiany w portfelu magazynów Agory (sprzedaż „Poradnika Domowego” i nabycie pisma „Dom & Wnętrze”). Udział czasopism Agory w wydatkach reklamowych w miesięcznikach sięgnął 6,8%. EBIT [4] segmentu i jego EBITDA operacyjna [1,4] wyniosły 0,7 mln zł, a marża EBITDA operacyjna wzrosła o 1,1pkt% do 6,9%.

W 3 kwartale 2013 roku miesięcznik „Avanti” po raz pierwszy zaproponował czytelnikom skorzystanie z kuponów rabatowych umieszczonych również w wersji pisma na iPada.

Projekty specjalne

Pion zaproponował 10 projektów, w efekcie czego Agora sprzedała 0,1 mln książek i książek z płytami. Przychody pionu sięgnęły 5,9 mln zł, do czego pozytywnie przyczyniły się m.in. wpływy księgarni internetowej Publio.pl. Wynik operacyjny EBIT [4] pionu wzrósł do poziomu 0,1 mln zł (wzrost o 0,6 mln zł).

„Metro”

Przychody pionu Prasa Bezpłatna [13] z reklam [2] wyniosły 4,4 mln zł (spadek o 24,1%), a wpływy „Metra” z ogłoszeń wymiarowych były niższe o 23%. Udział tytułu w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł do prawie 5,5%. Pion Prasa Bezpłatna odnotował nieznaczną stratę na poziomie EBITDA operacyjna [1,4].

W 3. kwartale 2013 roku na rynku zadebiutował nowy magazyn lifestyle'owo-konsumencki „Metro na szpilkach” dostępny w wersji drukowanej i cyfrowej - na Publio.pl oraz na iPadach i tabletach z systemem Android.

Perspektywy

Rynek reklamy w 2013 roku

W 3 kwartale 2013 roku wartość wydatków reklamowych w Polsce skurczyła się o ponad 3,5%. Dynamika spadku tych wydatków jest jednak najniższa od początku bieżącego roku. Biorąc pod uwagę pozytywne sygnały płynące z polskiej gospodarki oraz mniejszą dynamikę spadku wartości wydatków na reklamę w Polsce w 3. kwartale 2013 roku, spółka podtrzymuje swoje szacunki dotyczące zmiany wartości całkowitych wydatków reklamowych w Polsce w bieżącym roku (spadek o 5-8%). W związku z dużą zmiennością oraz istotnym skróceniem horyzontu planowania wydatków reklamowych przez wiodących reklamodawców, mogą jednak nastąpić odchylenia od szacowanych zmian wartości wydatków reklamowych w wybranych segmentach rynku (w tym w telewizji, w dziennikach i w kinach).

Sprzedaż prasy w 2013 roku

W 2013 roku negatywne trendy dotyczące spadku sprzedaży egzemplarzowej dzienników i czasopism w wersji drukowanej utrzymują się.

Frekwencja w kinach w 2013 roku

W opinii spółki liczba biletów sprzedanych w polskich kinach w 2013 roku będzie niższa od tej sprzed roku. W 3. kwa 2013 roku liczba biletów sprzedanych w polskich kinach była niższa niż rok wcześniej o 19%, a po pierwszych trzech kwartałach 2013 roku spadek ten wyniósł blisko 6,1%. W 4. kwartale 2012 roku 3 filmy zgromadziły w kinach ponad 1 milion widzów, natomiast w całym 2012 roku taki wynik uzyskało 7 produkcji. W 2013 roku, do 14 listopada 2013 roku, taki sukces frekwencyjny odniósł jedynie film „Drogówka”, którego koproducentem była m.in. Agora, a dystrybutorem - Next Film, spółka zależna Heliosa (więcej tutaj, tutaj i tutaj).

Koszty operacyjne w 2013 roku

Grupa będzie kontynuować politykę kontroli wszystkich kosztów operacyjnych w celu szybkiego reagowania na ewentualne zmiany w sytuacji gospodarczej kraju, a w szczególności na dalsze ewentualne ograniczenia wydatków w segmentach rynku, w których funkcjonują media Grupy Agora.

UWAGA: Powyższe dane finansowe pochodzą z komentarza zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za 3. kwartał 2013 roku. Obejmują okres lipiec-wrzesień 2013 roku, zaś porównania mówią o dynamice w stosunku do analogicznego okresu 2012 roku.

Przypisy:

1 z wyłączeniem niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanymi w instrumentach finansowych.

2 dane nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi segmentami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.

3 podane kwoty uwzględniają tylko część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej „Gazecie”, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, GazetaDom.pl, Domiporta.pl, Komunikaty.pl oraz serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl) przypisaną drukowanemu wydaniu „Gazety”.

4 EBIT, EBITDA i EBITDA operacyjna dla Prasy Codziennej, Internetu i Czasopism wyliczane są po kosztach bezpośrednio przypisanych do danego segmentu operacyjnego Grupy, bez alokacji kosztów ogólnofirmowych spółki (np. kosztów zarządu, większości kosztów pionów wspomagających spółki), które są zawarte w pozycjach uzgadniających.

5 segment Kino zawiera dane spółki Helios S.A. oraz Next Film Sp. z o.o. (od 14 września 2012 roku), tworzących grupę Helios.

6 segment Reklama Zewnętrzna zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek AMS S.A. i Adpol Sp. z o.o., wchodzących w skład grupy AMS.

7 segment Internet obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. oraz Sport4People sp. z o.o.

8 dane uwzględniają eliminację wzajemnej sprzedaży pomiędzy pionem Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. i Sport4People sp. z o.o.

9 dane zawierają m.in. alokowane wpływy z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej „Gazecie”, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, Domiporta.pl i Komunikaty.pl oraz w serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl).

10 segment Radio zawiera skonsolidowane pro-forma dane pionu radiowego w Agorze S.A., radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej Tok FM, wchodzących w skład Grupy Agora, czyli: 20 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających pod marką Roxy FM, radiostacji lokalnej oferującej muzykę w formacie CHR (Contemporary Hit Radio) oraz ponadregionalnej stacji TOK FM obejmującej 16 największych obszarów miejskich.

11 dane obejmują sprzedaż własnego i obcego czasu antenowego związaną ze świadczonymi usługami pośrednictwa.

12 segment Czasopisma zawiera dane pionu Czasopism Agory S.A.

13 dane zawierają całkowite wpływy pionu Prasa Bezpłatna rozumiane jako wpływy z ogłoszeń oraz insertów w dzienniku „Metro”, przychody z akcji specjalnych realizowanych w ramach projektów specjalnych „Metra” oraz wpływy z akcji realizowanych przez mTarget.

Źródła danych:

Rynek reklamy: dane dotyczą reklam i ogłoszeń w sześciu mediach (prasa, radio, telewizja, reklama zewnętrzna, internet, kino). Spółka skorygowała dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej oraz wartości wydatków na reklamę w internecie w 3. kwartale 2012 roku oraz dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej w 3. kwartale 2013 roku .O ile nie zaznaczono inaczej, dane dotyczące poziomu rynkowych wydatków na reklamę w prasie i radiu są szacowane przez Agorę z uwzględnieniem poziomu średniego rabatu i podawane w cenach bieżących. Biorąc pod uwagę presję rabatową i wyprzedaż przez media czasów/powierzchni reklamowych, dane te mogą być obarczone pewnymi błędami, które mogą być korygowane na bieżąco. Dane dla prasy dotyczą jedynie ogłoszeń wymiarowych, z pominięciem insertów, ogłoszeń drobnych i nekrologów. Jako podstawę do szacunków użyto wydatków cennikowych z monitoringu Kantar Media i monitoringu Agory S.A. Wydatki na reklamę w telewizji, kinie i w internecie oparte są na szacunkach domu mediowego Starlink; szacunki rynku telewizyjnego obejmują kwoty związane z emisją regularnej reklamy oraz sponsoringu, nie zawierają natomiast kwot związanych z telezakupami, product placement lub innymi formami reklamowymi. Szacunki rynku internetowego obejmują wydatki na reklamę graficzną (display) oraz wydatki na reklamę w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing), e-mail marketing i wydatki na reklamę wideo. Szacunki rynku reklamy zewnętrznej pochodzą z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ).

Sprzedaż dzienników: dane dotyczące liczby rozpowszechnianych egzemplarzy dzienników według Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy (ZKDP). Używane w niniejszej informacji pojęcie „rozpowszechnianie" oznacza „rozpowszechnianie płatne razem" z deklaracji składanych przez wydawców do ZKDP.

Czytelnictwo dzienników: dane o czytelnictwie dzienników pochodzą z Polskich Badań Czytelnictwa, badania realizowanego przez Millward Brown na losowej, ogólnopolskiej próbie Polaków powyżej 15 roku życia. Użyto wskaźnika CCS - Czytelnictwa Cyklu Sezonowego informującego o odsetku respondentów deklarujących czytanie przynajmniej jednego wydania tytułu w ciągu poprzedzających 7 dni. Wielkość próby ogólnopolskiej: lipiec-wrzesień 2013 r. N = 10 516.

Reklama zewnętrzna: dane na podstawie raportu IGRZ o wielkości przychodów wybranych spółek reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. Raport ten jest opracowany przez IGRZ w oparciu o faktyczne dane finansowe przekazywane przez wymienione podmioty i dotyczące rynku reklamy zewnętrznej definiowanego jako rynek out-of-home, obejmującego reklamę stacjonarną, mobilną i cyfrową.

Zasięg serwisów internetowych: dane dotyczące liczby użytkowników (real users), odsłon i odsłon mobilnych pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius i obejmują użytkowników w wieku 7 lub więcej lat, łączących się z serwerów znajdujących się na terenie Polski, i dotyczą domen przypisanych do Agory S.A. w prowadzonym przez Gemius SA Rejestrze Usługodawców i Grup Usługodawców. Dane dotyczące liczby użytkowników serwisów grupy Gazeta.pl audytowane są przez Gemius SA. Od kwietnia 2013 roku obowiązują nowe reguły łączenia witryn w grupy wydawców, według których grupa Gazeta.pl obejmuje wyłącznie serwisy internetowe przypisane przez Gemius SA w Rejestrze Usługodawców do Agory S.A. Tym samym wyniki nie są porównywalne z okresami poprzednimi. Od kwietnia 2013 zmianie uległa także metoda wyliczania wskaźnika użytkownicy (real users) - od podstawy szacowania odjęte zostały pliki cookies pochodzące z urządzeń mobilnych. Wskaźnikowi użytkownicy (real users) odpowiadają nowe wskaźniki odsłon i czasu niemobilnego, nie występujące w badaniu przed kwietniem 2013 roku.

Sprzedaż biletów do kin: dane dotyczące sprzedaży biletów w kinach Helios są danymi księgowymi, raportowanymi zgodnie z pełnymi okresami kalendarzowymi. Dane dotyczące sprzedaży biletów są szacunkami grupy Helios sporządzanymi w oparciu o dane Boxoffice.pl na podstawie danych przekazywanych od dystrybutorów kopii filmowych. Sprzedaż biletów do kina raportowana jest w okresach, które nie są tożsame z kalendarzowym miesiącem kwartałem czy rokiem. Liczba sprzedanych biletów w danym okresie mierzona jest począwszy od pierwszego piątku danego miesiąca, kwartału czy roku do pierwszego czwartku przypadającego w następnym miesiącu, kwartale czy roku raportowym.

Udział w słuchalności radiostacji: dane pochodzą z badania RadioTrack przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown (wszystkie miejsca słuchania, wszystkie dni słuchania i wszystkie kwadranse); dla radiostacji muzycznych Agory w całej populacji i grupie wiekowej 15+ za okres lipiec-wrzesień: próba dla 2012: N = 21 048, dla 2013: N = 21 037.

Reklama w miesięcznikach: dane cennikowe dotyczące czasopism pochodzą z monitoringu Kantar Media; reklama komercyjna brandowa; pominięto miesięczniki specjalistyczne; uwzględniono 115 tytułów w okresie lipiec-wrzesień 2013 roku.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Biznes


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik PULSe 4K Mini

PULSe 4K Mini - najnowszy odbiornik Ultra HD od słowackiej...

449 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX R 4K

Homatics BOX R to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy Homatics...

319 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C AB TereBox 2T HEVC

Najnowszy hybrydowy (naziemno- kablowy) odbiornik DVB-T/T2/C (bez LAN) z MPEG-4/H.264...

119 zł Więcej...